300 kilometrów "esek" w budowie od stycznia. GDDKiA chwali się umowami

2024-07-16 12:33

20 umów z wykonawcami na budowę prawie 300 kilometrów dróg ekspresowych podpisała od stycznia 2024 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Podpisano też pięć umów na budowę 36 km obwodnic. Łącznie to 25 umów o wartości 12,4 mld zł, dzięki którym możliwa będzie realizacja blisko 333 km nowych dróg krajowych.

Spis treści

  1. Powstaje 300 km dróg. Umowy zawarte
  2. Umowy na odcinki trasy Via Carpatia
  3. Są też umowy na budowę obwodnic

Powstaje 300 km dróg. Umowy zawarte

GDDKiA chwali się 20 umowami na budowę prawie 300 kilometrów dróg ekspresowych i pięcioma na budowę obwodnic mniejszych miast. Najwięcej kontraktów, bo prawie połowę, zawarto dla dróg które skomunikują zachodnią i środkową część Pomorza z resztą kraju.

Północna obwodnica Krakowa

Połowa kontraktów, zawartych od początku br., dotyczy realizacji 10 odcinków dróg ekspresowych S10 i S11 o długości ponad 144 km, które skomunikują zachodnią i środkową część Pomorza z resztą kraju. Droga ekspresowa S10 (o długości ok. 410 km) stanowić będzie najkrótsze połączenie drogowe Szczecina z Warszawą, z kolei S11 (o długości ponad 580 km) ułatwi dojazd z Kołobrzegu i Koszalina do miast wchodzących w skład konurbacji górnośląskiej – informuje GDDKiA.

Umowy na odcinki trasy Via Carpatia

Podpisano też umowy m.in. na odcinki dróg ekspresowych S16 i S19, będących częścią szlaku Via Carpatia. To kluczowy korytarz transportowy łączący Europę północną i południową. Na terenie Polski długość trasy wyniesie ok. 700 km. Będzie przebiegała przez teren pięciu województw: podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.

Dzięki kontraktom podpisanym od początku br. na drogowej mapie przybędzie dokładnie 296,4 km ekspresówek.

Czytaj też: Ekspresowa S11 połączy Pomorze Zachodnie ze Śląskiem. Ale to potrwa do 2030 roku

Umowy na realizację następujących odcinków dróg ekspresowych podpisane w 2024 roku:

  • S8 Ząbkowice Śląskie – Bardo (13,96 km),
  • S10 Stargard Wschód – Suchań (13,8 km),
  • S10 Suchań – Recz (19,6 km),
  • S10 Recz – Cybowo (15,68 km),
  • S10 Cybowo – Łowicz Wałecki (16,6 km),
  • S10 Piecnik – Wałcz (16 km),
  • S10 Witankowo – Piła Północ (13 km),
  • S11 Oborniki – Poznań wraz z obwodnicą Obornik (22,17 km), 
  • S11 obwodnica Kępna II jezdnia (4,2 km),
  • S11 Kępno – Siemianice (12,5 km), 
  • S11 Gotartów – Olesno (10,53 km),
  • S12 gr. woj. łódzkiego i mazowieckiego – Przysucha (14,43 km),
  • S12 Przysucha – Wieniawa (14,72 km),
  • S16 Barczewo – Biskupiec (18,2 km), 
  • S16 Knyszyn – Krynice (8,61 km),
  • S19 Sokółka – Czarna Białostocka (24,1 km),
  • S19 Czarna Białostocka – Białystok Północ (12,34 km),
  • S19 Białystok Północ – Dobrzyniewo (9,48 km),
  • S19 Lutcza – Domaradz (6,43 km),
  • S74 Cedzyna – Łagów z obwodnicą Łagowa (30,02 km).

Polecamy: Zaczyna się budowa S10, drogi która połączy Pomorze Zachodnie z Warszawą. Są pierwsze umowy

Są też umowy na budowę obwodnic

GDDKiA zawarła też pięć umów na budowę obwodnic miast ramach programu budowy 100 obwodnic o łącznej bartości blisko 750 km i długości 36 km.

  • obwodnica Szwecji w ciągu DK22 (4,18 km),
  • obwodnica Rusinowa w ciągu DK22 (4,5 km),
  • obwodnica Wałcza w ciągu DK22 (13,3 km),
  • obwodnica Krosna Odrzańskiego w ciągu DK29 (11,38 km), 
  • obwodnica Sanoka w ciągu DK28 (II etap, 3 km).

Łącznie od stycznia do połowy lipca podpisaliśmy 25 umów o wartość przekraczającej 12,4 mld zł, dzięki którym możliwa będzie realizacja blisko 333 km nowych dróg krajowych. Dla porównania, w analogicznym okresie 2023 r. zawarliśmy dziewięć umów na odcinki o długości ponad 104 km i wartości powyżej 4,2 mld zł. W całym 2023 r. było to 16 kontraktów na odcinki o długości ok. 216 km i wartości niemal 8,6 mld zł – chwali się GDDKiA.

Czytaj też:

Listen on Spreaker.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej