MBTiGM twierdzi, że na autostradach kontrolowana jest jakość

2012-06-21 17:02
Jakość budowanych autostrad
Autor: MTBiGM Minister Sławomir Nowak na budowie autostrady A2 

Sławny odcinek C autostrady A2 między Łodzią i Warszawą ma swoje drugie 5 minut. Teraz zainteresowało się nim Centralne Biuro Antykorupcyjne (CBA). Poszła bowiem fama, że odcinek C jest wybudowany ze złych materiałów. Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (MTBiGM) twierdzi, że tam nieprawidłowości nie ma.

MTBiGM odniosło się do doniesień prasowych „dotyczących śledztwa CBA w sprawie rzekomych nieprawidłowości przy budowie odcinka C autostrady A2” i poinformowało, że było na nim trzy razy więcej kontroli, niż na innych odcinkach. Nie wykryto podczas nich ani wykorzystywania złych materiałów ani uchybień w wykonawstwie. A tworząc ranking wykonawców, GDDKiA kierowała się tzw. wskaźnikami negatywnymi i na tym odcinku było ich najmniej.

Obecny minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, Sławomir Nowak, wielokrotnie wypowiadał się w sprawie jakości budowanych dróg i autostrad, odpierając zarzuty, że szybkość ich budowania, często niekompetentnymi podwykonawcami i gorszymi materiałami, bo kontrakty zaczęły być nierentowne. Podkreślał, że „nie ma zgody na obniżanie jakości budowy dróg nawet za cenę utrzymania napiętych terminów wykonawstwa”. MTBiGM twierdzi, że wszystkie nieprawidłowości były i są na bieżąco eliminowane, czego spektakularnym przykładem było naprawianie szczelin wykrytych na wielu budowanych odcinkach dróg i autostrad.

Po tym „incydencie” GDDKiA została zobligowana przez ministra Nowaka do intensywniejszej i dokładniejszej kontroli jakości na wszystkich budowach. To wówczas wyszły na jaw nieprawidłowości na S2, czyli użycie do budowy nasypów gliny zamiast piasku (nasypy wykonawca będzie musiał prawdopodobnie rozebrać i zbudować jeszcze raz, oczywiście na swój koszt).
- Jeśli kiedykolwiek dotrą do mnie informacje dotyczące obniżenia jakości, czy po prostu bylejakości w procesie budowania dróg, będę stanowczo wyciągał konsekwencje zarówno wobec GDDKiA, jak i wykonawców. Zero tolerancji dla obniżania jakości i pogarszania bezpieczeństwa na drogach – powiedział Sławomir Nowak.

Co do kolejnych spraw związanych z odcinkiem C, to CBA będzie jeszcze badać prawidłowość wyboru firmy DSS na generalnego wykonawcę bez przetargu. MTBiGM przypomina, że tę sprawę badała już Najwyższa Izba Kontroli (NIK) i wydała pozytywną opinię.
- NIK potwierdziła prawidłowość działania Generalnej Dyrekcji, ale kontroli nigdy za wiele. Warto tę sprawę wyjaśnić do końca. Również po to, aby nie dawać niektórym politycznej pożywki - powiedział minister Sławomir Nowak. Minister wyraża też nadzieję, że dzięki szybkiej ścieżce legislacyjnej ustawy o ochronie praw przedsiębiorców wykonujących prace wykonawcze związane z realizacją zamówienia publicznego na roboty budowlane, skończą się praktyki, w których generalni wykonawcy nie płacą swoim podwykonawcom. Takim poligonem był również odcinek C, i temu również przyjrzy się CBA, dlaczego firma DSS nie wywiązała się ze swoich zobowiązań.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany