Szkoły budowlane znów w finale olimpiady budowlanej
Aż 41 szkół budowlanych reprezentowanych przez dwuosobowe zespoły uczniów sprawdzą się podczas finału centralnego XXXI Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych. To również okazja, by edukację w szkole budowlanej zakończyć z indeksem na politechnikę.
Chociaż Olimpiada Wiedzy i Umiejętności Budowlanych ma długą tradycję, to jej organizatorzy mają bardzo nowoczesne i aktualne podejście do corocznej rywalizacji pomiędzy szkołami budowlanymi. Na bieżąco analizowane są i uwzględniane trendy w branży budowlanej, rozwój przemysłu, postęp techniczny oraz nowe rozwiązania technologiczne, a regulamin olimpiady budowlanej dostosowany został do nowej struktury szkół. Warto wspomnieć, że w II etapie olimpiady, który wyłonił 82 finalistów, wzięło udział 619 uczniów z 12 okręgów.
Ze szkoły budowlanej na politechnikę
Najlepsi uczniowie będą w finale olimpiady budowlanej walczyć o najlepszy wynik dla swojej szkoły, a dla siebie indywidualnie również o prawo do przyjęcia bez postępowania kwalifikacyjnego na studia w uczelniach technicznych oraz prawo do zwolnienia z części teoretycznej egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie.
Komitet Główny Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych zabiega w Departamencie Strategii, Kwalifikacji i Kształcenia Zawodowego Ministerstwa Edukacji Narodowej o wpisanie do wykazu zawodów nadających uprawnienia do zwolnienia z części pisemnej egzaminu zawodowego w 2020 r., dla takich zawodów budowlanych jak technik budownictwa, technik renowacji elementów architektury, technik budowy dróg, technik dróg kolejowych i obiektów inżynieryjnych, technik inżynierii sanitarnej oraz technik robót wykończeniowych w budownictwie.
Nowy wykaz zawodów został zaproponowany w związku z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 13 marca 2017 w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego oraz rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2017 zmieniającym rozporządzenie w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad. A to wszystko dlatego, że tematyka Olimpiady Budowlanej z zasady ma być zgodna z wykazem zawodów nadających uprawnienia w danym roku szkolnym, co znajduje odzwierciedlenie w opracowywanych centralnie pytaniach i zadaniach dla uczniów szkół budowlanych. Aktualnie prowadzone są prace nad przygotowaniem oferty udziału w zawodach dla uczniów nowych 5-letnich techników i szkół branżowych II stopnia od roku szkolnego 2019/2020 w wymienionych wyżej zawodach budowlanych.
Ranking uczelni technicznych w Polsce. Jaki kierunek studiów wybrać?>>
W tym roku Finał Centralny XXXI Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych odbędzie się w Zielonej Górze (rok wcześniej finalistów gościł Białystok) w dniach 12-14 kwietnia 2018. Jak donoszą organizatorzy Budowlanej Olimpiady, tegoroczni gospodarze bardzo starannie przygotowują się do przyjęcia gości. Organizatorem Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych jest Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej.
Szkoły budowlane a reforma edukacji
Szybko padło w Polsce szkolnictwo zawodowe i chociaż od dłuższego czasu pracodawcy w związku z ułomnym rynkiem pracy domagają się jego reaktywacji, od lat nic się nie zmienia. Szkoły budowlane nie są tu wyjątkiem. Budownictwo stoi w Polsce na wysokim poziomie technologicznym, umiejętności i zawody budowlane wymagają specjalizacji, europejski rynek pracy jest szeroko otwarty również na budowlańców z Polski, a młodych adeptów sztuki budowlanej jest jak na lekarstwo. Ponadto nie reprezentują oni poziomu wiedzy i umiejętności, który by satysfakcjonował pracodawców.
Ostatnia (czyli kolejna) reforma szkolnictwa zawodowego, powołująca szkoły branżowe I i II stopnia, jak wieść niesie, poza nowymi nazwami i korektami w programach nauczania, nie zapowiada żadnych zmian na lepsze. Wiara, że bez konkretnych zachęt włączą się w ten nurt firmy budowlane i producenci materiałów budowlanych, jest z gruntu fałszywa. Te, które mają w tym interes już od dawna mają własne programy lub akcje edukacyjne, ale nie mają one rozwiązać problemu, który należy do państwa.
Dobrą robotę wykonują organizatorzy Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych w promowaniu zawodów i pracy w budownictwie. Są jeszcze w szkołach budowlanych pedagodzy, którym się chce i zależy. Są uczniowie, którzy dają się namówić na dodatkową naukę bądź kalkulują swoją karierę zawodową. Ministerstwo Edukacji Narodowej rozdaje takim przedsięwzięciom swoje patronaty, ale to nie wystarczy, by szkolnictwo zawodowe otrzymało należną mu rangę.