Open space

2015-10-20 13:09
Zaślepka Encyklopedii Architektury
Autor: Muratorplus

Biuro wielkoprzestrzenne, szerzej znane pod zapożyczoną z języka angielskiego nazwą open space, to pomieszczenie, w którym stanowiska pracowników poustawiane są we niepodzielonej przestrzeni. Zamiast oddzielnych pokoi, gabinetów i korytarzy, pracownicy mają do dyspozycji wspólne miejsce do pracy. Poszczególne stanowiska robocze mogą być zgrupowane na potrzeby mniejszych zespołów, wydzielone zapewniającymi prywatność niskimi ściankami, oddzielone za pomocą ekranów dzwiękochłonnych, roślin itd.

Wady i zalety

Wśród zalet przestrzeni open space wymieniane są m.in. lepsze wykorzystanie dostępnej przestrzeni biurowej (redukcja kosztów), usprawnienie komunikacji między pracownikami, dostęp naturalnego światła do głębi pomieszczeń, usprawnienie organizacji pracy, możliwość łatwego przemeblowania biura. Jako wady wymieniane są zwykle nadmierny hałas, trudność koncentracji, ograniczenie prywatności, obniżenie komfortu pracownika.

Historia biura

Koncepcja biura o otwartym planie wywodzi się od pomysłów Fredericka Winslowa Taylora oraz Henrego Forda i wiąże się z dążeniem do optymalizacji pracy. Projekty takie realizowano najwcześniej w Stanach Zjednoczonych. Za jednego z współtwórców tego typu biur uważany jest Frank Lloyd Wright, projektant Larkin Administration Building (1906). Pierwsze biura typu open spaces były obszernymi pomieszczeniami, wypełnionymi przez regularne rzędy biurek. Takie rozwiązanie dominowało do lat 50. w USA. W drugiej połowie XX wieku i na początku XXI wieku organizacja biur wielkoprzestrzennych ewoluowała raczej w stronę podziału na zespoły robocze, a także mieszanej organizacji przestrzeni biurowej, łączącej pomieszczenia o różnym charakterze i przeznaczeniu, a także wprowadzając np. specjalne strefy do rozmów telefonicznych czy spotkań. Analogicznie plan otwarty znalazł zastosowanie w architekturze wnętrz obiektów mieszkalnych.  Powiązane hasła: hot desking, modernizmWięcej informacjiAdams S., What do you call a sociopath in a cubicle? (answer, a coworker) Kansas City, Missouri, USA 2002Duffy, F., The new office, London 1997Saval N., Cubed: A Secret History of the Workplace, Doubleday, 2014

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany