Modlin odciąży Okęcie (GALERIA!)
Urząd Lotnictwa Cywilnego wpisał lotnisko w podwarszawskim Modlinie do rejestru lotnisk cywilnych. Coraz bardziej zatem realne jest powstanie przed EURO 2012, drugiego po Okęciu, tego typu lotniska na Mazowszu.
ULC uznał, że lotnisko odpowiada wymaganiom technicznym określonym na podstawie prawa budowlanego, wymaganiom eksploatacyjnym określonym na podstawie ustawy prawo lotnicze oraz warunkom określonym w zezwoleniu na założenie lotniska. Oznacza to, mówiąc najkrócej, że właściwie od tego momentu mogą w Modlinie lądować już samoloty czy śmigłowce, choć wciąż nie ma tam wystarczającej infrastruktury.
Port w Modlinie, który ma odciążyć lotnisko na Okęciu, będzie przyjmował samoloty tanich linii oraz czartery. W tej chwili ma już wszystkie niezbędne do rozpoczęcia inwestycji pozwolenia: decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację inwestycji, decyzję lokalizacyjną i decyzję o pozwoleniu na budowę. Budowa tego lotniska jest niezwykle istota z punktu widzenia UEFA EURO 2012™ i znajduje się na liście przedsięwzięć związanych z turniejem.
Władze Mazowieckiego Portu Lotniczego (zarządcy lotniska) ogłosiły jesienią 2009 r. przetarg na wybudowanie 2 terminali pasażerskich (koszt 400 mln zł). Wiosną tego roku przedsiębiorstwo wybrane spośród 18 zgłoszonych do konkursu wejdzie na plac budowy. Wiosną 2012 r., mają być już gotowe m.in. wydłużone pasy startowe, zmodernizowane drogi kołowania, 2 nowoczesne terminale (jeden cargo), parking dla 900 aut, droga łącząca lotnisko z trasą ekspresową S7 Warszawa – Gdańsk czy zmodernizowane połączenie z linią kolejową z Warszawy do Gdańska. Powstanie także nowa, podziemna stacja kolejowa (ogłoszenie przetargu na jesieni 2010 r.).
Wszystko wskazuję na to, że jak tylko zima nieco ustąpi, prace ruszą pełną parą. Pierwsze starty i lądowania w Modlinie zaplanowano na wiosnę 2012 r.
Czy to udany projekt pracowni APA Kuryłowicz & Assiciates?
Autor: APA Kuryłowicz & Assiciates