300 kilometrów "esek" w budowie od stycznia. GDDKiA chwali się umowami
Autor: GDDKIA/K.Nalewajko
Węzeł drogowy to skrzyżowanie się lub połączenie dróg na różnych poziomach, umożliwiają bezkolizyjny ruch, bez zatrzymywania pojazdów
20 umów z wykonawcami na budowę prawie 300 kilometrów dróg ekspresowych podpisała od stycznia 2024 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Podpisano też pięć umów na budowę 36 km obwodnic. Łącznie to 25 umów o wartości 12,4 mld zł, dzięki którym możliwa będzie realizacja blisko 333 km nowych dróg krajowych.
Spis treści
- Powstaje 300 km dróg. Umowy zawarte
- Umowy na odcinki trasy Via Carpatia
- Są też umowy na budowę obwodnic
Powstaje 300 km dróg. Umowy zawarte
GDDKiA chwali się 20 umowami na budowę prawie 300 kilometrów dróg ekspresowych i pięcioma na budowę obwodnic mniejszych miast. Najwięcej kontraktów, bo prawie połowę, zawarto dla dróg które skomunikują zachodnią i środkową część Pomorza z resztą kraju.
Połowa kontraktów, zawartych od początku br., dotyczy realizacji 10 odcinków dróg ekspresowych S10 i S11 o długości ponad 144 km, które skomunikują zachodnią i środkową część Pomorza z resztą kraju. Droga ekspresowa S10 (o długości ok. 410 km) stanowić będzie najkrótsze połączenie drogowe Szczecina z Warszawą, z kolei S11 (o długości ponad 580 km) ułatwi dojazd z Kołobrzegu i Koszalina do miast wchodzących w skład konurbacji górnośląskiej – informuje GDDKiA.
Umowy na odcinki trasy Via Carpatia
Podpisano też umowy m.in. na odcinki dróg ekspresowych S16 i S19, będących częścią szlaku Via Carpatia. To kluczowy korytarz transportowy łączący Europę północną i południową. Na terenie Polski długość trasy wyniesie ok. 700 km. Będzie przebiegała przez teren pięciu województw: podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.
Dzięki kontraktom podpisanym od początku br. na drogowej mapie przybędzie dokładnie 296,4 km ekspresówek.
Czytaj też: Ekspresowa S11 połączy Pomorze Zachodnie ze Śląskiem. Ale to potrwa do 2030 roku
Umowy na realizację następujących odcinków dróg ekspresowych podpisane w 2024 roku:
- S8 Ząbkowice Śląskie – Bardo (13,96 km),
- S10 Stargard Wschód – Suchań (13,8 km),
- S10 Suchań – Recz (19,6 km),
- S10 Recz – Cybowo (15,68 km),
- S10 Cybowo – Łowicz Wałecki (16,6 km),
- S10 Piecnik – Wałcz (16 km),
- S10 Witankowo – Piła Północ (13 km),
- S11 Oborniki – Poznań wraz z obwodnicą Obornik (22,17 km),
- S11 obwodnica Kępna II jezdnia (4,2 km),
- S11 Kępno – Siemianice (12,5 km),
- S11 Gotartów – Olesno (10,53 km),
- S12 gr. woj. łódzkiego i mazowieckiego – Przysucha (14,43 km),
- S12 Przysucha – Wieniawa (14,72 km),
- S16 Barczewo – Biskupiec (18,2 km),
- S16 Knyszyn – Krynice (8,61 km),
- S19 Sokółka – Czarna Białostocka (24,1 km),
- S19 Czarna Białostocka – Białystok Północ (12,34 km),
- S19 Białystok Północ – Dobrzyniewo (9,48 km),
- S19 Lutcza – Domaradz (6,43 km),
- S74 Cedzyna – Łagów z obwodnicą Łagowa (30,02 km).
Polecamy: Zaczyna się budowa S10, drogi która połączy Pomorze Zachodnie z Warszawą. Są pierwsze umowy
Są też umowy na budowę obwodnic
GDDKiA zawarła też pięć umów na budowę obwodnic miast ramach programu budowy 100 obwodnic o łącznej bartości blisko 750 km i długości 36 km.
- obwodnica Szwecji w ciągu DK22 (4,18 km),
- obwodnica Rusinowa w ciągu DK22 (4,5 km),
- obwodnica Wałcza w ciągu DK22 (13,3 km),
- obwodnica Krosna Odrzańskiego w ciągu DK29 (11,38 km),
- obwodnica Sanoka w ciągu DK28 (II etap, 3 km).
Łącznie od stycznia do połowy lipca podpisaliśmy 25 umów o wartość przekraczającej 12,4 mld zł, dzięki którym możliwa będzie realizacja blisko 333 km nowych dróg krajowych. Dla porównania, w analogicznym okresie 2023 r. zawarliśmy dziewięć umów na odcinki o długości ponad 104 km i wartości powyżej 4,2 mld zł. W całym 2023 r. było to 16 kontraktów na odcinki o długości ok. 216 km i wartości niemal 8,6 mld zł – chwali się GDDKiA.
Czytaj też:
- Bezpłatne autostrady w Polsce. Kto ma je remontować i skąd wziąć na to pieniądze?
- Największe węzły drogowe w Polsce. Jeden na skalę europejską!
- Najniebezpieczniejsze zakręty w Polsce: zakręt śmierci, zakręt mistrzów i zakręt idiotów
- Najdłuższy tunel na świecie powstaje w Alpach. Będzie gotowy w 2032 roku