Nowe centrum handlowe w Warszawie
Budowę centrum handlu i rozrywki Arkadia rozpoczęto w 2002 roku. Po dwóch latach, 20 października 2004 roku, nastąpiło otwarcie największego w Polsce i Europie Środkowej obiektu tego typu. Arkadia jest najważniejszą inwestycją Grupy ERE/BEG w naszym kraju.
W jej realizacji uczestniczył międzynarodowy zespół projektantów i liczne polskie firmy wykonawcze.
Arkadia jest usytuowana przy rondzie Zgrupowania AK "Radosław". Można tutaj dojechać metrem, piętnastoma liniami tramwajowymi i dwudziestoma autobusowymi. W system komunikacyjny miasta Arkadię włączają trzy ronda, nowe skrzyżowanie świetlne, dwie nowe ulice i zjazdy w alei Jana Pawła II. W sumie wybudowano 1,8 km dróg wraz z infrastrukturą za ok. 26 mln złotych.
W centrum Arkadia powstało 230 sklepów i 25 restauracji i kawiarni. Drugie piętro zajmuje multiplex Cinema City z 15 ekranami. Wśród największych najemców znalazły się takie sieci jak Carrefour (18 tys. m.kw), Leroy Merlin (10 tys. m.kw), Saturn (5 tys. 600 m.kw.) i Euro (ok. 1,5 tys. m.kw.).
Projektem zarządzają BEG INGENIERIE POLSKA i Cefic Polska (Cefic Polska zajmuje się także komercjalizacją powierzchni). Właścicielem centrum jest podległa ERE Group spółka Gdańsk Station Shopping Mall.
Arkadia jest ważnym pracodawcą w Warszawie; w przeddzień otwarcia pracowało tu ok. 3 tys. 500 osób, 2 tys. 600 osób znajdzie zatrudnienie po otwarciu centrum. Inwestor szacuje, że centrum tygodniowo będzie odwiedzało 400 tys. osób, a w ciągu roku - 14 - 18 mln.
Projekt centrum jest połączeniem amerykańskiej wizji centrów handlowych z europejską tradycją pasaży miejskich.
Arkadia jest zbudowana na planie trójkąta, którego jeden róg wychodzi na plac zewnętrzny przypominający rynek (tzw. Plaza). Odpowiednikiem Plazy wewnątrz budynku jest plac Theatrum (nazwa odwołuje się do tradycji spektakli i uroczystości - stałych elementów życia w mieście). Ciągłość świata zewnętrznego (Plaza) i wewnętrznego (Theatrum) podkreślona jest tym samym wzorem posadzki. Boki trójkąta stanowią tematyczne pasaże handlowe, których aranżacja odwołuje się do różnych dziedzin życia i myśli człowieka. Nazwy pasaży (Canaletto, Wisła, Kopernik, Twardowski), a także nazwa centrum odnoszą się zarówno do polskich wartości i symboli, jak i europejskiego dziedzictwa.
Ciekawostką jest "zielony dach" Arkadii. Nie ma on co prawda charakteru tarasu (ze względu na zamontowane na dachu urządzenia techniczne, klapy dymowe itp.), ale służy ochronie środowiska. Umożliwia wprowadzenie wody opadowej do gruntu, pochłania pyły i zanieczyszczenia atmosferyczne, a także stanowi dodatkową warstwę izolacji termicznej i akustycznej obiektu. Dach jest zbudowany z warstw pokrytych glebą, które pochłaniają część wód opadowych. Warstwy te umożliwiają zakorzenienie i rozwój roślin. "Zielony dach" został wyposażony także w automatyczną instalację nawadniającą, z sondami wilgoci. Powierzchnia przeznaczona na zazielenienie wynosi 27 tys. m.kw.
Arkadia w liczbach
- powierzchnia całkowita obiektu - 287 tys. m.kw.,
- całkowita powierzchnia fasady budynku - 37,2 tys. m.kw.,
- najwyższy punkt budynku - 25 m
- ilość poziomów - 5,
- miejsca parkingowe - 4 tys.,
- powierzchnia handlowa - 110 tys. m.kw.,
-
łączny koszt inwestycji - ok. 265 mln euro
Projekt
- główna koncepcja wystroju zewnętrznego i wewnętrznego: Jamie PETT, Gordon GODAT - RTKL,
- adaptacja i wdrożenie: Guillaume SADOUX - BEG INGENIERIE,
- dokumentacja do pozwolenia na budowę: W. Nyczak - BPA.
Firmy wykonawcze, które uczestniczyły w realizacji inwestycji, to m.in.
- Warbud SA - szkielet (struktury stalowe i betonowe),
- Rossi - Teramtex (Kielce) - dach, izolacje,
- Defor (Poznań) - świetliki, kurtyny,
- POL-Aqua - drogi i Plaza,
- Hadart - fontanna i tereny zielone, Plaza,
- Ineo (firma polsko-francuska), Elektromontaż (Kraków) - instalacje elektryczne.