Polski rynek nieruchomości handlowych 2016. Prognoza na 2017
Jak się miewał polski rynek nieruchomości handlowych w 2016 roku? Z podsumowania przygotowanego przez Jones Lang LaSalle (JLL) wynika, że całkiem dobrze. W 2016 roku na rynek polski trafiło ponad 336 000 m² nowych powierzchni handlowych. Chodzi wyłącznie o centra. Wzrosła też liczba najemców, pojawiło się dużo nowych marek.
Łącznie w 2016 roku do użytku oddano ponad 463 000 m² powierzchni handlowej, z czego ponad 336 000 m² to centra handlowe, 28 000 m² – parki handlowe, 94 000 m² – wolno stojące obiekty wielkopowierzchniowe, a 5300 m² – centra wyprzedażowe.
Do największych z nich, oddanych do użytkowania w 2016 roku, należy Posnania w Poznaniu (99 000 m²), Metropolia w Gdańsku (34 300 m²), Galeria Navigator w Mielcu (25 400 m²), Galeria Wołomin w Wołominie (25 000 m²) i Galeria Glogovia w Głogowie (21 000 m²).
W 2017 roku także czekamy na otwarcie nowych centrów handlowych. Należą do nich: Galeria Północna (64 000 m²) w Warszawie, Wroclavia (64 000 m²) w stolicy województwa dolnośląskiego, Forum Gdańsk (62 000 m²) w Trójmieście, Galeria Libero (42 000 m²) w Katowicach i Serenada (41 300 m²) w Krakowie.
Firma doradcza JLL przewiduje, że w 2017 roku na rynek może trafić prawie 400 000 m² nowoczesnej powierzchni handlowej.