Tak rośnie głębokowodny terminal T3 Baltic Hub w Gdańsku. O 40 ha urosła też powierzchnia Polski
Autor: Baltic Hub
Łączne zaawansowanie robót budowlanych przy realizacji terminala kontenerowego T3 wynosi już ponad 45 procent.
W Gdańsku powstaje nowy terminal kontenerowy T3 Baltic Hub. Gdy zostanie oddany do użytku, będzie największym terminalem głębokowodnym na Morzu Bałtyckim. Będzie tu pracowało ponad 20 zautomatyzowanych suwnic i 20 dźwigów portowych. Niedawno ukończony został etap zalądowienia oraz obudowy blisko czterdziestohektarowej powierzchni. Zakończyły się już prace hydrotechniczne, teraz wykonawca skupi się na budowie nawierzchni i innych pracach konstrukcyjnych.
Spis treści
- Budowa terminala T3 Baltic Hub powiększyła powierzchnię Polski o prawie 40 ha
- To będzie zautomatyzowany terminal przeładunkowy na Bałtyku
- Budowa terminala w Gdańsku z poszanowaniem przyrody
Budowa terminala T3 Baltic Hub powiększyła powierzchnię Polski o prawie 40 ha
To będzie wyjątkowy obiekt. Jeden z najnowocześniejszych tego typu w Polsce i Europie Właśnie powstało tu blisko 40 hektarów nowego lądu. T3 Baltic Hub jest budowany przez konsorcjum firm Budimex i Deme Dredging.
Prace budowlane zaczęły się tu w październiku 2022 roku. Obecnie Obiekt osiągnął 40 procentowy poziom zaawansowania budowy. Obecnie prowadzone są głównie prace kafarowe i żelbetowe. Rozpoczęto także wbijanie stalowych brusów na południowej ścianie terminala.
Budowa Baltic Hub T3 to m.in. budowa nabrzeża głębokowodnego o łącznej długości 717 m, głębokości 18 m oraz placu o powierzchni 36 ha. Po ukończeniu inwestycji możliwości przeładunkowe terminala zwiększą się z obecnych 3 do 4,5 mln TEU rocznie co oznacza, że będzie to jeden z największych tego typu obiektów w Europie, zdolny obsługiwać największe statki na świecie. Jednostka TEU (ang. Twenty feet Equivalent Unit) – to podstawowa jednostka stosowana w transporcie kontenerowym, odpowiadająca wymiarom kontenera o wymiarach 20×8×8,5 stopy (6,10×2,44×2,59 metra lub ok. 39 m3) – czyli parametrom tzw. kontenera dwudziestostopowego, który jest najczęściej używanym typem.
To będzie zautomatyzowany terminal przeładunkowy na Bałtyku
Terminal kontenerowy T3 ma być półautomatyczny, a cały proces sterowania i zarządzania obiektem będzie realizowany z oddalonego od niego budynku. Zakres prac teletechnicznych w tej inwestycji jest do tej pory niespotykany w Polsce.
Zakończono roboty związane z pogrążaniem ściany nabrzeża południowego a co za tym idzie zakończono całkowicie roboty kafarowe na inwestycji. Rozpoczęto na szeroką skalę roboty branżowe tj. kanalizację deszczową, instalację wodociągową oraz instalację elektroenergetyczną. Zakończono wznoszenie obiektów kubaturowych, które są w chwili obecnej wyposażane w urządzenia. W nadchodzącym miesiącu planowane jest rozpoczęcie prac związanych z nawierzchniami oraz kontynuacja robót branżowych, żelbetowych oraz wszystkich wymienionych wcześniej - informują przedstawiciele Baltic Hub.
Dodatkowo, w ramach projektu T3 zakupionych zostanie 8 suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 28 pół-automatycznych suwnic RMG, które będą zdalnie obsługiwane przez operatorów w ergonomicznie zaprojektowanych stanowiskach. Pozwoli to na stworzenie znacznie bardziej bezpiecznego, nowoczesnego i wygodnego środowiska pracy przez cały rok.
Budowa terminala w Gdańsku z poszanowaniem przyrody
Jak zapewniają wykonawca i inwestor, wszystkie czynności prowadzone są z najwyższą dbałością o środowisko naturalne.
Budowa Morskiego Terminalu Przeładunkowego na Martwej Wiśle już na półmetku
Autor: NDI
W Gdańsku na Martwej Wiśle trwa budowa Morskiego Terminala Przeładunkowego przy Rafinerii Gdańskiej
Tak duża budowa prowadzona na nabrzeżu wymaga wyjątkowej dbałości o środowisko. Dlatego wszystkie prowadzone przez nas czynności wykonywane są z należytą troską o żyjące tu zwierzęta. W celu ich ochrony prace realizowane są pod nadzorem przyrodniczym – twierdzi Anna Soszyńska, koordynator ochrony środowiska na kontrakcie budowy terminala T3 w Budimex SA.
Przy budowie terminala T3 zastosowano najnowsze technologie, dzięki którym środowisko naturalne, w którym powstaje nowy terminal pozostanie niezakłócone. Prowadzone są monitoringi środowiskowe, badany jest hałas pod wodą oraz na lądzie. Dodatkowo wykorzystywane są specjalne urządzenia odstraszające, celem ochrony ssaków morskich.
W grudniu ubiegłego roku Budimex nawiązał współpracę z Fundacją Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, odpowiedzialną za Stację Morską i Fokarium w Helu. Wynikiem współpracy było przekazanie ośrodkowi rehabilitacji fok zaawansowanego analizatora biochemicznego, który pomoże w odtwarzaniu populacji ssaków morskich – fok i morświnów.
Jak informuje Baltic Hub, zakończenie konsolidacji refulatu (urobek denny pochodzący z refulacji wód powierzchniowych lub budowli hydrotechnicznych) dla pozostałego obszaru ok 6 hektarów z łącznej powierzchni 36 hektarów, pozwoli na zwolnienie frontów robót na ostatnich czterech z łącznie docelowych osiemnastu placach składowych. Natomiast na wcześniej już zwolnionych, po konsolidacji, trwają równolegle roboty żelbetowe oraz branżowe. Łączne zaawansowanie prac na elementach belek pod suwnicowych CRMG wynosi ponad 40 proc., a dla fundamentów masztów oświetleniowych 85 proc., na których zostaną wzniesione wysokie na ponad 30 metrów słupy oświetleniowe. Wykonawca przystąpił do spawania oraz kotwienia szyn pod docelowe półautomatyczne suwnice placowe, tak aby rozpocząć montaż suwnic CRMG w trzecim kwartale bieżącego roku.
Czytaj też:
- Morska farma wiatrowa na Bałtyku z pozwoleniami na budowę. Powstanie 107 turbin
- Obwodnica Łomży, kiedy koniec budowy S61? MAPA Powstaje tu największy most nad Narwią
- Budowa S7 Widoma - Kraków. To część ważnej trasy Kraków - Warszawa. Wiemy, kiedy ją oddadzą
- Najwyższa estakada w Polsce powstaje na Podkarpaciu! Zmieści się pod nią 26-piętrowy wieżowiec