Wrocław Główny zmodernizuje Budimex i Ferrovial Agroman
Polskie Koleje Państwowe SA i wybrane w przetargu konsorcjum Budimex SA - Ferrovial Agroman SA podpisały 2 marca 2010 r. umowę na wykonanie przebudowy dworca kolejowego PKP SA Wrocław Główny. Wartość wykonania robót budowlano-montażowych zgodnie z zawartą umową wynosi 324 mln 137 tys. 529 zł. brutto (265,7 mln zł netto).
PKP SA inwestuje w dworce
"Odtworzenie zabytkowego historycznego kompleksu dworca Wrocław Główny wraz z przebudową kolejowej infrastruktury technicznej" – tak brzmi oficjalny tytuł inwestycji. To jedna z największych inwestycji dworcowych prowadzonych przez PKP SA w Polsce.
Prace budowlane rozpoczną się w II kwartale 2010. Pasażerowie kolei będą obsługiwani w dworcu tymczasowym, który jest w tej chwili przygotowywany do swojej roli. Modernizacja dworca Wrocław Główny zakończy się w I kwartale 2012 r.
Po przebudowie dworzec Wrocław Główny stanie się przyjaznym pasażerom, nowoczesnym węzłem komunikacyjnym zlokalizowanym w niezwykle atrakcyjnym punkcie miasta. Jego modernizacja to jedna z ponad trzydziestu inwestycji dworcowych prowadzonych przez PKP SA w ramach największego programu modernizacyjnego od dwudziestu lat. Do 2012 r. PKP SA wydadzą na ten cel fundusze o wartości ponad 670 mln zł.
Zobacz koniecznie: W kwietniu przetarg na wykonawcę nowego dworca w Sopocie
Dworzec Wrocław Główny - opis inwestycji
Przestrzeń wewnątrz budynku dworca Wrocław Główny zostanie na nowo zaaranżowana. W holu dworca zainstalowane zostaną schody ruchome, którymi osoby odwiedzające dworzec będą mogły dostać się na kondygnację +1. Oprócz tego z poziomu +1 będzie można wyjść na pas zieleni (ciąg spacerowy) zlokalizowany pomiędzy halami peronowymi a kopułą wieńczącą hall główny. Przebudowa budynku głównego wiąże się również ze wzmocnieniem elementów konstrukcyjnych, a także wymianą instalacji elektrycznych, wodociągowych i teletechnicznych. Dworzec zostanie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Oprócz tego bezpieczeństwa podróżnych będzie strzegł nowoczesny system monitoringu.
Inwestycja obejmie również plac przed dworce, który docelowo ma zamienić się w oazę zieleni w formie zielonych wysp. Po obu stronach wejścia głównego od strony ul. Piłsudskiego pojawią się fontanny. Odtworzone zostaną tarasy restauracyjne przylegające do budynku od frontu. Miła niespodzianka spotka również zmotoryzowanych. Pod placem przed dworcem powstanie parking na ponad dwieście miejsc, z wjazdami od strony ulicy Peronowej i Piłsudskiego. Na powierzchni zostanie zlokalizowany dodatkowy parking oparty oraz miejsca do parkowania rowerów.
Autor: PKP S.A.
Dworzec we Wrocławiu po modernizacji - wizualizacja
Przebudowa nie ominie również peronów dworcowych. Tutaj również wymagane będzie wzmocnienie i wymiana elementów konstrukcyjnych wiat peronowych. Poza tym niektóre perony zmienią swoją dotychczasową długość, pojawi się elektroniczny system informacji pasażerskiej. Nowością i znacznym ułatwieniem dla pasażerów w tej część obiektu będzie powstanie przy schodach prowadzących na peron taśmy bagażowej (korytarz główny od hollu). Od strony przejścia wschodniego zainstalowane zostaną schody ruchome na perony.
Elementem inwestycji jest budowa Pawilonu Południowego od strony ulicy Suchej. Jego zadaniem będzie obsługa podróżnych (także w nocy). W kondygnacji naziemnej znajdą się kasy biletowe wraz z hallem. Natomiast na piętrze – poczekalnia oraz punkty usługowe.
Projekt realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej.