Porty lotnicze - dla przyjezdnych pierwsza wizytówka Polski
Dla kibiców, którzy przylecą na EURO 2012 samolotami, pierwszą wizytówką Polski będą właśnie nasze porty lotnicze. To dlatego miasta-gospodarze rozgrywek postawiły na powiększenie i przeobrażenie swoich lotnisk. Ale dużo się dzieje, również na kilku innych lotniskach, budowane jest również jedno całkiem nowe...
W dniu meczu w ramach rozgrywek EURO 2012 lotnisko miasta, w którym właśnie on się odbywa, będzie musiało przyjąć prawdopodobnie ponad 30 tysięcy pasażerów. I właśnie dlatego najpilniejszymi inwestycjami portów lotniczych okazały się terminale pasażerskie. Warszawa najwcześniej przystąpiła do inwestycji i tu nowy terminal do odprawy pasażerów jest już czynny od dawna. Nowe obiekty powstały we Wrocławiu, Gdańsku i w Poznaniu. Są też cztery porty lotnicze - w Katowicach, Krakowie, Rzeszowie i w Szczecinie - które zostały wytypowane na lotniska awaryjne podczas EURO 2012. Wszystkie inwestycje w tych portach lotniczych zostały wpisane na listę priorytetów ze wspomaganiem finansowym budżetu państwa i środków Unii Europejskiej. Są one finansowane z funduszu Drogowa i lotnicza sieć TEN-T oraz Regionalnych Programów Operacyjnych. Ich wartość wynosi ok. 4,5 mld zł, z tego środki przeznaczone przez Unię Europejską opiewają na 1 mld 274 mln zł.
Zobacz również
Wiecha na lotnisku w Modlinie
Zaczynają się roboty na lotnisku w Lublinie
Lotnisko Chopina w Warszawie z nowym pasem startowym
Wartość inwestycji w Porcie Lotniczym im. F. Chopina w Warszawie wyniosła ponad 1 mld 236 mln zł, w Gdańsku - ok. 396 mln zł, we Wrocławiu - ok. 457 mln zł, Poznań Ławica - ponad 326 mln zł, w GTL Katowice - 700 mln zł,Kraków - Balice - ok. 763 mln zł, Rzeszów - Jasionka - 480 mln zł, Szczecin - Goleniów - 143 mln zł.
W 2011 roku przepustowość terminalowa sieci tych lotnisk wyniosła prawie 30 mln pasażerów. W perspektywie pięcioletniej zwiększy się ona jeszcze do ponad 40 mln pasażerów, co powinno im wystarczyć na najbliższe 10-15 lat.
Powstają również nowe porty lotnicze, które mają uzupełnić sieć polskich lotnisk, których w porównaniu ze standardami europejskimi wciąż mamy mało. Już w październiku 2011 roku, po niecałym roku budowy, zawisła wiecha na terminalu w Modlinie. Inwestycja ma kosztować ok. 300 ml zł. Port lotniczy Warszawa-Modlin już na EURO 2012 roku odciąży ruch pasażerski lotniska Chopina, a regularne loty (międzynarodowe i krajowe) rozpoczną się jesienią 2012 roku. Pod koniec roku 2011 wszedł wykonawca na lotnisko w Lublinie. Rozbudowa tego regionalnego lotniska będzie kosztowała 60 mln zł.