Jolanta Lessig, Marketing Communications Manager, Pilkington Polska (producent materiałów budowlanych)
Idea zrównoważonego rozwoju jest oparta na kształtowaniu odpowiednich relacji między wzrostem gospodarczym a dbałością o środowisko i zdrowie człowieka. Zgodnie z nią, wszelkie aktualne potrzeby powinniśmy zaspokajać w taki sposób, by nie zmniejszać szans przyszłych pokoleń na dalszą egzystencję.
Potrzeby związane z zapewnieniem zrównoważonego rozwoju w budownictwie są od dawna dostrzegane przez organy rządowe, instytucje międzynarodowe, w tym władze Unii Europejskiej. Aby spełnić wymogi unijne, powinniśmy zmienić sposób projektowania nowych budynków oraz rozpocząć rewitalizację już istniejących. I tu pojawia się problem – w jaki sposób zmobilizować społeczeństwo do realizacji inwestycji budowlanych, zgodnych z wymogami zrównoważonego rozwoju? Przede wszystkim należy przeprowadzać regularne kampanie edukacyjne, skierowane nie tylko do branży budowlanej, lecz także do społeczeństwa. Powinny one podkreślać korzyści ekonomiczne, środowiskowe i zdrowotne, jakie przynosi zrównoważone budownictwo. Obszary te są ważne dla każdego człowieka, dlatego umiejętne działania informacyjne pomogą skłonić inwestorów i ich klientów do zainteresowania się projektami spełniającymi wymogi zrównoważonego budownictwa. W samej branży poziom wiedzy o konieczności wdrażania przyjaznych rozwiązań nie jest zbyt wysoki, a ostateczni odbiorcy projektów budowlanych mają jeszcze mniejszą świadomość w tym zakresie. Dlatego uważam, że szeroko zakrojone działania edukacyjne są podstawowym krokiem do zrozumienia potrzeby zrównoważonego budownictwa.