XEOS Centrum Serwisowania Silników Lotniczych już działa
XEOS jest wspólnym przedsięwzięciem Lufthansy Technik oraz GE Aviation. Ci dwaj globalni liderzy branży lotniczej stworzyli w Środzie Śląskiej najnowocześniejsze na świecie Centrum Serwisowania Silników Lotniczych. Zakład został wybudowany w Legnickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. XEOS to też nowe miejsca pracy w regionie.
XEOS - kluczowa lokalizacja
Inwestorzy, Lufthansa Technik oraz GE Aviation, długo i wnikliwie analizowali różne lokalizacje w wielu krajach. Ostatecznie wybrana została Legnicka Specjalna Strefa Ekonomiczna. Decydującym argumentem była dostępność wysoko wykwalifikowanej kadry potencjalnych pracowników centrum serwisowego. Nie bez znaczenia była również lokalizacja i rozbudowana sieć drogowa. O wyborze Polski zdecydował również fakt, że kluczowe części silników, które mają być serwisowane w centrum, zostały zaprojektowane przez polskich inżynierów z EDC (Engineering Design Center) w Warszawie. Decyzja o budowie centrum zapadła w 2015 roku, a prace budowlane ruszyły w sierpniu 2017. W ramach inwestycji powstała hala serwisowa, budynek socjalny oraz otaczająca budynki infrastruktura.
XEOS działa od kwietnia 2019
Centrum Serwisowania Silników Lotniczych XEOS nieoficjalnie rozpoczął działalność w już w kwietniu 2019. Od tego czasu trwał próbny rozruch, podczas którego testowano pierwszy komercyjny silnik. Sprawdzano również efektywność procesów i procedur. Oficjalne otwarcie zakładu nastąpiło w październiku 2019.
XEOX naprawi około 250 silników rocznie
W nowym zakładzie naprawiane będą silniki produkcji GE Aviation używane w samolotach pasażerskich linii lotniczych oraz przedsiębiorstw transportu lotniczego. Przede wszystkim chodzi o silniki typu GEnX 2B, a w kolejnych latach również GE 9X. Aktualnie w komercyjnym użyciu działa ponad 400 silników GEnX 2B. Po uruchomieniu produkcji na początku 2019 roku, XEOS ma również możliwość serwisowania silników turbowentylatorowych GEnx. Od 2021 roku do zakładu trafiać będą też silniki GE 9X, zaraz po wprowadzeniu do eksploatacji Boeingów 777X.
W ciągu roku w Centrum Serwisowania Silników Lotniczych XEOS ma być naprawianych ok. 250 silników. Testy przejdzie ok. 400 urządzeń, w tym także silniki do najnowszych Boeingów 777X, które zaczną latać dopiero od 2020 roku. W ciągu kilku najbliższych lat wydajność centrum ma sukcesywnie wzrastać.
Polecany artykuł:
XEOS to nowe miejsca pracy
Dzięki realizacji w Środzie Śląskiej Centrum Serwisowania Silników Lotniczych XEOS powstanie około 600 nowych miejsc pracy. To duża szansa dla ekonomicznego rozwoju regionu. W fabryce stworzone zostanie centrum szkoleniowe dla inżynierów. Każdy z nich będzie musiał przejść półtoraroczny kurs, zanim przystąpi do pracy. Centrum powstało w ramach kooperacji z Politechniką Wrocławską oraz szkołami technicznymi.
Ile kosztowała budowa Centrum Serwisowania Silników Lotniczych XEOS?
Wartość inwestycji to ponad 1 mld zł (250 mln euro).