Tylko dwóch wykonawców A1 i A2 chce naprawić szczeliny na A2. GDDKiA wyciąga konsekwencje
Autostrada A2 z Łodzi do Warszawy ma szczeliny w asfaltowej nawierzchni. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zbadała sprawę i wezwała do naprawy wykonawców autostrady A1 i A2. Firmy miały przedstawić propozycje naprawy do 4 marca. Tylko dwóch z jedenastu wykonawców złożyło plan naprawczy. GDDKiA wyciąga konsekwencje wobec pozostałych.
Budowana Autostrada A2 z Łodzi do Warszawy ma szczeliny w asfaltowej podbudowie. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ustaliła, że prawdopodobnie przyczyną popękanej nawierzchni są ostanie mrozy. W wyniku czego, GDDKiA wezwała do naprawy wszystkich, jedenastu wykonawców, którzy budowali autostradę A1 i A2 na poszczególnych odcinkach. Łącznie Generlana zobowiązała do przedstwienia planu naprawczego 11 firm.
Przeczytaj również: Autostrada A2. Szczeliny w nawierzchni. GDDKiA bada sprawę
Firmy wezwane przez GDDKiA
Do przedstawienia programów naprawczych zostali wezwani wykonawcy A2 odcinków Stryków-Konotopa (Budimex, DSS, Eurovia, Mostostal Warszawa i Strabag) oraz do wszyscy wykonawcy A1 - odcinek Czerniewice-Stryków (SRB, Poldim, Sando, Johann Bunte, PBG).
Firmy miały złożyć plany naprawcze do 4 marca. Propozycje naprawy przedstawiły tylko dwie z nich.
Autostrada A2. Które firmy złożyły plan naprawczy?
Programy naprawcze - propozycje technologii naprawy spękań poprzecznych mas bitumicznych - złożyli wykonawcy odcinków A1 Kowal – Sójki (SRB CIVIL Engineering Ltd) oraz A1 Kotliska – Piątek (Sando Budownictwo Polska).
Jak wykonawcy odcinka A1 chcą naprawić szczeliny?
Przedstawiony plan naprawczy obejmuje wstępne oczyszczenie nawierzchni w miejscach, gdzie wystąpiły szczeliny, nacięcie lub frezowanie miejsc pęknięć oraz wypełnienie odpowiednimi materiałami i zabezpieczenie właściwe dla danego pęknięcia. Oba programy naprawcze są aktualnie analizowane przez GDDKiA w zakresie zgodności z Warunkami Kontraktu.
Stanowisko GDDKiA wobec wykonawców, którzy nie zgłosili planu naprawczego
Autostrada A2 budowana jest przez pięć firm. Żaden z wykonawców budujących autostradę na odcinku Stryków-Konotopa nie przedstawił w wyznaczonym terminie planu naprawczego. GDDKiA zastosowała wobec nich procedurę określona w klauzuli 15.1 FIDIC (międzynarodowe zasady prowadzenia kontraktu), wzywająca firmy do natychmiastowego przystąpienia do działań naprawczych. Postępowanie obejmuje również tych wykonawców A1, którzy nie przedstawili programów naprawczych. W przypadku kolejnego uchylania się wykonawców od przedstawienia i wdrożenia planu naprawczego, GDDKiA - zgodnie z klauzulą 15.2 będzie - uprawniona do odstąpienia od kontraktów. Wyniki z badań zleconych, co do powodu spękań i szczelin będą znane 20 marca.