Odcinek centralny II linii metra gotowy
Ukończenie centralnego odcinka II linii metra jest wydarzeniem nie tylko dla warszawiaków, wszak to jedyne metro w Polsce! Wykonawca metra zakończył budowę w uzgodnionym z inwestorem terminie. To co prawda dopiero 7 stacji II linii, ale jest już potwierdzenie budowy następnych 11. Władze metra zapowiedziały, że już wkrótce zostanie ogłoszony przetarg na budowę sześciu z nich.
Przy takiej okazji, jak ukończenie chociażby tylko fragmentu linii metra, warto pokusić się o podsumowanie przedsięwzięcia.
Centralny odcinek II linii warszawskiego metra ma 6,1 km długości i 7 stacji. Głębokość stacji od poziomu peronów w odniesieniu do powierzchni terenu to kolejno:
- dla stacji Rondo Daszyńskiego – 15 m
– Rondo ONZ – 15 m
– Świętokrzyska – 19 m
– Nowy Świat – Uniwersytet – 23 m
- Centrum Nauki Kopernik – 19 m
– Stadion Narodowy – 13 m
– Dworzec Wileński 13 m.
Tunel po Wisłą - 600 m - kopano 8 m pod dnem rzeki. Najkrótszy odcinek - 417 m, wydrążono pomiędzy stacjami Świętokrzyska – Nowy Świat, zaś najdłuższy – 951 m, był odcinek pomiędzy stacją Świętokrzyska – Nowy Świat a Centrum Nauki Kopernik. Z tą ostatnią stacją wykonawca miał też najwięcej problemów – natrafienie na podziemny zbiornik wody, zalanie wykopu, naruszenie konstrukcji pobliskiego tunelu biegnącego wzdłuż Wisły.
Na powierzchni wszystkie stacje mają identyczne wejścia, różnią się tylko kolorystką, która dominuje również pod powierzchnią (patrz zdjęcie). Wybudowane stacje metra wprowadziły nie tylko w krajobraz kolory, zmieniły również swoje okolice. Największą rewolucję przeszła ulica Świętokrzyska. Odtworzona została zieleń. Wykonawca posadził ponownie 250 drzew (większość z nich to lipy, platany i brzozy, czyli gatunki, które najlepiej sprawdzają się w warunkach miejskich), 23 000 krzewów, ułożył 45 000 m2 metrów kwadratowych trawników.
Autor: m.st. Warszawa
Każda stacja II linii metra ma swój kolor...
Budowa 7 stacji centralnego odcinka II linii metra trwała 4 lata. Do wykonania zadania budowniczowie potrzebowali 463 000 m3 betonu i 48 000 t stali. Z powodu nieprzewidzianych wcześniej utrudnień koszt realizacji przedsięwzięcia wzrósł z 4 153 000 000 do 4 420 000 000 zł. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.
Generalnym wykonawcą było konsorcjum AGP Metro Polska S.C., które utworzyły 3 firmy: włoska – Astaldi S.p.A. (lider), turecka – GÜLERMAK Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt i polska – PBDiM – Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o. z Mińska Mazowieckiego.
Władze Warszawy zapowiedziały, że budowa metra będzie kontynuowana. Rada Warszawy w ośmioletnim planie finansowym przewidziała na te inwestycję 8 mld zł.
W najb.liższych planach jest budowa 6 kolejnych – po prawej stronie Wisły chodzi o stacje „Szwedzka”, „Targówek 1” i „Targówek 2”, po lewej stronie II linia metra wydłuży się o stacje „Wolska”, „Moczydło” i „Księcia Janusza”. Ich budowa ma zakończyć się w roku 2018. Do 2022 roku maja powstać jeszcze po praskiej stronie stacje „Zacisze”, „Kondratowicza” oraz „Bródno”, po lewej zaś „Wola Park” i „Powstańców Śląskich”.