Prawie miliard na modernizację linii Warszawa - Gdynia
Prawie miliard złotych warta jest umowa, jaką 31 maja 2010 r. zawarły PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na modernizację linii Warszawa - Gdynia w okolicach Działdowa.
Stroną umowy jest konsorcjum firm z liderem Trakcją Polska S.A., która wykona to zadanie we współpracy z następującymi podmiotami:
• Przedsiębiorstwem Robót Kolejowych i Inżynieryjnych S.A.,
• Przedsiębiorstwem Robót Komunikacyjnych w Krakowie S.A.,
• EIFFAGE CONSTRUCTION CESKA REPUBLIKA s.r.o.,
• ZUE S.A.,
• Przedsiębiorstwem Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie Sp. z o.o.,
• Zakładem Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu Sp. z o.o.
- Zadanie, który w skrócie nazywamy LCS Działdowo, jest kolejnym kontraktem realizowanym na trasie z Warszawy do Gdyni – mówi Paweł Dziwisz z zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe ds. inwestycji. - Beneficjentami modernizacji tego odcinka i całej linii są nie tylko mieszkańcy dwóch wielkich aglomeracji – warszawskiej i trójmiejskiej liczących ponad 4 mln osób.
To także wymierne korzyści dla położnych na trasie miejscowości: Mławy, Iłowa, Działdowa, Rybna Pomorskiego, Płośnicy, Grodziczna i wielu innych. Należy pamiętać, że wraz z modernizacją linii kolejowych pojawiają się nowe perony, wiadukty, ekrany akustyczne i szereg innych udogodnień podnoszących jakość życia mieszkańców, którzy na co dzień nie korzystają z kolei.
Obszar Lokalnego Centrum Sterowania Ruchem Kolejowym Działdowo swoim zasięgiem obejmuje ponad 53 km linii kolejowej od okolic stacji Mława aż do okolic stacji Montowo. Zakres przedmiotowy projektu obejmuje pełną modernizację linii kolejowej w zakresie:
• układów torowych wraz z odwodnieniem, korektę łuków i wymianę rozjazdów,
• podtorza i nawierzchni – wymianę podtorza i wzmocnienie słabych miejsc,
• sieci trakcyjnej wraz zasilaniem – modernizację lub wymianę,
• sterowania ruchem kolejowym,
• skrzyżowań dróg z koleją – likwidacje przejazdów i przejść dla pieszych w poziomie szyn - budowę skrzyżowań bezkolizyjnych, tuneli i przejść podziemnych,
• obiektów inżynieryjnych – modernizację istniejących i budowę nowych mostów, wiaduktów i przepustów ,
• obiektów kubaturowych wraz z peronami stacyjnymi i małą architekturą.
Modernizacja istniejących obiektów przewiduje dostosowanie peronów dla potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania, poprzez wyposażenie ich w windy lub pochylnie. Na stacjach zostaną wybudowane wiaty punktowe lub ciągłe zabezpieczające osoby przebywające na peronie przed opadami atmosferycznymi. Przewiduje się również budowę ekranów akustycznych, montaż instalacji do odpłaszania zwierząt oraz przejść dla zwierząt w postaci ramp, przejść lądowych z naprowadzeniami w postaci posadzonych krzewów i wygrodzeń.
Wykonawca zobowiązał się do wykonania zadania w okresie 20 miesięcy od dnia zawarcia umowy.
Projekt ten ma na celu usprawnienie transportu pasażerskiego - skrócenie czasu przejazdu, poprawę jakości oferty przewozowej kolei, poprawę stanu środowiska naturalnego wzdłuż linii Warszawa – Gdynia oraz zwiększenie stopnia wykorzystania transportu kolejowego w transporcie pasażerskim.