Zamiast lotniska w Warszawie będą nowe bloki. Dwa historyczne hangary czeka rozbiórka

2024-08-02 7:02
bloki Warszawa
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator Dogęszczanie Warszawy nowymi budynkami mieszkalnymi to proces trwający już od wielu lat. (zdjęcie ilustracyjne)

Warszawa coraz bardziej się dogęszcza, szczególnie pod względem mieszkaniówki – między dawnymi budynkami mieszkalnymi wyrastają nowe. Teraz bloki mieszkalne mają powstać w miejscu historycznych hangarów dawnego lotniska na Gocławiu. W przyszłości okolice te mają obsłużyć 3. linia metra i tramwaj na Gocław.

Sekrety warszawskiego metra. Jak powstało i jak się rozwinie?

Spis treści

  1. Znikną pamiątki po dawnym lotnisku na Gocławiu w Warszawie. Bloki zamiast hangarów
  2. Dogęszczanie Gocławia trwa. Pomoże 3. linia metra i tramwaj?

Znikną pamiątki po dawnym lotnisku na Gocławiu w Warszawie. Bloki zamiast hangarów

Lotnisko na Gocławiu w Warszawie nie istnieje już od wielu lat – obsługiwany przez Aeroklub Warszawski obiekt zakończył działalność w 1976 r. Do dziś pamięć o nim przetrwała w nazwie Spółdzielni Mieszkaniowej „Gocław-Lotnisko” oraz w niektórych nazwach ulic i osiedli na Pradze-Południe (m.in. Iskra, Jantar, Orlik, Wilga – to nazwy samolotów sportowych). Pozostały po nim jednak trzy hangary z lat 50.

Teraz dwa z hangarów czeka rozbiórka w związku z planami firmy deweloperskiej Dantex Holding Sp. z o.o. Chodzi o obiekty, w których dziś działają klub Explosion oraz studio telewizyjne. Trzeci z hangarów, w którym mieści się park trampolin, jest chroniony przez plan zagospodarowania przestrzennego i pozostanie na swoim miejscu.

Jak informuje wyborcza.pl, na terenie po dawnych hangarach powstanie ok. 200 mieszkań. Na razie deweloper nie posiada jeszcze pozwolenia na budowę, za to stara się już o pozwolenie na rozbiórkę hangarów. Nie zaprezentowano póki co wizualizacji nowych budynków, ale plan miejscowy dopuszcza tutaj:

  • w miejscu hangaru przy ul. Fieldorfa budynek mieszkalny lub usługowy do 20 m wysokości (6-piętrowy),
  • w miejscu hangaru z klubem Explosion budynek usługowy do 10 m wysokości (3-piętrowy).

Warto zaznaczyć, że w definicji budynku usługowego mieści się m.in. obiekt z lokalami na wynajem długoterminowy, który w praktyce funkcjonuje jak blok mieszkalny. Tego typu inwestycje wyrastają w Warszawie w ostatnich latach jak grzyby po deszczu – przypomnijmy np. budynek z 72 mikroapartamentami na wynajem na Ochocie, który powstał w miejscu, gdzie teoretycznie bloków stawiać nie wolno.

Dogęszczanie Gocławia trwa. Pomoże 3. linia metra i tramwaj?

Warto przypomnieć, że Praga-Południe od lat ma największą gęstość zaludnienia spośród wszystkich dzielnic Warszawy – w 2023 r. było to aż 8332 osób na 1 km². Z kolei w obrębie Pragi-Południe to właśnie Gocław jest jednym z najgęściej zaludnionych osiedli. Ludzi z każdym rokiem tylko tu przybywa, m.in. w związku z nowymi inwestycjami deweloperskimi, co budzi niekiedy obawy i sprzeciw części obecnych mieszkańców.

Mimo to miasto przewiduje dalsze, planowe dogęszczanie Gocławia. Przykładowo projekt planu miejscowego dla osiedla Gocław Lotnisko przewiduje „wyznaczenie terenów na skrzyżowaniu ul. gen. Bora-Komorowskiego i ul. gen. Fieldorfa »Nila« pod zabudowę usługową i mieszkaniową” oraz „umożliwienie realizacji nowych inwestycji mieszkaniowo-usługowych wzdłuż głównych ulic”.

Rosnąca liczba mieszkańców skłania do pytań o obsługę komunikacyjną tej części Warszawy. Dziś docierają tu jedynie autobusy miejskie, jednak w planach na przyszłość jest także tramwaj na Gocław oraz 3. linia metra na Pradze-Południe. Budowa tej ostatniej ma według zapowiedzi rozpocząć się w 2028 r. Z uwagi na coraz większą liczbę nowych bloków w tym rejonie miasto zdecydowało się nawet na wybudowanie dodatkowej, wcześniej nieplanowanej stacji metra.

– Stacje Etapu I Praga linii M3 są zlokalizowane w miejscach o największej gęstości zaludnienia oraz o największej liczbie wydawanych pozwoleń na budowę. Dodatkowa stacja Nowaka-Jeziorańskiego jest wynikiem uwzględnienia danych z powstającego nowego Studium uwarunkowań i zagospodarowania przestrzennego [projekt Studium zaprezentowano w 2023 r. – przyp. red.], które wskazuje na zmianę założeń urbanistycznych w tym rejonie i intensyfikację zabudowy – podawało już kilka lat temu Metro Warszawskie.

Warto jednak dodać, że zdaniem wielu ekspertów 3. linia metra M3 nie do końca odpowie na potrzeby komunikacyjne Pragi-Południe. Wytyczonej przez miasto trasie zarzuca się m.in., że nie prowadzi w linii prostej do centrum, tylko krąży po dzielnicy, wydłużając czas przejazdu. Co więcej, wszystkie osoby podróżujące metrem M3 z Gocławia czy Kamionka będą musiały przesiadać się na – już dziś zatłoczoną – linię M2. Tory linii M3 skończą się bowiem na stacji Stadion Narodowy.

Dla osób, które chcą jak najszybciej dojechać do centrum, alternatywą mógłby być planowany tramwaj na Gocław. Niestety, ta zapowiadana od wielu lat inwestycja tramwajowa stale przesuwana jest na później i nie wiadomo, kiedy powstanie. Jeszcze niedawno miasto twierdziło, że budowa mogłaby ruszyć w 2027 r., jednak dziś i ten termin jest niepewny, bo dla prezydenta miasta priorytetem jest dokończenie inwestycji tramwajowych na lewym brzegu Wisły oraz rozbudowa metra.

– Priorytety dla nas są jasne. III i IV linia metra oraz tramwaj na Białołękę. Jeżeli będzie więcej finansowania, to oczywiście będziemy również podejmowali te inwestycje, które były planowane – informuje prezydent m.st. Warszawy Rafał Trzaskowski cytowany przez serwis transport-publiczny.pl.

Listen to "Murowane starcie" on Spreaker.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej