Port Praski. Mieszkania, apartamenty, wieżowce i ogromny kościół. Co dalej z Portem Praskim?
Budowa Portu Praskiego, czyli największego projektu wielofunkcyjnego w Warszawie, trwa już ponad osiem lat. Inwestycja powstaje na prawie 40 hektarowej działce położonej w samym sercu stolicy, tuż nad brzegiem Wisły. Zgodnie z założeniami inwestora, Port Praski ma być miastem w mieście, położonym pomiędzy wodnymi kanałami. Dowiedzcie się jak powstaje inwestycja, jakie są plany na przyszłość oraz zobaczcie niesamowite wizualizacje.
Spis treści
- Port Praski - aktualny stan prac
- Jaki ma być Port Praski?
- Filmowa wizualizacja Portu Praskiego
- Port Praski - plan zagospodarowania terenu
- Śluza w Porcie Praskim już jest
- Dalsze plany inwestora
- Decyzja środowiskowa dla Portu Praskiego kluczowa
- Port Praski City, czyli wieżowce, szkoła, centrum handlowe
- Port Praski. Czy powstanie kolejka linowa nad Wisłą?
- Czy w Porcie Praskim zostanie wybudowany kościół?
- Port Praski - trochę historii
- Gdzie powstaje Port Praski?
Port Praski - aktualny stan prac
Dotychczas w Porcie Praskim powstało łącznie 7 budynków mieszkalnych, które swoim charakterem oraz użytymi materiałami nawiązują do typowej zabudowy portowej. Znajdują się one przy ulicy Krowiej, Okrzei 6 i 8 oraz przy ulicy Sierakowskiego 4, 1 i 3. Wybudowana została też śluza przeciwpowodziowa. Pozostałe inwestycje wciąż czekają na wydanie przez miasto decyzji środowiskowych.
Przypomnijmy, że kiedy osiem lat temu ruszała budowa Portu Praskiego inwestor miał ambitne plany ukończyć inwestycję w 2022 roku. Tak się jednak nie stanie, gdyż inwestycję od lat blokuje miasto. Za to powstają nowe projekty, np. ogromny, szklany kościół. Zobaczcie film, na którym widać jak wygląda projekt, a jaki jest stan faktyczny inwestycji.
Jaki ma być Port Praski?
Inwestycja Port Praski powstaje na prawie 40-hektarowym obszarze w pobliżu Wisły, Starego Miasta i Stadionu Narodowego oraz Centrum Nauki Kopernik. Port Praski ma być wielofunkcyjnym miastem w mieście nowej generacji. Składać się ma z czterech dzielnic: mieszkalnej - Stara Praga, luksusowych Doków z mariną, biznesowo-handlowym City oraz Parku Mediów. Według projektu planu zagospodarowania, oprócz zlokalizowanych nad wodą kwartałów w Porcie miałyby powstać m.in. cztery biurowce oraz galeria handlowa o powierzchni 15 tys. m².
Według założeń inwestora, w Porcie Praskim wszystko ma być w zasięgu ręki – część mieszkalna, biurowa, hala widowiskowo-sportowa, szkoła, centrum medialno-konferencyjne, hotele, handel i usługi, kino i teatr. A do tego wszędzie blisko dzięki dwóm stacjom metra i kolejce linowej przez Wisłę.
W samym porcie mają się znaleźć miejsca do cumowania łodzi czy przystanek dla tramwaju wodnego. To z kolei wymaga budowy marin i bulwarów, wzdłuż których miałaby powstać przestrzeń przyjazna mieszkańcom, z licznymi kafejkami i restauracjami. W inwestycji zaplanowano też prawie pięć hektarów terenów zielonych, które mają być dostępne dla wszystkich.
Projekt Portu Praskiego z jednej strony nawiązuje do tradycyjnych rozwiązań urbanistycznych, a z drugiej jest w pełni nowoczesny. Został zaprojektowany tak, aby oddać klimat Pragi i zachować jej niepowtarzalny charakter.
Filmowa wizualizacja Portu Praskiego
Port Praski - plan zagospodarowania terenu
Autor: APA Wojciechowski
Plan urbanistyczny dla terenu Portu Praskiego
Śluza w Porcie Praskim już jest
Prace nad śluzą ruszyły w wakacje 2017 roku. W październiku 2020 budowa się zakończyła. U wejścia do portu powstała brama przeciwpowodziowa, która pełni również funkcję śluzy. Wybudowany obiekt składa się z powiązanych technologicznie: głowy górnej, komory śluzy, głowy dolnej, pompowni oraz infrastruktury zewnętrznej.
Budowla ma przede wszystkim zabezpieczyć rozległe tereny prawobrzeżnej Warszawy przed powodzią, poprzez zamknięcie wrót górnych pełniących rolę bramy przeciwpowodziowej. Ale nie tylko, przy niskich stanach wody ma umożliwić utrzymanie minimalnego poziomu wody w kanałach na terenie Portu Praskiego. W śluzę wbudowana została pompownia, która umożliwia regulację poziomu zwierciadła wody w Porcie Praskim. Śluza umożliwi również ruch jednostek pływających pomiędzy Portem Praskim, a Wisłą. Tuż przy budowli powstała przystań dla łodzi służb ratowniczych i policji. Budowa śluzy niezbędna była, aby Port Praski mógł być dalej rozbudowywany.
Dalsze plany inwestora
W najbliższych planach inwestor, Port Praski, chciałby zakończyć całą pierwszą część inwestycji, czyli obszar Starej Pragi. Obejmuje ona około 1000 mieszkań. Powstał też projekt pięciogwiazdkowego hotelu, który miałby powstać na rogu ulic Okrzei i Sierakowskiego. Inwestor chciałby też rozpocząć budowę handlowo-usługowych Doków oraz wieżowców, ale w tym przypadku inwestycję blokuje miasto.
