Anna i Krystyna gotowe do pracy. Zaczął się rozruch technologiczny maszyn TBM na placu budowy drugiej linii metra

2024-07-30 12:26

Rozpoczął się rozruch technologiczny dwóch tarcz maszyn TBM mających drążyć tunele odcinka linii metra M2 na Karolin. Maszyny o imionach Anna i Krystyna w częściach zostały umieszczone i zmontowane pod ziemią. Właśnie zostały próbnie uruchomione.

Spis treści

  1. Anna i Krystyna gotowe do pracy pod ziemią
  2. Maszyny na budowie linii M2 będą pracować całą dobę
  3. Maszyny TBM, które drążą warszawskie metro
  4. Kiedy będzie gotowe metro na Karolin?
  5. Inne maszyny TBM drążące tunele w Polsce

Anna i Krystyna gotowe do pracy pod ziemią

Zmontowane pod ziemią maszyny do drążenia tuneli o średnicy ponad 6 metrów każda właśnie weszły w fazę rozruchu technologicznego.

Na stacji metra Karolin konfigurowane są systemy obu tarcz TBM, czyli elementy mechaniczne, elektroniczne i hydrauliczne, których działanie zapewni prawidłową i bezpieczną pracę pod ziemią. Potem przyjdzie czas na ostatnie testy urządzeń. Jeżeli zakończą się pozytywnie, tarcze będą mogły – już w sierpniu – zacząć drążenie.

Czytaj też: Anna i Krystyna są już na Karolinie. Potężne maszyny TBM wydrążą tunele metra M2 na Bemowie. Jest termin

Każda z nich będzie miała do pokonania ponad trzy kilometry trasy – ze stacji Karolin aż za stację Lazurowa, gdzie budowa połączy się z funkcjonującym już odcinkiem linii M2 przy stacji Bemowo.

Rozruch maszyn 29 lipca zainaugurował prezydent Warszawy, Rafał Trzaskowski.

Sekrety warszawskiego metra. Jak powstało i jak się rozwinie?

W sposób spektakularny chcemy pokazać, jak zaczyna się praca nad trzema ostatnimi stacjami na bemowskim odcinku drugiej linii metra. Powinien być gotowy w 2026 roku. W ten sposób zakończymy budowę linii M2, a kolejne trzy stacje – Lazurowa, Chrzanów i Karolin – dołączą do sieci metra, która będzie liczyła wówczas 46 km – z 42 stacjami – powiedział prezydent Rafał Trzaskowski podczas konferencji prasowej na stacji metra. – Sukcesywnie rozbudowujemy sieć metra w Warszawie, ponieważ komunikacja miejska to nasz absolutny priorytet. Dlatego rozpoczęliśmy już prace nad trzecią i czwartą linią – zarówno jeżeli chodzi o projekt w przypadku trzeciej linii, jak również prace koncepcyjne – w przypadku czwartej linii – dodał prezydent stolicy.

Maszyny na budowie linii M2 będą pracować całą dobę

Długość obu tuneli, które mają powstać, to: 3202 m i 3196 m. Tarcze TBM ułożą aż 3800 prefabrykowanych pierścieni. Maszyny drążące będą pracować 24 godziny na dobę – zatrzymają się jedynie w razie wymiany ostrzy tnących, koniecznych prac serwisowych na tarczy lub wystąpienia nieprzewidywalnych warunków gruntowych.

Jak podaje warszawski magistrat, jedna tarcza waży około 650 ton, czyli tyle, co niemal trzy samoloty pasażerskie Boeing 787-8 Dreamliner. Z kolei waga samego koła skrawającego to 57 ton – dla porównania czołg Abrams waży 62 tony. Dlatego do napędu TBM służy 16 par siłowników hydraulicznych, a pracę tarcz nadzoruje w systemie czterozmianowym 12-osobowa załoga.

Inwestycja ma być wsparta funduszami unijnymi.

- Obecnie projekt budowy metra jest oceniany w Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Jeżeli pomyślnie przejdzie ten proces, to z Unii Europejskiej popłyną do Warszawy spore fundusze – aż 1 miliard 125 milionów zł dofinansowania na rozbudowę metra, na co czekają wszyscy warszawiacy – mówiła Agnieszka Marciniak z CUPT.

Maszyny TBM, które drążą warszawskie metro

Przypomnijmy. Po wydrążeniu tuneli wcześniejszych odcinków linii M2 warszawskie tarcze TBM o masie ponad 650 ton, długości niemal 100 metrów i średnicy ponad 6 metra każda, podzielone zostały na mniejsze elementy. Składowane były w fabryce tzw. tubingów przy ul. Marywilskiej. To właśnie tam wiosną rozpoczęła się produkcja obudów do tuneli bemowskiego odcinka metra, zaś tarcze TBM Anna i Krystyna przeszły konieczne remonty i przeglądy serwisowe, aby móc przystąpić do prac na Bemowie.

Pierwsze elementy obu tarcz drążących dotarły na stację metra Karolin specjalnym transportem w nocy z 19 na 20 czerwca. To włąsnie tu rozpocznie się budowa podziemnej trasy w kierunku stacji Bemowo. Montaż tarcz był prowadzony bezpośrednio w tzw. szybie startowym, czyli tam, gdzie rozpocznie się wiercenie tuneli. 

Kiedy będzie gotowe metro na Karolin?

Na prawie czterokilometrowym, bemowskim odcinku drugiej linii metra zaprojektowano trzy stacje. Stacja C3 Lazurowa powstaje po południowo-wschodniej stronie skrzyżowania Lazurowej i Górczewskiej, w przestrzeni między pętlą tramwajową a Lazurową. Stację C2 Chrzanów zaplanowano pod ul. Rayskiego, w rejonie skrzyżowania z Szeligowską. Stacja C1 Karolin znajduje się pod ul. Sochaczewską, po północnej stronie skrzyżowania z Połczyńską. Za nią budowane jest zaplecze techniczne dla całej linii – STP Karolin. Zakończenie wartego 1,9 mld zł kontraktu i oddanie go do użytku pasażerom planowane jest w 2026 roku.

Inne maszyny TBM drążące tunele w Polsce

Tarcze drążące tunel na bemowskim odcinku metra nie należą do największych, jakie pracują obecnie w Polsce. Największą jest obecnie Karpatka, czyli maszyna, która rozpoczęła niedawno drążenie tunelu na podkarpackim odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Babica. Tarcza Karpatki ma średnicę 15,6 metra. Na dodatek drąży tunel w bardzo trudnym terenie -0 fliszu karpackiego. Jakby tego było mało robi to w zagrożeniu metanowym, bo podczas próbnych wierceń wykryto nam metan. By maszyna mogła bezpiecznie pracować, przez rok trwało dozbrajanie jej w konieczne ze względów bezpieczeństwa systemu czujników.

Maszyny TBM drążą też tunele kolejowe pod Łodzią. Pracuje tam Faustyna o średnicy tarczy 8,5 m oraz Katarzyna - prawie 13 metrów.

Czytaj też: "Kobiety o twardych zębach", czyli maszyny TBM, które drążą tunele w Polsce

Uzbrojona po zęby Karpatka w końcu wystartowała. Wydrąży ponad 2-kilometrowy tunel

Czytaj też:

Listen to "Murowane starcie" on Spreaker.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej