Abonament mieszkańca Warszawa - tylko z PIT-em rozliczonym w stolicy! Zmiany od 1 lutego 2022
Abonament mieszkańca Warszawa - co to takiego? To dokument uprawniający do parkowania w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN). Od 1 lutego 2022 taki abonament będą mogły wyrobić tylko osoby rozliczające podatek PIT w Warszawie. Przegłosowano również wiele innych zmian upraszczających procedury związane z parkowaniem w stolicy. Dowiedz się więcej m.in. o udogodnieniach dla osób z niepełnosprawnościami.
Spis treści
- Kto może otrzymać abonament mieszkańca Warszawa?
- Ile kosztuje abonament mieszkańca Warszawa?
- Zmiany zasad wydawania abonamentu mieszkańca od 1 lutego 2022
- Nowe zasady parkowania dla osób z niepełnosprawnościami
- Jak wyrobić abonament mieszkańca Warszawa?
- Jakie dokumenty są niezbędne aby wyrobić abonament mieszkańca?
- Mapa abonamentów obszarowych SPPN Warszawa
- Jak długo ważny jest abonament mieszkańca Warszawa?
- Od 1 lutego 2022 prostsza procedura reklamacji
Kto może otrzymać abonament mieszkańca Warszawa?
Abonament mieszkańca może otrzymać osoba fizyczna, która spełnia następujące warunki:
- jest zameldowana na pobyt stały lub czasowy na terenie Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN),
- jest właścicielem, współwłaścicielem lub użytkownikiem pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej do 2,5 tony lub samochodu osobowego powyżej 2,5 tony,
- a od 1 lutego 2022, dodatkowo musi rozliczać PIT w Warszawie.
Ile kosztuje abonament mieszkańca Warszawa?
Są dwa rodzaje abonamentów mieszkańca:
Abonament rejonowy - koszt 30 zł rocznie. Zainteresowany wybiera do 8 parkomatów (może być ich mniej) w promieniu 150 m od miejsca zameldowania mieszkańca w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. Postój pojazdu może mieć miejsce w odległości nie większej niż 100 m od parkomatów objętych abonamentem, w okresie jego ważności.
Abonament obszarowy (obowiązuje od 15 listopada 2021 roku) - koszt 600 zł rocznie – z takim abonamentem możemy zaparkować na obszarze obejmującym całe osiedle lub znaczną część dzielnicy. W całej SPPN takich obszarów jest 46 (to kilkadziesiąt ulic i ok. 800-1200 miejsc postojowych).
Zmiany zasad wydawania abonamentu mieszkańca od 1 lutego 2022
9 grudnia 2021 Rada m.st. Warszawy uchwaliła zasady dotyczące wydawania abonamentów mieszkańca – strefowego i obszarowego. Celem wszystkich zmian jest uproszczenie procedur związanych z parkowaniem w SPPN.
Od 1 lutego 2022:
- Abonament mieszkańca będzie przysługiwał jedynie osobom, które rozliczyły się z podatku PIT w stolicy (za rok poprzedni).
- W okresie przejściowym – do 30 kwietnia, dokumentem potwierdzającym rozliczanie PIT w Warszawie będzie również formularz ZAP-3, złożony w 2021 lub 2022 roku, w którym wskazano Warszawę jako miejsce zamieszkania i składania zeznania podatkowego.
- Podstawowym warunkiem uzyskania abonamentu pozostaje meldunek (stały lub czasowy) na terenie SPPN.
Uchwała wejdzie w życie 1 lutego 2022 roku.
Wszystkie wydane dotychczas abonamenty zachowują swoją ważność. Dopiero gdy wygasną, ich posiadacze występując o przedłużenie uprawnień będą zobowiązani udowodnić rozliczenie podatku PIT w Warszawie.
Nowe zasady parkowania dla osób z niepełnosprawnościami
Od 1 lutego będą również obowiązywać nowe zasady karty N+, która daje osobom niepełnosprawnym możliwość darmowego postoju w całej płatnej strefie.
- Termin ważności kart został wydłużony do maksymalnie 5 lat, czyli tyle, ile jest ważna niebieska karta parkingowa, będąca podstawą nadania karty N+.
- Zniesiony został wymóg posiadania prawa jazdy przez osobę niepełnosprawną. Od 1 lutego 2022 kartę będzie mogła dostać osoba niepełnosprawna, która jest wożona przez rodzinę lub asystenta.
- Wnioskując o kartę N+, nie trzeba też będzie przynosić orzeczenia o niepełnosprawności – wystarczy obowiązująca karta parkingowa.
Karta N+ również będzie przysługiwać wyłącznie osobom, które rozliczyły w Warszawie podatek PIT za rok poprzedni. Osoby niepełnosprawne nierozliczające podatku w Warszawie mogą w korzystać z bezpłatnego postoju na tzw. kopertach, wykładając za szybą kartę parkingową.
Od 1 lutego 2022 łatwiej będzie też parkować Honorowym Obywatelom m. st. Warszawy. Otrzymają oni Kartę Honorową, której parametry umożliwią jej odczytanie przez e-kontrolę.
Jak wyrobić abonament mieszkańca Warszawa?
Od 1 października 2021 roku wniosek o abonament mieszkańca strefy płatnego parkowania można złożyć online TUTAJ. Czas wyrobienia dokumentu przez internet wynosi około 7 dni.
Oczywiście, abonament mieszkańca można też wyrobić osobiście, w każdym z Punktów Obsługi Pasażerów ZTM. O wydanie abonamentu można wnioskować osobiście lub przez pełnomocnika. Zainteresowani muszą okazywać komplet oryginałów niezbędnych dokumentów.
Od 1 lutego 2022 zrezygnowano z dostarczania zaświadczeń o zameldowaniu przez osoby wnioskujące o abonament. Meldunek będzie sprawdzany w rejestrze CRDBEL.
Jakie dokumenty są niezbędne aby wyrobić abonament mieszkańca?
Niezbędne dokumenty to:
- dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość,
- dowód rejestracyjny pojazdu (wystawiony na aktualnego właściciela), na który ma być wystawiony abonament,
- odpłatna umowa cywilnoprawna lub umowa użyczenia zawartą w formie aktu notarialnego (a nie z notarialnie potwierdzonymi podpisami) – w przypadku osób niebędących właścicielami lub współwłaścicielami pojazdu. Umowa musi dotyczyć pojazdu, na który ma być wydany abonament i być zawarta przez osobę występującą o wydanie abonamentu.
- inne dokumenty potwierdzające dane i informacje wynikające z wniosku.
15 listopada 2021 roku Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego rozszerzyła się o Ochotę i Żoliborz.
Mapa abonamentów obszarowych SPPN Warszawa
Dokładna mapa z wyszukiwarką, obejmująca abonamenty obszarowe Warszawa obowiązująca od 15 listopada 2021, dostępna jest TUTAJ.
Jak długo ważny jest abonament mieszkańca Warszawa?
Abonament mieszkańca wydaje się na okres nieprzekraczający jednego roku.
Od 1 lutego 2022 prostsza procedura reklamacji
Od 1 lutego reklamacje będzie można składać na specjalnym formularzu. Zmiana ma ułatwić i przyspieszyć procedurę.