Autor: APA Wojciechowski
Doki to dzielnica w Porcie Praskim, która ma powstać tuż przy dawnych dokach portowych, które zostaną przebudowane na marinę z miejscem na kilkadziesiąt jachtów.
Decyzja środowiskowa dla Portu Praskiego kluczowa
Sprawa wydania decyzji środowiskowej dla Portu Praskiego ciągnie się już od kilku lat. Mimo, ze inwestor wystąpił o decyzje środowiskowe dla całego terenu, wydano jedynie dokument dotyczący budowy Starej Pragi, czyli części mieszkaniowej. Następna w kolejności miała być decyzja dotycząca budowy Doków. Przypomnijmy, że w 2019 roku po trzech latach obiegu dokumentów ratusz ostateczne odmówił wydania decyzji środowiskowej dla tej inwestycji.
Doki to samo serce Portu Praskiego. Inwestor chciał wybudować tu luksusowe apartamentowce z prywatnymi przystaniami do cumowania motorówek, z usługami w parterach. Budynki miały mieć wys. 30 m, z 50 metrową dominantą na końcu. Reasumując, jedynie od urzędników zależy, kiedy ruszy dalsza część inwestycji.
Port Praski City, czyli wieżowce, szkoła, centrum handlowe
A co z obszarem nazwanym City? Tu mają powstać cztery wieżowce. Najwyższy 160 m, oraz trzy na wspólnej podstawie 140, 120 i 100 m. Na tym terenie zaplanowano również budowę centrum handlowego z bezpośrednim wejściem do metra, szkoły, szpitala, wielofunkcyjnej hali widowiskowej. Jednak to wciąż faza projektów, no i oczywiście wydania decyzji środowiskowej.
Port Praski. Czy powstanie kolejka linowa nad Wisłą?
W planach inwestora jest również budowa kolejki linowej nad Wisłą. Podobna kolejka linowa funkcjonuje we Wrocławiu. Inwestor twierdzi, ze taka inwestycja jest możliwa do zrealizowania, gdyż po przeciwnej stronie jest wysoka skarpa przy centrum Kopernika. To ważne bo kolejka musi być usytuowana bardzo wysoko, żeby nie przeszkadzała w żegludze. No ale to również zależy przede wszystkim od decyzji miasta, które musiałoby udostępnić teren oraz partycypować w kosztach inwestycji.
Czy w Porcie Praskim zostanie wybudowany kościół?
Inwestor zaproponował wybudowanie kościoła na terenie Portu Praskiego. Budowla miałaby stanąć w pobliżu metra Stadion Narodowy. Projekt wykonało studio Maciej Kuryłowicz Architekci. Forma pawilonu-namiotu nawiązuje do historii wędrówki wybranego narodu przez pustynię w kontekście pielgrzymowania każdego człowieka żyjącego na ziemi i poszukującego Boga. Szkło na fasadzie kościoła ma symbolizować jego otwartość. Budynek miałby być wyposażony w najnowsze technologie pozwalające czerpać energię ze źródeł odnawialnych. Co myślicie o tym pomyśle?
Autor: apakurylowicz.pl
Na terenie projektowanej zabudowy Portu Praskiego inwesteor zaplanował wybudowanie kościoła
Port Praski - trochę historii
Historycznie obszar dzisiejszego Portu Praskiego był terenem niezurbanizowanym do lat 20-tych XX wieku. Przyczyną tego była niedostępność tego terenu oraz to, że to obszary zalewowe. Tereny te zwykle były wykorzystywane jako targowiska np. „plac koński” czy też rzeźnie. Do dziś przetrwały ślady tamtej działalności, choćby w nazwie ulicy Krowiej, czy też pozostałości zabudowy, która została otoczona ochroną konserwatorską.
Na początku XX wieku powstały plany budowy portu handlowego na terenie Portu Praskiego, z magazynami, linią kolejową oraz innymi urządzeniami potrzebnymi do obsługi portu. W 1919 roku rozpoczęto prace ziemne. W 1923 zatwierdzono nowy projekt, który zakładał budowę 9 basenów portowych szer. około 60 m każdy i kanału dł. 400 m. W tym samym roku oddano do użytku pierwsze 500 m nabrzeża, zrealizowano dwa baseny portowe, kanał portowy z obrotnicą dla statków oraz dźwig parowy o udźwigu 5 ton. W 1931 doprowadzono do portu bocznicę kolejową i tramwajową. W 1980 roku port zlikwidowano.
Od lat 50 XX wieku powstawały kolejne plany zabudowy terenu Portu Praskiego. Po zbudowaniu Mostu Świętokrzyskiego teren został przekazany firmie Elektrim w ramach rozliczenia kosztów budowy. Teren miał być wykorzystany pod zabudowę handlową i mieszkaniową. Ze względu na brak miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i liczne trudności w uzyskaniu warunków zabudowy terenu, żadne inwestycje nie ruszyły.
W końcu powstała koncepcja urbanistyczna dla terenu Portu Praskiego na zamówienie spółki Port Praski w wyniku współpracy pracowni Apa Wojciechowski oraz Jems Architekci. W 2014 roku otrzymano pozwolenie na budowę pierwszego budynku mieszkaniowego z usługami w parterach, u zbiegu ulic Okrzei i Sierakowskiego.
Gdzie powstaje Port Praski?
Port Praski powstaje nad Wisłą w Warszawie, w dzielnicy Praga-Północ, pomiędzy ulicami: Stefana Okrzei, Jagiellońską, Sokolą i Wybrzeżem Szczecińskim.