Okna - stagnacja czy chwilowy oddech?
Według danych opublikowanych przez InterConnection Consulting Group, w 2005 roku na europejskim rynku okien PVC zostało sprzedanych około 29,4 mln okien, co dało wzrost o 0,6 proc. Wartość tego sektora zwiększyła się o 1,6 proc. do kwoty 6,022 mln euro. Pomimo tego raczej niezadowalającego wzrostu, w najbliższych latach rynek ten będzie rósł dalej, i to coraz bardziej.
Obecnie, najbardziej dynamicznie rozwijającym się rynkiem okien PVC w Europie jest rynek szwajcarski. Odnotowano tutaj ponad 7-proc wzrost. Tuż za nim uplasowała się Irlandia z wynikiem + 6,3 proc. i na trzecim miejscu - z drugim, pod względem wielkości rynkiem w Europie - Francja, która zanotowała wzrost 6,1 proc.
W Wielkiej Brytanii, największym rynku okien PVC, w 2005 roku odnotowano spadek sprzedaży, z powodu słabej koniunktury w sektorze remontów. Okna te cieszą się zainteresowaniem dzięki swojej trwałości. Jakkolwiek w dalszej perspektywie prawdopodobne jest, że ponieważ produkty te są bardziej wytrzymałe, sektor remontów będzie się dla nich kurczył. Zwiększający się tu udział okien wskazuje na taki właśnie rozwój tej sytuacji.
Po raz kolejny zmniejszyła się sprzedaż okien w Niemczech z powodu ogólnie nie najlepszej sytuacji w sektorze budownictwa. W ostatnim roku spadła ona o 5,7 proc. do 5,7 mln okien na rok. Mimo to prognozy są optymistyczne. Już w 2006 roku obserwuje się zahamowanie niekorzystnych tendencji. Producenci spodziewają się dodatnich stóp wzrostu.
Ciągle jest trudno dokonać ogólnej oceny sytuacji europejskiego rynku okien PVC, jeśli weźmie się pod uwagę różniące się materiały i ceny. Dla przykładu, w Austrii jest najtańszy materiał, w Hiszpanii natomiast najdroższy. Rentownymi rynkami mogą się okazać takie kraje, jak Chiny, Dubaj czy Brazylia, na których w dalszym ciągu można się spodziewać dwucyfrowego wzrostu dla elementów budowlanych. Wielu nowych inwestorów może się spodziewać sporych zysków na tych egzotycznych rynkach, szczególnie ci dostawcy którzy potrafią dostosować swoje systemy do potrzeb i standardów lokalnych rynków. Baz umiejętności przystosowania do regionalnych wymagań, niemożliwy jest rozwój nawet na najbardziej obiecujących rynkach.