Obok metra Kabaty wyrośnie osiedle i nowy plac? Deweloper negocjuje z miastem

2025-03-11 10:56

Pomysłów na zabudowę działki po dawnym Tesco na Ursynowie, tuż przy metrze Kabaty, było już wiele. Teraz spółka Archicom z grupy Echo Investment planuje tu osiedle z blokami do 11 pięter, placem miejskim i usługami w parterach. Najpierw deweloper musi jednak przekonać do swojego pomysłu miasto.

The Sea Resort w Międzyzdrojach

Spis treści

  1. Przy metrze Kabaty powstaną mieszkania? Archicom negocjuje z miastem
  2. 500 mieszkań, podziemny sklep spożywczy i restauracje wokół rynku
  3. Deweloper jest gotów rozbudować szkołę na Kabatach
  4. Mogło być całkiem inaczej. Przy metrze Kabaty planowano m.in. galerię handlową

Przy metrze Kabaty powstaną mieszkania? Archicom negocjuje z miastem

Obszerna działka na Ursynowie tuż przy metrze Kabaty i pętli autobusowej do 2022 r. zabudowana była dużym obiektem handlowym – niegdyś był to sklep HIT, później Tesco. Po wyburzeniu obiektu na skraju terenu powstał budynek mieszkalny Rytm Kabat od Echo Investment. Od kilku lat ważą się jednak losy reszty działki – pojawiało się już wiele różnych koncepcji, m.in. galeria handlowa oraz kompleks mixed-use z ogrodem na skarpie.

W ubiegłym roku spółka Archicom należąca do Echo Investment zaprezentowała nową koncepcję zabudowy. W planach jest osiedle mieszkaniowe (500 lokali) z usługami i nowym, zielonym placem miejskim, tzw. Rynkiem Kabackim o powierzchni 3500 m². Na wizualizacjach wyróżnia się przede wszystkim 11-piętrowy blok u zbiegu al. Komisji Edukacji Narodowej i ul. Wąwozowej, czyli najbliżej wyjść z metra. Będzie on równy wysokością budynkowi po przeciwnej stronie ul. Wąwozowej.

Reszta zabudowy ma być znacznie niższa: wzdłuż al. KEN 6-piętrowa, a w głębi działki budynki od 2 do 5 pięter. Zaplanowano też garaż podziemny na kilkadziesiąt miejsc. Między blokami przewidziano ogólnodostępne skwery i dziedzińce.

Jak dowiedziała się nieoficjalnie „Gazeta Wyborcza”, zgoda miejskich radnych na tę inwestycję jest ponoć zależna od tego, czy deweloper w zamian wybuduje duży ogólnodostępny parking. Trwają negocjacje w tej sprawie. Parkowanie to dziś na Kabatach duży problem, nie tylko z uwagi na rosnącą liczbę samochodów, ale też dlatego, że w okolicach pierwszej stacji metra M1 parkuje wielu kierowców z podwarszawskich miejscowości chcących przesiąść się na komunikację miejską.

– Powierzchnia biologicznie czynna zajmie aż 30% terenu, z czego blisko 15% to zieleń na gruncie rodzimym. Zaprojektowane budynki wpisują się skalą w kompozycję istniejącej w sąsiedztwie zabudowy – wyjaśnia Krzysztof Mazanek, partner w pracowni WWAA, która zaprojektowała osiedle.

Inwestycja uzyskała pozytywną opinię Biura Architektury i Planowania Przestrzennego m.st. Warszawy. Jej budowa planowana jest w trybie tzw. lex deweloper. Projekt musi zatem uzyskać akceptację stołecznego samorządu.

500 mieszkań, podziemny sklep spożywczy i restauracje wokół rynku

Nowe osiedle zaoferuje łącznie 500 lokali o metrażach od 27 do 132 m² (od jedno- do pięciopokojowych). Wiele z nich wyposażonych będzie w balkony. Choć jednak na osiedlu dominować będzie funkcja mieszkaniowa, nie zapomniano także o usługach. Plany są następujące:

  • ok. 1/5 powierzchni całej inwestycji zajmą lokale usługowe, zlokalizowane głównie w parterach,
  • przewidziano m.in. takie usługi jak fryzjer, piekarnia, apteka,
  • wokół nowego placu (Rynek Kabacki) zaprojektowano restauracje i kawiarnie,
  • bezpośrednio z placu będzie zejście na poziom -1, gdzie powstanie sklep spożywczy,
  • na samym placu organizowane będą m.in. targi śniadaniowe oraz jarmarki świąteczne.

