Zarządzanie wiedzą
Pod takim hasłem upłynął "Dzień Pełnomocnika" (ds. jakości). Seminarium odbyło się 6.12.2007 r. w warszawskim hotelu Lord. Spotkanie zorganizowała Kema Quality, która patronuje integracji tego środowiska.
Najcenniejszym dobrem w korporacjach jest wiedza. Ale nie wiedza rozumiana jako zbiór danych lub czysta informacja. To jedynie składniki wiedzy. Nośnikami wiedzy są ludzie, to przez ich doświadczenie informacja jest przetwarzana w wiedzę, a wiedza w produkt finalny. Właściwe planowanie strategii, zarządzanie kadrami, zgranie zespołu daje pożądane efekty. Niestety, nasi pracodawcy nie zauważają tego problemu. W Polsce za najcenniejszego uważa się pracownika, który jest młody, samotny, z doświadczeniem, wysokim wykształceniem, najlepiej jeszcze o nieskazitelnej, okładkowej aparycji. To, oczywiście, przejaskrawiony obraz, ale nie aż tak jak by się wydawało.
Na szczęście problem zaczyna być dostrzegany, tylko niestety przez niektórych zbyt późno. Pewien duży bank nie doceniał wagi wiedzy (czytaj - pracowników), a teraz ma bardzo duże kłopoty przy zatrudnieniu.
Innym problemem w dużych firmach jest bezpieczeństwo danych. Obecnie pełnomocnicy do spraw jakości mogą (nie muszą) się tą sprawą zajmować. W najbliższej przyszłości będzie to konieczność. Informacja zaczyna być coraz bardziej cenna, w związku z tym staje się poszukiwana. Nie zabezpieczone dane mogą w łatwy sposób "wypłynąć" z firmy. Pełnomocnicy oraz regularne audyty mogą zapobiec kradzieży danych.
To tylko niektóre tematy i wnioski z seminarium o zarządzaniu wiedzą. Dni Klubu Pełnomocnika organizowane są regularnie, są platformą wymiany informacji pomiędzy wszystkimi członkami klubu. W przypadku tego typu działalności wiedza jest cenna, ale należy się nią dzielić.
Klub powstał przy jednostce konsultingowej KEMA Polska sp. z o.o. w 2000 roku. Jego powołanie zostało zainicjowane przez pracowników firmy, jak również pełnomocników ds. jakości (uczestników szkoleń). Ideą spotkań jest wymiana doświadczeń i podnoszenie własnych kwalifikacji.