Taka będzie 3. linia metra w Warszawie. Zobacz wizualizacje stacji. Gdzie powstaną?
Budowa 3. linii metra w Warszawie jest coraz bliżej. Znamy już dokładne lokalizacje stacji i wiemy, jak będą wyglądały wejścia. Zobacz wizualizacje i poznaj najważniejsze informacje o M3 na Gocław.
Wizualizacja peronu i wiaty wejściowej jednej ze stacji 3. linii metra w Warszawie
Wizualizacja wejść do stacji 3. linii metra na Pradze-Południe
3. linia metra w Warszawie – wejście na stację Dworzec Wschodni
Wejścia na stacje M3 mają być przeszklone i zielone (rozchodnik na dachu). Linię zaprojektowano minimalistycznie w celu obniżenia kosztów budowy. Stacje będą krótsze, z mniejszą liczbą wejść i podobne do siebie z wyglądu.
3. linia metra w Warszawie – stacja Dworzec Wschodni
3. linia metra w Warszawie – peron stacji Dworzec Wschodni
3. linia metra w Warszawie – hala odpraw stacji Dworzec Wschodni
3. linia metra w Warszawie – stacja Mińska
3. linia metra w Warszawie – wejście do stacji Mińska
3. linia metra w Warszawie – hala odpraw stacji Mińska
3. linia metra w Warszawie – peron stacji Mińska
3. linia metra w Warszawie – stacja Rondo Wiatraczna
3. linia metra w Warszawie – wejście do stacji Rondo Wiatraczna
3. linia metra w Warszawie – peron stacji Rondo Wiatraczna
3. linia metra w Warszawie – hala odpraw stacji Rondo Wiatraczna
3. linia metra w Warszawie – stacja Ostrobramska
3. linia metra w Warszawie – wejście do stacji Ostrobramska
3. linia metra w Warszawie – hala odpraw stacji Ostrobramska
3. linia metra w Warszawie – peron stacji Ostrobramska
3. linia metra w Warszawie – stacja Jana Nowaka-Jeziorańskiego
3. linia metra w Warszawie – wejście do stacji Jana Nowaka-Jeziorańskiego
3. linia metra w Warszawie – hala odpraw stacji Jana Nowaka-Jeziorańskiego
3. linia metra w Warszawie – peron stacji Jana Nowaka-Jeziorańskiego
3. linia metra w Warszawie – stacja Gocław
3. linia metra w Warszawie – wejście do stacji Gocław
3. linia metra w Warszawie – hala odpraw stacji Gocław
3. linia metra w Warszawie – peron stacji Gocław
3. linia metra w Warszawie – stacja techniczno-postojowa Kozia Górka
3. linia metra w Warszawie – mapa odcinka praskiego
Pierwszy odcinek M3 pobiegnie z Gocławia ku stacji Stadion Narodowy. Tam pasażerów z Pragi-Południe czeka obowiązkowa przesiadka na linię M2, gdyż układ torów w tym miejscu nie pozwala na bezpośredni przejazd z Gocławia do centrum.
3. linia metra w Warszawie – proponowana kolorystyka stacji
Firma ILF zaplanowała, że wszystkie stacje będą niemal identyczne, różniące się głównie kolorystyką. Na obrazku widać proponowane kolory. Dzięki temu budowa będzie tańsza, a stacje nadal będzie się dało odróżnić na pierwszy rzut oka.
3. linia metra w Warszawie – plan 5 linii metra w 2050 r.
Aktualne plany miasta zakładają wybudowanie do 2050 r. sieci 5 linii metra. Jak widać, oznaczona kolorem zielonym linia M3 ma docelowo liczyć 15 stacji. Planuje się przedłużenie z Gocławia w kierunku Siekierek, Sielc, dolnego Mokotowa, Służewca i Ochoty (stacja końcowa przy PKP Żwirki i Wigury, przesiadkowa na linię M4).
3. linia metra w Warszawie – słabe prognozowane wyniki przewozowe
Eksperci firmy ILF przedstawili prognozowane przewozy metrem w godzinach szczytu porannego w 2050 r. (uwzględniono powstające nowe osiedla itd.). Im grubsza i ciemniejsza linia, tym więcej osób ma jeździć na danym odcinku. Jak widać, linia M3 będzie miała zdecydowanie najsłabsze wyniki w całej sieci (maksymalnie ok. 6 tys. pasażerów na godzinę na kierunek).
3. linia metra w Warszawie – rozważane warianty M3
Schemat pokazujący, jakie warianty praskiego odcinka M3 rozważano (analiza z 2019 r.). Kolor zielony to pierwotna koncepcja, kolor czerwony – wariant ostatecznie wybrany do realizacji, zaś kolor niebieski – proponowany przez ekspertów wariant z linią rozwidlającą się na dwie odnogi.
3. linia metra w Warszawie – nieaktualne plany z 2021 r.
Taką wizję linii M3 miasto przedstawiło w 2021 r., jednak jest ona już nieaktualna. Po dalszych analizach zrezygnowano z przedłużenia M3 od Stadionu Narodowego do Dworca Zachodniego (częściowo podobną trasą ma pobiec w przyszłości linia metra M5). Z kolei z Gocławia linia M3 faktycznie pobiegnie w stronę stacji Racławicka, ale dalej jej przebieg będzie inny niż na mapce (w stronę PKP Żwirki i Wigury).