Przebudowa linii kolejowej w Gdańsku. PKP szykują przetarg

2012-07-25 13:52
Przebudowa linii kolejowej w Gdańsku. PKP szykuje przetarg
Autor: PKP SA W ramach zadania zostanie wybudowany most nad Martwą Wisłą

PKP przygotowują przetarg na przebudowę linii kolejowej do portu w Gdańsku. Projekt zakłada, m.in. wybudowanie mostu nad Martwą Wisłą, który pozwoli na żeglugę statków w kierunku Gdańska. Przedsięwzięcie realizowane będzie w ramach planów inwestycyjnych Portu Gdańsk.

Przebudowa połączenia kolejowego do portu w Gdańsku zwiększy jego przepustowość trzykrotnie. Strategiczną częścią inwestycji będzie budowa mostu nad Marstwą Wisłą, który będzie wyższy niż istniejący i tym samym pozwoli na swobodną żeglugę statków w kierunku Gdańska.
Połączenie kolejowe będzie modernizowane w ramach planów inwestycyjnych Portu Gdańsk, które zakładają rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i wybudowanie nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego. Aktualnie inwestor - PKP przygotowują się do przetargu na realizację robót w ramach zadania.

Połączenie kolejowe do portu Gdańsk

Linia kolejowa Pruszcz Gdański - Gdańsk Port Północny jest typową linią dla ruchu towarowego i jest długa na ponad 16 km. Ze względu na zły stan techniczny - od 2002 r. - ruch odbywa się tylko po jednym torze. Obecnie jej przepustowość pozwala na przejazd 82 pociągów na dobę. Z uwagi na parametry eksploatacyjne prędkość maksymalna na linii wynosi 60 km/h, jednak w niektórych miejscach ze względu na zły stan techniczny torów pociągi muszą zwalniać do 20 km/h.

Kiedy PKP ogłoszą przetarg?

Został już przygotowany projekt budowlany oraz wniosek o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach pozwolenia na realizację przebudowy. Drugim etapem inwestycji, która zacznie się w 2013 roku będą roboty budowlane. PKP wkrótce ogłoszą przetarg na ich wykonanie. Inwestycja zakłada wybudownie nowych torów budowie nowych oraz instalacji europejskiego systemu sterowania ruchem pociągów ERTMS. Po zakończeniu inwestycji pociągi towarowe będą mogły jeździć z prędkością 100 km/h, a czas jazdy do portu skróci się o ponad połowę. Ważnym efektem projektu będzie również możliwość wjazdu na linię cięższych pociągów niż dotychczas. Szacowany koszt inwestycji to około 505 mln złotych. Przedsięwzięcie realizowane będzie w latach 2013-2014.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej