Program budowy dróg. Wnioski na dotacje na drogi lokalne. Za co więcej punktów?
Ruszył nabór wniosków o dofinansowanie dróg w ramach Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019, na które przewidziano 3,8 mld zł. To, niestety, kropla w morzu potrzeb w programie budowy dróg lokalnych, ale dobre i to, bo samorządom brakuje pieniędzy na drogi powiatowe i gminne, bo tylko drogi krajowe są finansowane przez rząd. Samorządy o dochodach niższych niż średnia w województwie mogą liczyć na dodatkowe punkty podczas oceny wniosków.
Jak obliczono, drogi powiatowe w Polsce mają ponad 127 tys. km długości, drogi gminne 237 tys. km – łącznie daje to 412 tys. km dróg lokalnych. Nawet nie zdajemy sobie sprawy jak to jest dużo, dopóki nie przyłożymy tej liczby do ogółu – te lokalne to 88% wszystkich dróg publicznych! Jak szacują eksperci, na ich modernizację lub budowę nowych potrzeba 100 mld zł, natomiast obecnie do rozdysponowania w ramach dotacji jest 3,8 mld zł. Był pomysł, by stworzyć nowy podatek paliwowy, który miał być przeznaczany właśnie na drogi samorządowe, ale rząd wycofał się z tego przedsięwzięcia.
Wnioski o dofinansowanie
W ramach Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019, od 1 do 15 września 2017 samorządy mogą składać wnioski o dofinansowanie dróg na rok 2018. Najważniejszą informacją jest, że zaczęły obowiązywać nowe kryteria oceny składanych wniosków, dodatkowe punkty mogą zyskać inwestycje samorządów o dochodach niższych niż średnia w województwie. Kolejne punkty mogą dojść w ramach nowego kryterium dotyczącego bezpieczeństwa ruchu drogowego, czyli za inwestycje planowane na obszarach, gdzie występuje najwyższe ryzyko wystąpienia wypadków drogowych.
Rząd chce wesprzeć pieniędzmi na drogi najsłabsze samorządy >>
– Zachowanie sieci drogowej we właściwym stanie i zapewnienie bezpieczeństwa korzystającym z niej mieszkańcom jest dla wielu samorządów bardzo trudne. Podstawowym ograniczeniem są niewystarczające środki, jakimi na ten cel dysponują powiaty i gminy. Dlatego, we współpracy z przedstawicielami samorządów, wypracowaliśmy zmiany, które pozwolą na lepsze wykorzystanie dofinansowania z Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej– komentuje zmiany w ocenach wniosków Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa. Ocena ryzyka wystąpienia wypadku drogowego będzie odbywać się z uwzględnieniem metodologii opracowanej przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
W rozpoczętym naborze wniosków o dofinansowanie zmienia się także punktacja oceny kryterium sieciowego, preferowane będą zadania eliminujące wykluczenie komunikacyjne, więcej punktów będzie można uzyskać w ramach kryterium obsługowego – większe wsparcie będzie przyznawane zadaniom istotnym z punktu widzenia wpływu na poprawę dostępności komunikacyjnej, w szczególności instytucji publicznych i podmiotów świadczących usługi publiczne.
Podsumowując, na poszczególne kryteria we wniosku można uzyskać następującą liczbę punktów:
- kryterium techniczne – od 0 do 12
- kryterium sieciowe – od 0 do 7
- kryterium dostępności komunikacyjnej – od 0 do 10
- kryterium dochodowe – od 0 do 8
- kryterium kontynuacji ciągu – od 0 do 2
- kryterium brd (ryzyko wypadkowe) – od 0 do 3 punktów
Maksymalnie wniosek może uzyskać 42 punkty.