Oferty na przebudowę dworca w Gliwicach otwarte
Do ogłoszonego przez PKP SA przetargu na przebudowę dworca w Gliwicach zgłosiło się pięć firm. To kolejna inwestycja PKP w ramach programu unowocześniania polskich dworców. Roboty mają ruszyć jeszcze w tym roku.
Inwestor przeznaczył na przebudowę dworca w Gliwicach niecałe 131,5 mln zł. Wszystkie złożone oferty były wyższe od tej kwoty. Najbardziej atrakcyjną cenowo jest oferta hiszpańskiej firmy Aldesa Construcciones - 136 813 457 zł brutto. Najdroższa oferta przekroczyła budżet inwestora o ponad 100 mln zł (Porr Polska - 235 554 419 zł, pozostałe oferty to: konsorcjum NDI SA oraz NDI Sp. z o.o. - 142 592 993 zł, IDS-Bud - 167 186 135 zł oraz konsorcjum firm Winnicki i Przedsiębiorstwa Budowlanego CALBUD - 183 264 804 zł).
Po otwarciu ofert przetarg wszedł w etap sprawdzania dokumentów pod tzw. względem formalno-prawnym. Jeżeli wszystko będzie w porządku, PKP wybierze z pewnością ofertę z najniższą ceną. Oficjalny wybór wykonawcy ma nastąpić jeszcze w październiku 2014, a zakończenie przebudowy do końca roku 2015 (na rok 2016 zostaną przesunięte roboty przy czwartym, ostatnim peronie).
Autor: PKP SA
Dworzec PKP w Gliwicach - wizualizacja modernizacji
Dzięki przebudowie dworzec w Gliwicach zostanie dostosowany do współczesnych standardów obsługi. Dużą uwagę PKP przywiązuje przy okazji takich inwestycji do przystosowania dworców dla osób niepełnosprawnych. W Gliwicach dworcowa posadzka zostanie wyposażona w linie prowadzące z polami uwagi, które pomagają osobom niewidomym i niedowidzącym w docieraniu do strategicznych punktów dworca (m.in. kasy, toalety, wyjścia na perony). Dla osób na wózkach zlikwidowane zostaną bariery architektoniczne w toaletach, obniżona będzie część okienek kasowych. W budynku zostaną zamontowane windy prowadzące na wyższe kondygnacje.
W hali dworca zawisną nowoczesne tablice elektroniczne z rozkładem jazdy, wymieniony będzie system informacji głosowej podróżnych. W ramach poprawy bezpieczeństwa podróżnych wykonawca rozbuduje system monitoringu, który swoim zasięgiem obejmie cały kompleks. Dworzec zyska nowoczesny system powiadamiania o pożarze oraz BMS, czyli system inteligentnego zarządzania budynkiem.
To się chwali PKP, że unowocześniając kolejne dworce, których niektóre budynki mają po kilkadziesiąt lub więcej lat, nie niszczą wartościowej, historycznej architektury tych obiektów. Kolejnym tego przykładem będzie dworzec w Gliwicach. Renowacja obejmie również jego elementy historyczne, między innymi mozaikę znajdująca się w holu głównym i drewniane sufity. Przeprowadzona zostanie renowacja elewacji wraz z detalami architektonicznymi. Zyska ona nową iluminację. Nad wejściem głównym wykonawca zamontuje nowy zegar i napis z nazwą dworca.
Gruntowna przebudowa czeka również perony i tunele, pojawią się tu schody ruchome i windy. Perony zyskają całkowicie nową nawierzchnię oraz zadaszenie z przeszkleniami. Wymienione zostaną również tory w obrębie stacji. Nowością będzie korytarz łączący dwie hale dworca, co ułatwi podróżnym przemieszczanie się po dworcu.
Inwestycja będzie współfinansowana ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dotychczas przy udziale środków unijnych PKP przebudowały dworce w Gdyni i Wrocławiu, a także wybudowały nowy, podziemny dworzec Kraków Główny. Zmodernizowane będą również dworce w Szczecinie i Bydgoszczy.