– Pomiędzy budynkami będzie atrakcyjna przestrzeń publiczna, która nie zostanie ogrodzona. Ruch samochodowy przeniesiemy do podziemnego garażu, a na powierzchni priorytet będą mieli piesi i rowerzyści – zapewnia Mazanek z WWAA.

Mieszkańcy osiedla będą mogli cieszyć się bliskością nie tylko 1. linii metra M1 oraz pętli autobusowej, ale także Lasu Kabackiego. Okolica jest pełna sklepów, restauracji, kawiarni i punktów usługowych, a dojazd metrem do centrum Warszawy zajmuje stąd ok. 25 minut.

Deweloper jest gotów rozbudować szkołę na Kabatach

Na mocy obowiązujących w Warszawie przepisów deweloper może zostać zobligowany do partycypacji w rozbudowie infrastruktury w okolicy planowanej inwestycji. W przypadku nowego osiedla przy metrze Kabaty firma deklaruje gotowość rozbudowy szkoły podstawowej przy ul. Jerzego Zaruby 7. Chodzi o wybudowanie nowych klas, żeby obiekt pomieścił nowych uczniów po tym, jak okolica się zagęści.

Deweloper zapowiada także remont al. KEN na odcinku sąsiadującym z inwestycją. Powstaną nowe chodniki i drogi dla rowerów, a także nowa nawierzchnia ulicy. Nastąpi także przedłużenie ul. Iwanowa-Szajnowicza.

Mogło być całkiem inaczej. Przy metrze Kabaty planowano m.in. galerię handlową

Na koniec warto przypomnieć inne, niezrealizowane pomysły na teren przy metrze Kabaty – a było ich wiele. W 2012 r. władająca wówczas działką spółka Tesco planowała, że wyburzy hipermarket i postawi w jego miejscu Galerię Kabaty. Miała ona pomieścić ok. 120 sklepów i lokali usługowych oraz gastronomicznych. Pomysł spotkał się jednak z oporem zarówno części mieszkańców, jak i Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. W 2019 r. Tesco zarzuciło plany i sprzedało działkę obecnemu właścicielowi (Echo Investment).

Nieaktualna już wizja Galerii Kabaty, którą planowano przy metrze Kabaty
Autor: Tesco Nieaktualna już wizja Galerii Kabaty, którą planowano przy metrze Kabaty

Kolejnym pomysłem na ten obszar był kompleks mixed-use obejmujący mieszkania, biura, sklepy i lokale handlowe. Koncepcja zaprezentowana w 2020 r. przez Echo Investment zakładała utworzenie zielonej skarpy, z której tarasowo miały się wyłaniać kolejne budynki o zróżnicowanej wysokości i funkcji. Przewidywano także plac miejski z fontanną od strony wejścia do metra. Między budynkami miał ciągnąć się ogólnodostępny park linearny. Inwestor chciał rozpocząć budowę w październiku 2021 r. i zakończyć ją w ciągu 2 lat, ale i ta koncepcja nie spotkała się z aprobatą mieszkańców.

Nieaktualna już wizja budowy przy metrze Kabaty kompleksu mieszkaniowo-handlowo-biurowo-usługowego
Autor: Echo Investment Nieaktualna już wizja budowy przy metrze Kabaty kompleksu mieszkaniowo-handlowo-biurowo-usługowego

Warto dodać, że z kolei miasto przez lata miało w planach wybudowanie w tej okolicy parkingu P+R dla osób dojeżdżających do metra m.in. z Piaseczna czy Grójca. Choć jednak rezerwa terenu pod parking u zbiegu al. KEN i ul. Wąwozowej jest utrzymywana od 2008 r., miasto nie ma funduszy na budowę i nie toczą się żadne przygotowania. Wygląda więc na to, że inwestycja nie zostanie zrealizowana – tym bardziej, że pobliski parking P+R przy metrze Stokłosy rzadko się zapełnia, a parking P+R przy metrze Imielin zamknięto z uwagi na słabe wykorzystanie. Tym bardziej zapewne zależy więc miastu na wynegocjowaniu od dewelopera budowy ogólnodostępnego parkingu na kilkaset aut.

Architektura-murator. Podcast 30/30
Piotr Grochowski. Architekt, który bywa przedsiębiorcą
Murator Plus Google News
Autor:
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej