Centra handlowe w Polsce. Wyraźne ożywienie na rynku powierzchni handlowych
Z raportu CB Richard Ellis wynika, że polski rynek powierzchni handlowych, po krótkim okresie stagnacji, powraca na ścieżkę dynamicznego rozwoju. Silny i stabilny popyt wewnętrzny, niskie zadłużenie gospodarstw oraz dobre wyniki gospodarcze tworzą z naszego kraju jeden z atrakcyjniejszych rynków inwestycyjnych w Europie. Zauważyły to zarówno zagraniczne fundusze inwestycyjne, jak i deweloperzy, którzy planują budowę kolejnych centrów handlowych. W Polsce dojrzewa kultura konsumencka. Wzrasta znaczenie i rola centrów handlowych w społeczeństwie. Są to najczęściej i najchętniej odwiedzane przestrzenie publiczne. Muzeum Powstania Warszawskiego rocznie odwiedza 700 tyś. osób, dla porównania Złote Tarasy 21 mln osób.
Centra handlowe w Polsce - obiekty oddane do użytku w latach 2010-2011
Autor: Piotr Towiński
Galeria Victoria. Największe centrum handlowe w Wałbrzychu. W dwupoziomowym kompleksie handlowym znajduje się około 100 sklepów, punkty usługowe, restauracje oraz nowoczesne wieloekranowe kino
Centra handlowe w Polsce. Wyraźne ożywienie na rynku powierzchni handlowych
Podczas targów Shopping Center Forum & Trade Fair firma CB Richard Ellis przedstawiła najnowszy raport pt. “Retail Destinations Poland 2011”, prezentujący szczegółowe informacje na temat aktualnej sytuacji na głównych rynkach powierzchni handlowych w Polsce.
Z raportu wynika, że polski rynek powierzchni handlowych, po krótkim okresie stagnacji, powrócił na ścieżkę dynamicznego rozwoju. Wg danych CB Richard Ellis w Polsce działa obecnie 370 centrów handlowych o łącznej powierzchni 8,5 mln mkw. W budowie znajduje się natomiast około 1 mln mkw. powierzchni handlowej. Do końca 2011 oddanych zostanie łącznie 550 000 mkw powierzchni handlowej.
– Po rekordowym przyroście powierzchni handlowej zarejestrowanym w 2009 roku, gdy nowo oddane do użytku centra handlowe oferowały 830 000 mkw. powierzchni najmu, rok 2010 był zdecydowanie słabszy – mówi Karina Kreja Associate Director w dziale badań rynku i doradztwa w CB Richard Ellis. – Spowolnienie rynkowe było jednak tylko chwilowe i ilość obecnie realizowanych projektów znów wskazuje na ponowny wzrost podaży. W połowie 2011 roku w Polsce było ponad 8,5 miliona mkw. powierzchni handlowych w 370 projektach zlokalizowanych w całym kraju. Od początku 2011 roku oddano do użytku ponad 313 000 mkw. powierzchni najmu, a drugie tyle może jeszcze zostać oddane do końca roku – dodaje Karina Kreja.
Rynek centrów handlowych zmienia się i ewoluuje, co pokazuje przede wszystkim wielkość nowo powstających i oddanych do użytku centrów handlowych. Oddane do połowy 2010 roku Gemini Park Tarnów, Galeria Victoria w Wałbrzychu zaliczamy do dużych obiektów handlowych. Podobnie jak oddana do użytku w 2011 roku Galeria Słoneczna w Radomiu, czy udostępniona po rozbudowie Galeria Echo - największe centrum handlowe w województwie świętokrzyskim. Deweloperzy coraz częściej budują w miastach średnich i małych. Jednak w chwili obecnej coraz częściej i chętniej powracają ze swoimi flagowymi projektami do dużych miast. Jest to spowodowane przede wszystkim tym, że w dużych miastach najłatwiej o klienta.
Rynek nowoczesnych powierzchni handlowych w największych polskich miastach nie jest jeszcze nasycony. Zarówno w Warszawie, jak i Krakowie, Poznaniu, Trójmieście czy Wrocławiu można z sukcesem otwierać nowe centra handlowe. Jednak ich lokalizacja i mix najemców muszą przynosić klientom wartość dodaną, dlatego deweloperzy ściągają do swoich projektów nowe marki, rewitalizują dworce kolejowe i wprowadzają nowatorskie rozwiązania architektoniczne. Wszystko to, aby zainteresować swoją ofertą klientów.
Prezentacja raportu CB Richard Ellis. Rynek centrów handlowych w Polsce 2011
W Polsce działa obecnie 370 centrów handlowych
Zmiana potrzeb konsumenckich wśród klientów centr handlowych. Wybór odpowiedniego najemcy
Deweloperzy muszą zrozumieć jak ważną rolę w społeczeństwie odgrywają centra handlowe. Są to najczęściej i najchętniej odwiedzane przez Polaków przestrzenie publiczne. Muzeum Powstania Warszawskiego rocznie odwiedza 700 tyś. osób, dla porównania Złote Tarasy 21 mln osób. Wzrasta znaczenie i rola centrów handlowych w społeczeństwie. Dojrzewa kultura konsumencka. Deweloperzy muszą wyjść naprzeciw potrzebom klientów. Muszą znaleźć odpowiednich najemców. W chwili obecnej największym zainteresowaniem cieszy się najemca modowy.
Według specjalistów CB Richard Ellis w chwili obecnej to nie popyt klientów ani rynek deweloperski, a rynek najemców jest elementem hamującym rozwój polskiego rynku powierzchni handlowych. Ograniczona liczba najemców sieciowych oraz słabość najemców lokalnych, którym bardzo trudno jest przekroczyć próg finansowania, jaki wiąże się z wejściem do nowoczesnych projektów handlowych, skutkuje brakiem odpowiedniej liczby chętnych na powierzchnię w centrach i w konsekwencji umacnianiem się rynku najemcy. Stawki czynszowe za najlepsze powierzchnie w Warszawie są obecnie na poziomie 75 – 90 EUR/mkw./miesiąc. Czynsze w innych dużych miastach Polski są niższe i sięgają poziomu 40 – 55 EUR/mkw./miesiąc. Presja na wzrost stawek istnieje w tych lokalizacjach, gdzie podaż wysokiej jakości powierzchni handlowej jest mniejsza od popytu (np. Warszawa, Śląsk). W innych ośrodkach np. Wrocław i Poznań, takiej presji już nie widać. W miastach średniej wielkości odnotowano stabilizację stawek lub ich redukcję.
Wśród realizacji deweloperów znajdują się różnorodne projekty: małe galerie, duże centra handlowe, centra typu convenience, parki handlowe, centra wyprzedażowe. Coraz większą popularnością cieszą się centra lifestylowe. Dominują centra, które oferują modę i rozrywkę.
Prezentacja raportu CB Richard Ellis. Rynek centrów handlowych w Polsce 2011