Co trzeci dworzec PKP do remontu. Zobacz, które dworce PKP czeka modernizacja
W Polsce jest ponad 2,5 tys. dworców PKP, ale tylko niespełna 600 z nich obsługuje ruch pasażerski. Spółka PKP zapowiada, że do 2023 r. gruntowny remont przejdzie prawie 200 dworców kolejowych, a inwestycje pochłoną ok. 1,5 mld zł. 28 grudnia 2018 r. Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisało 7 umów o dofinansowaniu inwestycji dworcowych PKP.
W naszym kraju jest wiele pięknych dworców PKP, które nieremontowane od dziesięcioleci, popadają w ruinę. Na szczęście już kilkadziesiąt dworców PKP odzyskało dawną świetność.
Kolejowa spółka zwraca uwagę, że wiele dworców PKP to prawdziwe perełki architektoniczne i wizytówki miast. Jednak chodzi nie tylko o to, aby w ramach Programu Inwestycji Dworcowych przywrócić dworcom PKP dawną świetność, ale także przystosować je do współczesnych wymagań podróżnych (zobacz listę czynnych dworców PKP). Warto podkreślić, że na liście dworców PKP przewidzianych do modernizacji (zobacz tę listę) są nie tylko budynki w największych polskich miastach, ale także w małych miejscowościach. Prace budowlane na części z dworców kolejowych wytypowanych do modernizacji już się rozpoczęły, albo się właśnie kończą.
Zobacz dworce PKP po modernizacji.
Autor: PKP SA
Dworzec Bydgoszcz Główna
Modernizacje dworców PKP zakończone w 2018 r.
Dworzec PKP w Miechowie jest pierwszym w Małopolsce, który został przebudowany w ramach rządowego Programu Inwestycji Dworcowych. Z myślą o osobach niepełnosprawnych zamontowano podnośnik ułatwiający dojście do tunelu oraz ścieżki prowadzące oraz oznakowanie budynku w alfabecie Braille'a dla osób niedowidzących i niewidzących.
Z kolei w stolicy Wielkopolski – Poznaniu otwarto w tym roku dla podróżnych Dworzec Zachodni.
Także i tutaj prace budowlane były realizowane pod nadzorem Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków. W ich trakcie odkryto m.in. zamurowane historyczne okienko, które zostało poddane renowacji, historyczny gzyms w holu oraz fragment historycznego bruku. Został on odpowiednio wyeksponowany. Ponadto odrestaurowano kolumny przed wejściem. Opiekunowie podróżujący z małymi dziećmi mają do swojej dyspozycji oddzielne pomieszczenie wyposażone w przewijak i umywalkę oraz miejsce, w którym można nakarmić dziecko.
Dodajmy, że w 2018 r. powstał w Poznaniu nowy dworzec - Poznań Garbary, a Programem Inwestycji Dworcowych objętych jest w Wielkopolsce 11 dworców PKP, m.in. w Biskupicach Wielkopolskich, Kobylnicy, Nowym Tomyślu i Opalenicy.
Z kolei na Dolnym Śląsku otwarto 5 zmodernizowanych dworców PKP: Siechnice, Święta Katarzyna i Smardzów Wrocławski, Jawor i Strzelino.
Umowy na przebudowę dworców PKP zawarte w 2018 r.
Warszawska spółka SKB uzyskała też w tym roku zlecenie na modernizację zabytkowego dworca w Chojnowie. Prace, które mają potrwać do jesieni 2019 r., będą więc prowadzone pod okiem konserwatora zabytków. Co ciekawe, w budynku dworca znajdzie się m.in. punkt przedszkolny. Standardem we wszystkich modernizowanych dworcach PKP są ułatwienia dla osób niepełnosprawnych czy ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących. Koszt modernizacji wyniesie ok. 10 mln zł netto.
Znacznie więcej, bo ok. 36 mln zł pochłonie gruntowna modernizacja dworca PKP w Białymstoku. To zadanie PKP powierzyła firmie Budimex, która musi się z nim uporać do wiosny 2020 r. Dworzec w Białymstoku zostanie kompleksowo przebudowany. Rozebrana zostanie wewnętrzna antresola, wykonany zostanie nowy układ funkcjonalno-użytkowy, na nowo zostanie zagospodarowany także teren przed dworcem. Na czas prowadzonej przebudowy w Białymstoku powstanie dworzec tymczasowy.
Dzięki modernizacji dworca jego bryła odzyska swój pierwotny kształt. Przywrócony zostanie także historyczny charakter wnętrza poczekalni. Z uwagi na zabytkowy charakter obiektu PKP ściśle współpracuje z konserwatorem zabytków.
Dodajmy, że dworzec PKP w Białymstoku jest jednym z kilkunastu dworców w województwie podlaskim, które do 2023 r. przejdą modernizację.
W 2018 r. PKP podpisała też umowy na projekty przebudowy 8 dworców kolejowych na Dolnym Śląsku: Boguszów Gorce Zachód, Bolesławiec, Imbramowice, Kąty Wrocławskie, Malczyce, Smolec, Szklarska Poręba Górna oraz Wałbrzych Główny. Prace projektowa PKP powierzyła firmie AnArchi Group z Gliwic. Na przełomie 2018 i 2019 r. kolejowa spółka chce mieć pozwolenia na budowę.
