PKP S.A. i Trigranit Development Corporation budują Zintegrowane Centrum Komunikacyjne - umowa podpisana
Polskie Koleje Państwowe S.A. podpisały umowę inwestycyjną z developerem Trigranit Development Corporation. Umowa otwiera drogę do rozpoczęcia budowy Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Poznaniu - nowy dworzec kolejowy i autobusowy oraz parking na 900 samochodów - o wartości 160 mln euro.
Inwestycja jest przygotowywana przez PKP S.A. od 2007 r. PKP S.A. wybrała firmę Trigranit w 2009 r. w niezależnych rokowaniach do których przystąpiło siedem firm specjalizujących się inwestycjach komercyjnych na rynku nieruchomości.
Zobacz koniecznie: Kup Dworzec w Międzyrzeczu - teraz za 2/3 ceny!
Umowa określa role obu stron w procesie inwestycyjnym. PKP S.A. wnosi do inwestycji tereny o powierzchni 4 hektarów, oraz niezbędne pozwolenia i uzgodnienia z samorządem miasta Poznań. Firma Trigranit angażuje niezbędny kapitał finansowy oraz projekt inwestycji uzgodniony z Miastem Poznań.
- Wynegocjowanie umowy w krótkim czasie do duży sukces. Podobne projekty są przygotowywane w innych krajach Europy w ciągu 5-6 lat. Nam udało się osiągnąć ten etap już po 3 latach. Po podpisaniu umowy koncentrujemy się na zdobyciu wszystkich pozwoleń niezbędnych do rozpoczęcia budowy nowego dworca, który powstanie w I etapie inwestycji. Chcemy rozpocząć prace budowlane wspólnie z developerem w I połowie 2011 r. i zakończyć budowę dworca w II kwartale 2012 r. To jeden z trzech projektów tego typu prowadzonych przez PKP S.A. Analogiczne inwestycje realizujemy w Katowicach oraz w Sopocie – mówi Paweł Olczyk z zarządu PKP S.A., Dyrektor Zarządzania Nieruchomościami PKP S.A.
Zintegrowane Centrum Komunikacyjne
Nowy węzeł komunikacyjny i towarzyszące mu centrum handlowe będą miały powierzchnie 16 tys. m2.
Nowy dworzec kolejowy (7 tys. m2) stanowiący funkcjonalne przedłużenie Centrum Handlowego położony będzie nad torami. Węzęł posiadać będzie trzy poziomy funkcjonalne. Na poziomie gruntu umieszczona została funkcja Zintegrowane Centrum Komunikacyjne, czyli terminal autobusowy na co najmniej 12 stanowisk autobusów i jednocześnie odbierających pasażerów. Terminal połączony będzie komunikacyjnie z poziomami +1 i +2 Centrum Handlowego i z nowym dworcem kolejowym, którego głównym poziomem służącym obsłudze pasażerów będzie poziom +1. Na poziomie parteru ulokowane będą ponadto biura operatora terminala i kasy biletowe dla autobusów.
- Polska zawsze była naszym priorytetem, jako miejsce do inwestowania. Otworzyliśmy nasze pierwsze centrum handlowe w Katowicach 5 lat temu, kontynuując sukces otwarciem w zeszłym roku Bonarki City Center w Krakowie. W Poznaniu wykorzystamy nasze doświadczenie wzięte z projektu WestEnd City Center z Budapesztu oraz Emonika City Center z Ljubljany, gdzie z sukcesem przekształciliśmy dworce kolejowe w nowe centra miast. Do Polski przenosimy nasze doświadczenie i wieloletnie zaangażowanie, która razem z PKP stworzy nowe centrum miasta i miejsce spotkań dla mieszkańców Poznania – komentuje podpisanie umowy Árpád Török - Dyrektor Zarządzający TriGranit Development Corporation.
Autor: PKP S.A.
Zintegrowane Centrum Komunikacyjne będzie komunikacyjnie powiązane nowymi elementami układu drogowego z siecią ulic miejskich i będzie dostępne dla pojazdów zarówno na poziomie parteru jak i na poziomie +1 poprzez podjazd z Mostu Dworcowego. Nowy układ drogowy zostanie zaprojektowany zgodnie z potrzebami komunikacyjnymi i wymogami Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu.
Parking służący użytkownikom Centrum Handlowego będzie się składał z ok. 950 miejsc parkingowych ulokowanych na poziomie gruntu pod kolejne etapy inwestycji.