Promocja drewna
Propagowanie szerokiego zastosowania drewna i promowanie jego nieograniczonych możliwości przy zachowaniu zasad ochrony środowiska oraz pracy na rzecz powiększania zasobów leśnych dla przyszłych pokoleń - to misja Fundacji Promocji Drewna "Teraz Drewno", powołanej przez Małgorzatę Dutkiewicz i Wojciecha Nitkę.
Konferencja założycielska odbyła się w dniach 24-25 listopada 2004 roku. Wzięli w niej udział przedstawiciele Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, naukowcy oraz przedstawiciele przemysłu drzewnego - producenci płyt drewnopochodnych, okien i drzwi, mebli i maszyn do obróbki drewna.
Polska należy do czołówki krajów europejskich pod względem zalesienia, ale zużycie drewna jest stosunkowo niskie; w przeliczeniu na jednego mieszkańca wynosi zaledwie 0,07 m3.
W Europie Zachodniej wskaźnik ten wynosi 0,26 m3, a w Finlandii aż 1 m3.
Fundacja chce, aby w przyszłości drewno stało się konkurencyjnym materiałem stosowanym w budownictwie, ale tylko przy zachowaniu zrównoważonej gospodarki zasobami leśnymi.
Zdaniem przedstawicieli fundacji rozwój budownictwa drewnianego w naszym kraju hamuje m.in. brak jasno sprecyzowanych wymagań dla takiego budownictwa, a przecież drewno ma wiele zalet. Nie sposób pominąć jego rolę w zmniejszaniu efektu cieplarnianego oraz takie cechy jak lekkość, wytrzymałość, trwałość czy też walory estetyczne.
Właśnie dlatego - zdaniem przedstawicieli fundacji - drewno, a w szczególności budownictwo drewniane wymaga szerokiej promocji.
W Europie istnieje wiele organizacji zajmujących się promocją drewna: Nordic Timber Council, "wood. for good" w Wielkiej Brytanii, proHolz w Austrii, Holzabsatzfinds w Niemczech, EMT w Estonii, CNDB we Francji, HWZ w Szwajcarii czy Centrum Hout w Holandii. Europejska konfederacja przemysłu drzewnego Cei-Bois przy wsparciu Unii Europejskiej i wymienionych organizacji realizuje program pod nazwą Road Map 2010, którego celem jest wzrost konsumpcji drewna w Europie (do 0,4 m3/mieszkańca) poprzez właśnie rozwój budownictwa.