Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Ruszają roboty budowlane
Za dwa lata w Łodzi ruszy Łódzka Kolej Aglomeracyjna (ŁKA). Jeszcze w marcu tego roku, rozpoczną się roboty budowlane związane z realizacją tej kluczowej dla aglomeracji łódzkiej inwestycji. Pierwszy etap budowy zakończy się w trzecim kwartale 2013 roku.
Jeszcze w marcu 2012 roku, rozpocznie się realizacja kluczowej inwestycji komunikacyjnej Łodzi. Ruszą roboty budowlane przy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Przeczytaj również: Podziemny tunel pod Łodzią. Miasto buduje wspólnie z PKP
Roboty budowlane w ramach I etapu
Pierwszy etap realizacji to koszt 330 mln złotych, w ramach którego zostaną wybudowane przystanki komunikacji miejskiej, przystanki PKS, parkingi oraz stojaki na rowery. Ponadto, przebudowane zostanie zaplecze techniczne stacji Łódź - Widzew oraz zakupionych zostanie 20 szynobusów, z kórych każdy będzie mógł przewieźć od 170 do 200 pasażerów.
Rozpoczynające się w marcu roboty budowlane mają zakończyć się w trzecim kwartale 2013 roku. W pierwszym etapie pociągi będą jeździć po istniejących lub przebudowanych liniach kolejowych z Łodzi do Kutna, Łowicza, Koluszek, Zduńskiej Woli oraz linii Widzew - Łódź Kaliska. Prędkość na tych trasach wzrośnie do 90 km/h, a na niektórych nawet do 160 km/h. Całkowity koszt I etapu ŁKA to ponad 50 mln zł, z czego ok. 85 proc. finansowane jest z środków Unii Europejskiej w ramach RPO Województwa Łódzkiego. Przedsięwzięcie realizowane jest współnie przez samorząd województwa, PKP PLK, PKP SA, miasto Łódź oraz gminę Zgierz, która dofinansuje projekt w kwocie 6,4 mln złotych netto. Inwestycja kolejowa połączy Łódź, Pabianice, Kutno, Koluszki, Łowicz, Łask i Zduńską Wolę. Pozyskane pociągi mają w I etapie poruszać się po 4 liniach kolejowych: Łódź Kaliska - Łowicz, Łódź Kaliska - Zduńska Wola, Łódź Widzew - Kutno, Łódź Fabryczna - Koluszki.
Przystanki, które zostaną wybudowane w ramach ŁKA
- na linii nr 15 Bednary – Łódź Kaliska: Radogoszcz Zachód, Glinnik Wieś, Bratoszewice (relokalizacja istniejącego przystanku), Domaniewice Centrum,
- na linii nr 16 Łódź Widzew - Kutno, Zgierz Jaracza, Ozorków Nowe Miasto,
- na linii kolejowej nr 25 Łódź Kaliska – Dębica, odcinek Łódź Kaliska – Łódź Chojny, Pabianicka,
- na linii nr 540 Łódź Chojny – Łódź Widzew, Dąbrowa.
Przypomnijmy, że w sierpniu 2011 roku, PKP wybrały w prztargu wykonawcę, który zaprojektuje i wybuduje przystanki. Przedsięwzięcie zrealizuje konsorcjum w składzie: Appia Tomasz Kazalski, Przedsiębiorstwo Budownictwia Inżynieryjnego i Kolejowego, Mostostal Infrastruktura za kwotę 39 336 tys. złotych.
Łódzka Kolej Aglomeracyjna - o inwestycji
Projekt zakłada budowę ośmiu nowych przystanków osobowych (dziewięciu nowych peronów) oraz modernizację dziewięciu już istniejących. Całkowity koszt inwestycji to ponad 400 mln złotych, z czego kwalifikowana wartość projektu to 328 mln złotych (są to koszty, które będą finansowane z POIiŚ). w ramach inwestycji wybudować dziewięć urządzeń samoczynnej sygnalizacji na przejazdach kolejowych wzdłuż przebudowywanej trasy z Łodzi do Łowicza. Łódzka Kolej Aglomeracyjna (ŁKA) poprawi bezpieczeństwo, komfortu i jakość kolejowej komunikacji oraz zwiększy liczbę osób korzystających z tego rodzaju transportu na terenie aglomeracji łódzkiej o ponad 350 tys. rocznie (do ponad 530 tys.).