Olimpiada Budowlana: szkoły budowlane w finale w Białymstoku walczyły o indeksy na uczelnie
Finał Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych odbył się 6-8 kwietnia 2017. Gospodarzem XXX już edycji Olimpiady Budowlanej był Zespół Szkół Budowlano-Geodezyjnych im. Stefana Władysława Bryły w Białymstoku. 85 uczestników z 90 zakwalifikowanych uzyskało tytuł finalisty XXX OWiUB, a 70 uczniów tytuł laureata Olimpiady, zdobywając tym samym prawo do przyjęcia bez postępowania kwalifikacyjnego na studia w uczelniach technicznych oraz prawo do zwolnienia z części teoretycznej egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie.
Uczestnictwo w Olimpiadzie Budowlanej jest dla młodych ludzi dużym przeżyciem. Mogliśmy się o tym przekonać podczas tegorocznego finału w Białymstoku. Radość uczniów i ich nauczycieli była wręcz wzruszająca.
Olimpiada Budowlana - droga do finału
Droga do finału Olimpiady Budowlanej składa się z kilku etapów. Udział w zawodach Olimpiady mogą brać uczniowie wszystkich szkół ponadgimnazjalnych. Na początek - etap szkolny. Najlepsi reprezentanci szkół budowlanych startują w zawodach okręgowych. Tematyka olimpiady obejmuje zagadnienia teoretyczne i umiejętności praktyczne z zakresu przedmiotów zawodowych, a także ogólnokształcących, czyli matematyki, fizyki czy chemii. Osoby, które uzyskają największą liczbę punktów przechodzą do finału centralnego. I tu zaczynają się solidne przygotowania, w których uczniów bardzo wspierają nauczyciele. Celem jest zdobycie jak największej liczby punktów i tytułu laureata Olimpiady Budowlanej. Laureat ma prawo do przyjęcia bez postępowania kwalifikacyjnego na studia w uczelniach technicznych oraz prawo do zwolnienia z części teoretycznej egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie.
Ranking uczelni technicznych w Polsce. Jaki kierunek studiów wybrać?
XXX finał Olimpiady Budowlanej
Tegoroczny jubileuszowy finał odbył się w Białymstoku w Zespole Szkół Budowlano-Geodezyjnych im. Stefana Władysława Bryły. W finale wystartowało 36 reprezentantów okręgów – po 3 najlepszych z 12 okręgów niezależnie od liczby uzyskanych punktów w zawodach okręgowych, 52 kolejnych uczestników startujących z tzw. listy punktowej, którzy w zawodach okręgowych (po weryfikacji prac) uzyskali 44 i więcej pkt. oraz dodatkowo 2 kolejnych najlepszych reprezentantów szkoły-gospodarza zawodów.
Najlepsze uczelnie techniczne w Polsce
17 uczniów i 10 szkół z woj. śląskiego, 14 uczniów i 7 szkół z woj. małopolskiego, 8 uczniów i 5 szkół z woj. wielkopolskiego, 8 uczniów i 2 szkoły z woj. opolskiego, 6 uczniów i 4 szkoły z woj. łódzkiego, 6 uczniów i 4 szkoły z woj. pomorskiego, 6 uczniów i 3 szkoły z woj. podlaskiego, 5 uczniów i 4 szkoły z woj. lubelskiego, 5 uczniów i 1 szkoła z woj. lubuskiego, 4 uczniów i 2 szkoły z woj. kujawsko-pomorskiego, 3 uczniów i 2 szkoły z woj. podkarpackiego, 3 uczniów i 2 szkoły z woj. zachodniopomorskiego, 3 uczniów i 1 szkoła z woj. mazowieckiego, 2 uczniów i 2 szkoły z woj. dolnośląskiego.
85 uczestników z 90 zakwalifikowanych uzyskało tytuł finalisty XXX OWiUB, a 70 uczniów tytuł laureata Olimpiady.
Najlepsi z najlepszych:
- miejsce I - Górecki Paweł, Zespół Szkół Technicznych w Wodzisławiu Śląskim, opiekun przygotowujący: Tomasz Wardęga
- miejsce II - Roszczyk Tomasz, Zespół Szkół Nr 7 im. Bronisława Bukowskiego w Koszalinie, opiekun przygotowujący: Małgorzata Cierocka
- miejsce III - Dutkiewicz Andrzej, Zespół Szkół Budowlanych Nr 1 w Krakowie, opiekun przygotowujący: Marta Potępa.
Jako redakcja w 90% składająca się z kobiet chciałybyśmy również wyróżnić miejsce IV i V. Gratulujemy dziewczynom: Batyiovskiej Irynie z Zespołu Szkół Architektoniczno-Budowlanych i Licealnych im. Stanisława Noakowskiego w Warszawie oraz Salamon Agnieszce z Zespołu Szkół Technicznych w Wodzisławiu Śląskim. Trzymamy kciuki za dalsze sukcesy.
Olimpiada daje też możliwość konfrontacji z innymi szkołami budowlanymi w kraju i sprawdzenia poziomu kształcenia. Dlatego emocująca była również rywalizacja pomiędzy szkołami budowlanymi. Oto 3 najlepsze szkoły budowlane w kraju z 49 biorących udział w olimpiadzie:
- Zespół Szkół Budowlanych im. Tadeusza Kościuszki w Zielonej Górze
- Zespół Szkół Technicznych w Wodzisławiu Śląskim
- Zespół Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych im. ks. prof. Józefa Tischnera w Limanowej
Szkolnictwo i szkoły budowlane w Polsce
Obserwując zaangażowanie nauczycieli, młodzieży oraz szkół w przygotowania do olimpiady można tylko żałować, że szkolnictwo zawodowe w Polsce nie jest należycie doceniane i promowane. Rodzicom gimnazjalistów wydaje się, że dziecko musi się dostać do liceum. Tylko, czy ukończenie nawet prestiżowego liceum daje możliwość opanowania umiejętności praktycznych, które pozwalą na zdobycie konkretnego zawodu? Od kilku lat w branży mówi się o braku fachowców, o tym, że doświadczeni wykonawcy nie mają komu przekazać swojej wiedzy. Wniosek jest przecież oczywisty - ci, którzy będą mieli fach w ręku nie muszą się obawiać bezrobocia. W dzisiejszych czasach to szkolnictwo zawodowe odpowiada na potrzeby rynku pracy, a prawie wszyscy specjaliści z rynku pracy podkreślają ważność doskonalenia umiejętności zawodowych.