Powierzchnie handlowe w Polsce w pierwszym półroczu 2005
Podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce przekracza 5,1 mln mkw. Na województwa o największej liczbie mieszkańców - mazowieckie i śląskie - przypada odpowiednio 24, 9 i 19 proc. całkowitej podaży.
Najbardziej rozwiniętym rynkiem jest Warszawa; aż 37 ze 184 centrów handlowych o powierzchni przekraczającej 10 tys. mkw. znajduje się właśnie w stolicy.
Nowoczesna powierzchnia handlowa na koniec drugiego kwartału 2005
W pierwszej połowie bieżącego roku powierzchnia handlowa zwiększyła się o około 232 tys. mkw.
W tym czasie otwarto Galerię Kazimierz w Krakowie, CH Marcelin i Poznań Plaza w Poznaniu oraz centrum handlu hurtowego Maximus w podwarszawskim Nadarzynie.
Mniejsze centra handlowe otwarto w Chorzowie - AKS, Legnicy - Centrum Piekary i Gnieźnie - galerię Gniezno.
Według DTZ do końca 2005 roku przybędzie ok. 486 tys. mkw. powierzchni handlowej. W tym czasie zostaną otwarte obiekty w Trójmieście (Fashion House, Rumia Multiport), Katowicach (Silesia City Centre) i w Toruniu (Galeria Copernicus).
Popyt na powierzchnie handlowe w naszym kraju jest duży. Dotyczy to nie tylko centrów handlowych, ale także głównych ulic handlowych w miastach.
Czynsze w większych miastach Polski - według prognoz DTZ - pozostaną stabilne; centra handlowe o silnej pozycji na rynku, dobrze zlokalizowane - utrzymają wysoki poziom czynszów. Jak zwykle czynsze w lokalach przy głównych ulicach handlowych będą dużo wyższe niż w centrach; przyczyną jest niska podaż tego typu powierzchni.