Misja na Ukrainę
W przeciągu kilku ostatnich lat na ukraińskim rynku budownictwa obserwuje się pozytywną koniunkturę na rynku budownictwa oraz duże zainteresowanie firm z tego sektora rynkiem wschodnim. Firmy przyciągać może rozwijający się i perspektywiczny sektor budownictwa mieszkaniowego.
W związku z rosnącym znaczeniem rynku wschodniego Wielkopolska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości rozpoczęła współpracę z instytucjami na Ukrainie, co zaowocowało ofertami skierowanymi do polskich przedsiębiorstw. Oferty wspierane są przez komórkę przy ukraińskim Ministerstwie Handlu.
Dla przykładu, ceny na kijowskim rynku nieruchomości wahają się w granicach od 500 do ponad 4000 USD za mkw. W zależności od klasy mieszkań: socjalnej, ekonomicznej, biznes, premium czy luksusowej. W 2005 r. Najwięcej oddano do użytku mieszkań klasy ekonomicznej, których cena za mkw. plasuje się średnio w przedziale 500-800 USD za mkw. Stanowiły one ok. 40% wszystkich mieszkań. Spora część, bo ok. 22% nowo wybudowanych mieszkań, to mieszkania klasy biznes, których cena może być nawet czterokrotnie wyższa od ekonomicznych i dochodzić do 2000 USD za mkw. Mieszkania premium i luksusowe stanowią odpowiednio 14 i 9% wybudowanych mieszkań, a ich ceny wahają się w przedziałach 2000 - 4000 i ponad 4000 USD.
Jeśli chodzi o zapotrzebowanie i popyt na mieszkania, to w przypadku Kijowa ponad 63% potencjalnych nabywców wykazuje zainteresowanie mieszkaniami dwupokojowymi i większymi, z czego 34% - dwupokojowymi, 21% - trzypokojowymi, a pozostali - większymi. 37% nabywców interesuje się mieszkaniami jednopokojowymi.
Do niniejszego zestawienia poniżej załączono schematy struktury popytu i mieszkań oddanych w 2005 r. według liczby pokojów.
Wielkopolska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach współpracy ze stroną ukraińską, a także realizacji zadań statutowych, jakimi są promocja eksportu wśród lokalnych przedsiębiorstw oraz pomoc w wyszukiwaniu dla nich partnerów za granicą, zaplanowała na 20-23 września 2006 roku zorganizowanie misji gospodarczej na Ukrainę. Dzięki pośrednictwu lokalnych Izb Przemysłowo - Handlowych dla polskich firm powstała możliwość znalezienia interesujących kontaktów handlowych na tamtejszym rynku. W chwili obecnej toczą się rozmowy z Wydziałem Ekonomiczno-Handlowym Ambasady RP na Ukrainie na temat imprez wystawienniczych, na które misja byłaby organizowana. Ich celem jest wyszukanie cieszącej się największym prestiżem, a także jak najbardziej interesującej pod względem ekspozycji imprezy wystawienniczej.