Internet, czyli budownictwo w sieci

2010-05-28 17:09
Sterowanie przez internet
Autor: Teletask Zarządzanie urządzeniami domowymi może się odbywać przez internet z dowolnego miejsca

Ponad 63% producentów i dystrybutorów materiałów budowlanych zauważa, że coraz więcej firm z sektora budowlanego korzysta z rozwiązań marketingu internetowego. O mediach społecznościowych mówi się, że jest/będzie to jeden z dominujących trendów w marketingu. Czy rzeczywiście budowlanka jest już aktywna w sieci?

Firma ASM w raporcie syndykatowym “Web 2.0. w budownictwie” scharakteryzowała Internet z punktu widzenia branży budowlanej, zarówno ze strony producentów i dystrybutorów jak i ich otoczenia biznesowego, czyli inwestorów indywidualnych, wykonawców oraz architektów.

Z przeprowadzonych badań, wynika że Internet jest wykorzystywany przez 80,3% osób związanych z branżą budowlaną. Charakteryzując częstotliwość korzystania z Internetu, można stwierdzić że zdecydowana większość Internautów z branży budowlanej codziennie (69,7%) bądź kilka razy w tygodniu (16,6%) wykorzystuje możliwości “światowej pajęczyny”. Raz w tygodniu z zasobów Internetu korzysta 6,2% badanych. Mniejszą częstotliwość niż raz w tygodniu deklaruje tylko 6,9% respondentów.

Określając miejsce aktywności i sposoby wykorzystania Internetu, zapytano respondentów, z jakich usług i możliwości “globalnej sieci” korzystają regularnie. I tak, najczęściej w branży budowlanej wykorzystywane są wyszukiwarki internetowe (70,1%) oraz poczta elektroniczna (69,9%). Ponad połowa respondentów deklaruje systematyczne korzystanie z bankowości elektronicznej (56,1%) oraz e-commerce czyli handlu internetowego (54,5%). Dodajmy, że z badań ASM wynika, iż w 2009 roku zakupu materiałów budowlanych w sieci dokonało ponad 121 tys. Polaków. Natomiast dystrybucję internetową prowadzi 15,9% producentów i dystrybutorów materiałów budowlanych, którzy częściej sprzedają w sklepach internetowych niż na aukcjach. Oba kanały dystrybucji internetowej wykorzystywane są jedynie przez nieliczne (2,9%) badane firmy z branży budowlanej.

Uwzględniając profil działalności firmy obserwujemy, że wśród producentów materiałów budowlanych handel on-line dotyczy 16% producentów. Natomiast wśród dystrybutorów materiałów budowlanych odsetek ten kształtuje się na poziomie 11,1%.

Internet, czyli budownictwo w sieci
Autor: ASM - Centrum Badań i Analiz Rynku

Coraz bardziej społecznościowy charakter Internetu sprawia, że podczas dokonywania zakupów, na wybór produktów, usług jak i również miejsca zakupów mają wpływ opinie innych użytkowników publikowane w sieci m.in. na porównywarkach cen, forach, blogach, profilach społecznościowych itp. E-commerce przeistoczył się w social commerce. A jakie znaczenie przypisywane jest opiniom wyrażanym w sieci o markach i produktach związanych z branżą budowlaną?

Są one istotne dla jednej trzeciej internautów związanych z branżą. W tym, pod ich wpływem 5,4% respondentów decyduje się na zakup produktów/usług związanych z branżą budowlaną.

Warto również podkreślić, że dla 35% respondentów opinie wyrażane w sieci nie są szczególnie istotne, ale weryfikują one w Internecie swoją wiedzę dotyczącą produktów i usług z branży budowlanej. Odsetek ten jest szczególnie wysoki u wykonawców i architektów. Z kolei blisko co czwarty respondent (22,2%) deklaruje, że opinie o markach i produktach z branży budowlanej wyrażane w sieci nie mają dla niego specjalnego znaczenia.

Dodajmy, że podczas przeglądania zasobów internetowych z opiniami innych użytkowników o markach, produktach bądź usługach z branży budowlanej spotkało się blisko sześciu z dziesięciu internautów (57,0%) zawiązanych z tą branżą.

Internet czyli budownictwo w sieci
Autor: ASM - Centrum Badań i Analiz Rynku

I pomimo faktu, że ponad czterech z dziesięciu menedżerów reprezentujących producentów i dystrybutorów branży budowlanej zgadza się ze stwierdzeniem, że marketing internetowy nie sprawdza się w sektorze budowlanym, to jednak sama branża podjęła już działania w social mediach, a ich klienci są tam obecni już od dawna!

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany