Hiszpanie w Ostrowcu Świętokrzyskim
Polski oddział hiszpańskiej firmy APIA XXI wygrał przetarg na wykonanie projektu budowlanego i wykonawczego, dokumentacji przetargowej oraz kosztorysu inwestorskiego czwartego etapu ulicy Zagłoby.
Według opracowanej już wcześniej koncepcji programowej ma on przebiegać od ronda na skrzyżowaniu Alei 3 Maja z ulicami Zagłoby i Żabiej, prowadzić wzdłuż torów linii kolejowej nr 25 do przecięcia z przedłużeniem ulicy Jana Samsonowicza. Zadanie obejmuje również budowę wiaduktu nad torami PKP i węzła Brezelia na przecięciu z drogą wojewódzką nr 755. Dokumentacja ma być sporządzona w ciągu pół roku. Jej koszt to 2 miliony 354 tys. zł. Właśnie na taką kwotę opiewa umowa podpisana 11 marca br. w Urzędzie Miasta. Dokument podpisali: Jarosław Wilczyński – prezydent miasta Ostrowca Świętokrzyskiego i Alejandro Veron Tischer – dyrektor polskiego oddziału APIA XXI. „Budowa czwartego etapu ulicy Zagłoby to jeden z naszych priorytetów przyjętych na początku kadencji. Mieszkańcy Ostrowca Świętokrzyskiego niecierpliwie czekają na wykonanie tego zadania, na które mamy przyznane 40 milionów złotych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego. Jego wykonanie umożliwi wyprowadzenie znacznej części ruchu samochodów ciężarowych poza centrum miasta” - przypomniał J. Wilczyński.
Dyrektor Alejandro Veron Tischer poinformował, że w jego firmie będącej spółką – córką hiszpańskiego koncernu z siedzibą w Santander pracują polscy projektanci, którzy m.in. opracowali dokumentację autostrady A4 na odcinku Rzeszów – Jarosław.
APIA XXI powstała dwadzieścia lat temu, gdy Hiszpania znajdowała się w takiej sytuacji jak Polska obecnie, tzn. za unijne pieniądze budowała swoją infrastrukturę. „Jesteśmy świadomi ważności tego zadania dla miasta i jego mieszkańców oraz zaszczyceni tym, że to właśnie naszą ofertę wybrano. Możecie być spokojni, wykonamy projekt na czas” – zapewniał Alejandro V. Tischer. Poinformował, że APIA XXI zatrudnia 450 osób, jej obroty sięgają 100 milionów euro rocznie i działa również w innych krajach Europy Środkowej, w Stanach Zjednoczonych i Ameryce Południowej. W polskim oddziale pracuje obecnie 25 osób ale już w kwietniu ich liczba wzrośnie do czterdziestu. „Projektujemy drogi, koleje, i oczyszczalnie ścieków. Działamy również w sektorze energii odnawialnej tzn. inwestujemy w fermy wiatrowe i słoneczne , także w Polsce" – dodał dyrektor Tischer.
Zawarty w podpisanej umowie harmonogram prac przewiduje finał prac projektowych czyli uzyskanie pozwolenia na realizację inwestycji drogowej w terminie do 30 listopada 2009 r.