GDDKiA: drogi i dotacje unijne będą

2010-06-09 12:12
87 ofert na budowę autostrady A2 na odcinku Stryków-Konotopa
Autor: Budimex Dromex SA

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że nie ma żadnego zagrożenia wykorzystania środków UE na drogi. Jest wręcz odwrotnie - GDDKiA wykorzysta dostępne fundusze unijne przed czasem.

Do dzisiaj GDDKiA złożyła wnioski o dofinansowanie projektów w ramach działania 6.1 POIŚ (dotyczy dróg w sieci TEN-T), które konsumują niemal 100% środków unijnych dostępnych na to działanie. Podpisanie umów o dofinansowanie dla tych projektów planowane jest do końca 2010 roku. Łączna wartość projektów, dla których planowane jest  złożenie wniosków o dofinansowanie do końca 2010 roku osiągnie 80 mld zł, a kwota dofinansowania ze środków UE 35 mld zł. W ramach działania 8.2 (drogi poza siecią TEN-T) wszystko jest realizowane zgodnie z harmonogramem i wszystkie środki UE zostaną wykorzystane .

Zwrot z Komisji Europejskiej z tytułu realizacji projektów drogowych to już ponad 3,5 mld zł. Już w 2009 roku były to  najwyższe zwroty w Polsce. A w tym roku planowane są na jeszcze wyższym poziomie.

W przypadku wykorzystania środków nie są istotne daty zapisane na liście, a tzw. zasada n+2/n+3, według której środki, o które Polska nie zawnioskuje do Komisji w określonym czasie przepadają. GDDKiA jest w stanie już dziś wykorzystać więcej środków, niż wynosi dostępna na drogi pula (działanie 6.1 POIŚ).

Wartość umów o dofinansowanie podpisanych przez GDDKiA to ponad 10% łącznej wartości wszystkich umów podpisanych przez wszystkich beneficjentów we wszystkich programach operacyjnych w Polsce.

Wpis projektu na listę projektów indywidualnych nie jest podstawą ani gwarancją uzyskania dofinansowania – oznacza jedynie inny tryb (bo już nie sposób i zakres) oceny wniosku o dofinansowanie. Podstawą przyznania dofinansowania jest umowa o dofinansowanie oraz, w przypadku projektów o wartości przekraczającej 50 mln euro, Decyzja Komisji Europejskiej.

Dane na liście projektów indywidualnych są aktualne na dzień sporządzania listy i pochodzą sprzed 3 – 4 lat. GDDKiA podpisuje umowy o dofinansowanie bazując na aktualnych wartościach projektu, w większości wynikających z podpisanych kontraktów z wykonawcami. To gwarantuje pełna realność podejmowanych działań.

Powyższy komentarz to odpowiedź GDDKiA na publikację w Gazecie Wyborczej pt. „Drogi będą. Kiedyś” z 4 czerwca 2010. 

 

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany