Na polskich drogach więcej nawierzchni betonowych
Obecnie w budowie jest 120 km autostrad z nawierzchnią betonową, a do 2023 roku ma ich powstać ponad 800 km. To między innymi efekt przekonywania GDDKiA przez cemenciarzy i betoniarzy, że drogi betonowe są 3,5 raza trwalsze i połowę tańsze w budowie i eksploatacji od tych z nawierzchnią asfaltową.
Jeszcze niedawno większość nowych dróg w Polsce miało nawierzchnię bitumiczną, tych z nawierzchnią betonową było niewiele. Producenci cementu zrzeszeni w Stowarzyszeniu Producentów Cementu przez lata walczyli o uznanie betonu za materiał nie gorszy, a nawet lepszy, od asfaltu i jak sami twierdzą – osiągnęli sukces.
Nawierzchnie betonowe lepsze i tańsze
Jak podaje Stowarzyszenie Producentów Cementu (SPC), mamy w Polsce 600 km autostrad i dróg ekspresowych z nawierzchnią betonową, co daje 20-procentowy udział w drogowym torcie. Dla porównania, w Czechach ten udział wynosi 65%, w Niemczech 60%, w Wlk. Brytanii jest tyle samo dróg betonowych co asfaltowych. Ale i w Polsce przybywa dróg betonowych. W budowie jest kolejnych 120 km, a jak twierdzi prof. Jan Deja, dyrektor biura zarządu SPC, w nowej perspektywie finansowej do roku 2023 powstanie ich jeszcze 800 km.
Sporo buduje się także lokalnych dróg z betonu. Jest ich obecnie 600 km i będzie więcej, bo drogi w tej technologii są dla samorządów tańszym rozwiązaniem. I nie chodzi tylko o samą budowę, ale przede wszystkim o ich utrzymanie.
– Drogi betonowe mają 2,5-3,5 razy większą trwałość niż te z nawierzchnią asfaltową. A przy zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań z zastosowaniem betonu wysokowytrzymałościowego będą nawet 7-krotnie trwalsze – zapewniał Jan Deja podczas corocznej konferencji Stowarzyszenia Producentów Cementu. Powołał się również na niemieckie badania, według których po 23 latach użytkowania napraw (i to niewielkich) wymagało tylko 5% nawierzchni betonowych, natomiast w przypadku asfaltowych było ich 80-100%. I właśnie taka filozofia wyboru technologii dla drogi lokalnej przyświeca samorządom.
- Jak wynika z porównania aktualnie budowanych dróg, te betonowe są tańsze od asfaltowych już na etapie budowy – zauważa Jan Deja. – Koszt budowy 1 km dwupasmowej drogi ekspresowej asfaltowej z nawierzchnią asfaltową wynosi ponad 2,7 mln zł, zaś z betonu niecałe 2 mln. Koszt utrzymania w dobrym stanie 1 km drogi z nawierzchnią asfaltową na przestrzeni 30 lat to ponad 2,6 mln zł, natomiast betonowej niespełna 500 tys.
Zostało też dowiedzione, że drogi z betonową nawierzchnią są bezpieczniejsze dla kierowców. Jest na nich lepsza widoczność, nie występuje efekt koleinowania, charakteryzują się dużą przyczepnością. Aż trudno uwierzyć, że przy takich ekonomicznych i użytkowych zaletach dróg z nawierzchnią betonową, tak mało się ich relatywnie buduje. Najdłuższy odcinek drogi z nawierzchnią betonową ma w Polsce 153,8 km i znajduje się na autostradzie A4 ze Zgorzelca do Bielan Wrocławskich.
Przemysł cementowy w Polsce
Na konferencji SPC powiało lekkim optymizmem co do wzrostu produkcji cementu. Tak wynika przynajmniej z prognoz stowarzyszenia. Oprócz dróg, producenci cementu oraz betonu będą teraz mocniej podkreślać zalety swoich produktów dla budownictwa mieszkaniowego, tak jedno- jak i wielorodzinnego. Współczesne budownictwo betonowe, prefabrykowane jest tańsze od innych technologii, szybsze w realizacji, zapewnia też lepsze parametry dla energooszczędności, izolacyjności akustycznej, bezpieczeństwa pożarowego – o czym szczególnie zapewniał Marcelo Catala, członek zarządu SPC, prezes zarządu Cemex Polska.
Z kolei Andrzej Ptak, przewodniczący Stowarzyszenia Producnetów Cementu, prezes zarządu i dyrektor generalny Grypy Ożarów, podsumował sytuację w branży cementowej. W Polsce przemysł cementowy to 14 nowoczesnych zakładów, należących do ośmiu właścicieli (Cementownia Kraków Nowa Huta, Cementownia Odra, Cementownia Warta, CEMEX Polska, Dyckerhoff Polska, Grupa Ożarów, Górażdże Cement i Lafarge Cement). Według szacunków SPC przemysł cementowy tworzy bezpośrednio 4 tysiące miejsc pracy, a pośrednio – około 25 tysięcy. Moce produkcyjne polskich cementowni sięgają 22-24 mln ton cementu, w 2016 roku były wykorzystane w 70%. Rok 2016 był trzecim z kolei rokiem, w którym nie odnotowano spadków sprzedaży cementu. Ubiegły rok według szacunków SPC zakończył się sprzedażą cementu na poziomie 15,7 mln ton, czyli ok. 2% więcej niż w roku 2015.