Wirtualna platforma - realne korzyści
Jednym z problemów polskich małych i średnich przedsiębiorstw są trudności w zarządzaniu i doborze właściwej kadry pracowników. Często odbywa się to bardziej na zasadzie przypadku niż w wyniku zaplanowanych i przemyślanych działań. W firmach brakuje również odpowiedniego systemu motywacyjnego i wyznaczonych ścieżek kariery. W sytuacji, kiedy coraz więcej pracowników wyjeżdża za granicę, takie podejście może się okazać dosyć ryzykowne.
W 2005 roku sześć organizacji utworzyło specjalne partnerstwo, którego celem było uruchomienie systemu informatycznego "Platforma e-Dialog". Miał on, najogólniej rzecz ujmując, pomóc małym i średnim przedsiębiorstwom w zarządzaniu kwalifikacjami pracowników. Dofinansowywany ze środków unijnych (z Funduszu Spójności, w ramach inicjatywy Equal) projekt, skierowano głównie do osób zarządzających zasobami ludzkimi w tych przedsiębiorstwach, choć nie tylko. Mogą z niego także bezpośrednio skorzystać pracownicy, zarówno zagrożeni utratą posady, jak i osoby poszukujące zajęcia.
Sam system informatyczny, a w zasadzie jego wersja "eksperymentalna", został uruchomiony na początku 2006 roku. Obecnie jego działanie testuje około 500 przedsiębiorstw. Dopiero na podstawie osiągniętych przez nich wyników zostanie opracowana wersja finalna. Już teraz wiadomo jednak, jakie funkcje powinna ona spełniać. Przede wszystkim, chodzi o pomoc firmom w poprawieniu ich innowacyjności, podniesieniu jakości zarządzania zasobami ludzkimi i wreszcie kwalifikacji personelu.
System ma być narzędziem, za pomocą którego pracodawca będzie mógł zarówno oceniać, jak i motywować pracownika, projektować programy jego rozwoju zawodowego czy też przeprowadzać rekrutację. Analiza kwalifikacji zatrudnionego będzie się odbywać przez porównanie efektów jego obecnej pracy z tym, co powinien osiągnąć. A umożliwi to zaprojektowanie systemu w oparciu o wyniki badań małych i średnich przedsiębiorców, przykłady najlepszych praktyk w innych krajach i opinie ekspertów z dziedziny zarządzania zasobami ludzkimi.
Jak to wszystko działa? Twórcy systemu wyszli z założenia, że w prawidłowym funkcjonowaniu firmy bardzo ważne jest nie tylko odpowiednie zaplecze techniczne (z tym najczęściej nie jest u nas jeszcze najgorzej), ale także dostosowanie organizacji projektu (np. budowy domu) do aktualnych "zasobów ludzkich". Inaczej bowiem zarządza się budową w przypadku pracowników niewykwalifikowanych (takich jak np. więźniowie), a inaczej w przypadku specjalistów. Polscy przedsiębiorcy mają z tym zazwyczaj problem, co widać między innymi w tym, że zbiorowa wydajność pracy u nas jest dwukrotnie niższa niż w starych krajach Unii, podczas gdy paradoksalnie indywidualna wydajność jest często wyższa. Platforma e-Dialog ma pomóc przedsiębiorcom w dostosowaniu projektu do pracowników.
Organizacja firmy
Pierwszy krok to schemat organizacyjny projektu. System analizuje kwalifikacje pracowników i sprawdza, czy mają oni jakieś niedociągnięcia i czy ich umiejętności są dopasowane do stanowiska. Jeżeli okaże się, że nie do końca, wyszukiwane są dla nich odpowiednie szkolenia. Jeśli jednak dostosowanie umiejętności pracowników będzie niemożliwe, wówczas trzeba pomyśleć o zmianie organizacji projektu.
Analiza ta może czasami pokazać, że trzeba zatrudnić w firmie nowych pracowników (np. na czas realizacji danego projektu). Można ich znaleźć w bardzo prosty i szybki sposób, bez względu na to, czy przebywają w Polsce, czy np. w Wielkiej Brytanii. System wyszukuje osoby najbardziej odpowiadające "ideałowi" (wynikającemu ze schematu organizacyjnego projektu), nie trzeba zatem tracić czasu na dodatkowe doszkalanie. Ofertę w systemie zamieszczają zarówno pracodawcy, jak i poszukujący zatrudnienia. Ci ostatni wypełniają formularze elektroniczne (CV w formacie Europass, autoprezentacje elektroniczne, będące rodzajem filmu o sobie, samoocenę własnych kwalifikacji na podstawie standardów kwalifikacji zawodowych), a pracodawcy kwestionariusze "zapotrzebowanie na pracownika", w których określają wymagane kwalifikacje. Mogą również przesłać kandydatom dodatkowe pytania albo testy, a nawet przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną przez Internet (video). Dzięki temu osoby pracujące np. w Irlandii lub Wielkiej Brytanii nie muszą specjalnie przyjeżdżać do Polski, aby znaleźć pracę.
W zamierzeniu twórców rozwiązania, system ma być prosty w obsłudze i niewymagający dobrze rozwiniętego zaplecza technicznego, wystarczy dostęp do przeglądarki internetowej. Jego użytkowanie ułatwi wielojęzyczna komunikacja i możliwość tłumaczenia z języka na język (zarówno ekranowych opisów, jak i wpisów w bazie danych).
Administratorem projektu jest firma Nowoczesne Technologie Informatyczne Sp. z o.o. Partnerami przedsięwzięcia ą Centrum Partnerstwa Społecznego "Dialog", Fundacja Promocji Gmin Polskich, Stowarzyszenie Instytut Wspieranmia Oświaty, Fundacja na rzecz Rozwoju Powiatu Monieckiego oraz Pomorska Fundacja Słonecznik.
Ocena kompetencji pracowników
Artykuł opracowany na podstawie materiałów Platformy e-Dialog