Modernizacja dworców PKP częścią większego planu
W Ministerstwie Infrastruktury podkreślają, że priorytet mają dworce PKP zlokalizowane przy zmodernizowanych, będących w trakcie przebudowy lub planowanych do modernizacji liniach kolejowych, objętych Krajowym Programem Kolejowym. Dla PKP bardzo ważna jest współpraca z samorządami, bo dzięki niej modernizowane dworce kolejowe mają szansę stać się elementami węzłów przesiadkowych integrujących różne rodzaje transportu. W PKP liczą również na dochody z wynajmu części powierzchni dworców kolejowych pod działalność handlową i usługową.
– Dworce PKP muszą być nowoczesne, oszczędne, przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych – podkreśla minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. I dodaje, że rząd przywraca transportowi kolejowemu należną rolę.
– Przez wiele lat kolej w Polsce „zwijano”, zapominając, że jest ona jednym z kół zamachowych całej gospodarki. Obecnie, po długim czasie niedoinwestowania, kolej wreszcie przeżywa renesans – przekonuje minister, któremu podlega kolej.
Dworce PKP z dofinansowaniem UE
28 grudnia 2018 roku Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisało 11 umów o dofinansowaniu inwestycji m.in. PKP oraz PKP PLK. 7 z 11 umów to inwestycje dworcowe PKP o łącznej wartości ponad 605 mln zł. Unia Europejska dofinansuje je kwotą ponad 412 mln zł.
Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju poinformowało, że środki unijne zostaną przeznaczone na rozwój i budowę 59 dworców PKP. Gdzie?
W województwie pomorskim do końca 2021 r. zbudowanych lub zmodernizowanych będzie 21 dworców PKP:
- Pomiechówek, Chałupy, Żelistrzewo - budowa dworca systemowego,
- Pruszcz Gdański, Jurata - rozbiórka istniejącego i budowa nowego dworca systemowego,
- Gdańsk Główny, Gdańsk Oliwa, Gdańsk Wrzeszcz, Prabuty, Pszczółki, Szymankowo, Tczew, Susz, Hel, Jastarnia, Kuźnica, Mrzezino, Puck, Reda, Swarzewo, Władysławowo - przebudowa i modernizacja istniejącego dworca PKP.
W województwach lubuskim i wielkopolskim inwestycje realizowane do połowy 2022 r. obejmą 10 dworców PKP: Babimost, Gorzów Wlkp., Nowiny Wielkie, Rzepin, Sulechów, Świebodzin, Witnica, Nowy Tomyśl, Opalenica, Palędzie.
W województwie małopolskim pieniądze z UE zasilą modernizację lub budowę 9 dworców PKP:
- Sędziszów Małopolski- budowa nowego dworca systemowego,
- Biadoliny, Czarna Tarnowska, Sterkowiec - rozbiórka istniejących i budowę nowych dworców systemowych,
- Jasień Brzeski, Kraków Swoszowice, Radymno, Rzeszów Główny, Stalowa Wola Rozwadów - przebudowa i modernizacja istniejącego obiektu.
Inwestycje będą realizowane do połowy 2022 r.
Z kolei w województwie świętokrzyskim do połowy listopada 2021 r. przebudowany będzie dworzec PKP w Kielcach.
Aż 18 dworców PKP będzie zbudowanych lub zmodernizowanych w województwie mazowieckim:
- Jastrząb, Pionki, Pionki Zachodnie, Zajezierze koło Dęblina, Żytkowice, Mrozy, Siedlce, Błonie, Brwinów, Jaktorów, Ożarów Mazowiecki, Płochocin, Sochaczew - przebudowa i modernizacja istniejącego obiektu,
- Ruda Wielka, Dębe Wielkie - budowa nowego dworca systemowego,
- Wrzosów, Kornelin, Milanówek - rozbiórka istniejącego i budowa nowego dworca systemowego.
Dworzec PKP w Pruszkowie z biblioteką i czytelnią
W 2018 r. nie udało się zakończyć modernizacji zabytkowego dworca PKP w podwarszawskim Pruszkowie. Wykonawca – warszawska spółka SKB – zobowiązała się, że zrealizuje kontrakt do końca lutego 2019 r.
Przypomnijmy, że w czasie ubiegłorocznej konferencji prasowej prezes PKP Krzysztof Mamiński obiecywał, że dworzec PKP w Pruszkowie zostanie w pełni przystosowany do potrzeb osób z różnymi ograniczeniami poruszania się, będzie zamontowana także winda. Piętro w całości zostanie zagospodarowane na potrzeby miasta Pruszkowa. Ponadto dzięki modernizacji dworzec PKP otrzyma nową funkcjonalność - znajdzie się w nim siedziba Książnicy im. Henryka Sienkiewicza – biblioteki i czytelni multimedialnej.Budynek będzie klimatyzowany, wyposażony w nowy węzeł cieplny i urządzenia elektrycznego zasilania awaryjnego oraz system monitoringu.
Z uwagi na zabytkowy charakter dworca, który powstał w 1924 r., prace inwestycyjne są prowadzone przy ścisłej współpracy z Mazowieckim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Koszt modernizacji wyniesie ok. 13 mln zł brutto i zostanie sfinansowany przez PKP przy udziale środków z budżetu państwa.
Przebudowa pruszkowskiego dworca PKP realizowana jest równolegle z modernizacją podmiejskiej linii kolejowej Warszawa – Grodzisk Mazowiecki.