Centra handlowe - nowe wyzwania
Coraz więcej nowoczesnych obiektów handlowo-usługowych, takich jak Manufaktura czy ostatnio otwarte Złote Tarasy, to znak, że krajowy rynek pewien etap ma już za sobą. Na przykładzie tych obiektów można zaobserwować nowe trendy, nie tylko w Polsce, ale również na świecie. Perspektywom rynku powierzchni handlowych była poświęcona zorganizowana przez "Eurobuild" konferencja Retail Vision.
Centra handlowe stają się ważnym elementem codzienności - wchodzą w sferę, kultury, rozrywki, odpoczynku. Świetnym tego przykładem jest Manufaktura, która dzięki charakterystycznej architekturze, kolorystyce, przeistoczyła się w swoiste centrum miasta, z którym mieszkańcy chcą się identyfikować, o którym chcą mówić "moje miejsce".
Polski rynek powierzchni handlowych to łakomy kąsek dla zagranicznych inwestorów. Nowe obiekty wyrastają jak grzyby po deszczu. A złożyło się na to kilka czynników: wstąpienie do UE, dzięki któremu nasz kraj postrzegany jest jako bardziej bezpieczny i stabilny, wysoki wzrost gospodarczy, unijne fundusze. I wreszcie, zagraniczne firmy przyciąga do naszego kraju ogromna liczba, 38 mln, potencjalnych konsumentów, brak centrów handlowych, a z drugiej strony bardzo duże zapotrzebowanie ze strony sieci handlowych na tego typu obiekty.
Hala Targowa w Gdańsku, fot. Wacław Rasnowski
Budować czy rewitalizować?
Współczesny obiekt handlowy przede wszystkim przestaje koncentrować się już wokół hipermarketu. Powstają nowoczesne centra wyprzedaży, których przykładem może być warszawski Fashion House, centra wyposażenia wnętrz, jak m.in. otwarta w 2006 roku Domoteka, parki handlowe czy centra osiedlowe. Z jednej strony deweloperzy nastawiają się na obiekty o dużej sile oddziaływania, jak chociażby Manufaktura czy Arkadia, z drugiej - zaczynają zawężać docelową grupę klientów. I tak, coraz więcej inwestorów upatruje swoją szansę w centrach rodzinnych (np. Wola Park), inni możliwości widzą w obiektach nastawionych na klienta z grubszym portfelem, którego stać na zakup luksusowych produktów. Jeszcze inni liczą na siłę tradycji miejsca - stąd rewitalizacja popularnych centrów miast, takich jak Hala Koszyki w Warszawie. Uczestnicy rynku zaczynają jednak zdawać sobie sprawę z jednego - centrum handlowe staje się miejscem nie tylko zakupów, lecz także odpoczynku, rekreacji, zabawy (stąd restauracje, kina). Gdzieś po drugiej, albo raczej po innej stronie, stoją najemcy. Dla nich bycie w centrum niesie ze sobą niewątpliwie wiele korzyści, jak np. efektywne zarządzanie obiektem. Wspólny marketing, PR, połączone eventy mogą czasami jednak ograniczać.
Mniejsze nie znaczy tańsze
|
|
Ferio Gaj we Wrocławiu |
Galeria Krakowska w Krakowie |
|
|
Fashion House Outlet Center |
Silesia City Center w Katowicach |
Luksus z wyprzedaży
Konferencja Retail Vision odbyła się 15 lutego 2007 roku.