Autostrada A1 po wieloletniej budowie została skończona w 2023 roku

2024-03-15 16:35

Wiosną 2023 roku oddano do użytku ostatni odcinek autostrady A1 między Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem. Tym samym dobiegła końca wieloletnia budowa całej autostrady A1. To jedna z najważniejszych dróg w Polsce, łączy północ Polski z Południową granicą z Czechami w Gorzyczkach.

Spis treści

  1. Budowa autostrady A1. Kiedy koniec?
  2. Jak powstała autostrada A1?
  3. Tak budowano ostatni fragment autostrady A1
  4. Jak powstanie Ranking Muratora TOP 7 najciekawszych inwestycji 2023?
  5. Oto nasze propozycje do rankingu

Budowa autostrady A1. Kiedy koniec?

Ostatni odcinek autostrady A1 budowała firma Mirbud. Był jednym z najdłuższych, miał 24 km.

Tak, jak poprzednie odcinki od Częstochowy do Tuszyna – droga ma tu po trzy pasy ruchu w każdym kierunku i nawierzchnię betonową.

Choć początkowo można było korzystać tego odcinka jeszcze przy ograniczeniu prędkości do 100 km/h, bo trwały jeszcze prace w otoczeniu trasy głównej, to od czerwca można już było korzystać z całej autostrady z dozwoloną na autostradzie prędkością 140 km/h.

Najciekawsze inwestycje 2023 roku – RANKING MURATORA

Najciekawsze inwestycje 2023 roku - RANKING MURATORA
Autor: muratorplus.pl Najciekawsze inwestycje 2023 roku - RANKING MURATORA

Jak powstała autostrada A1?

Autostrada A1 ma dość bogatą historie. Jej pierwszą częścią miała być budowana w latach 70 gierkówka, czyli popularna DK1. Od Piotrkowa trybunalskiego projektowana ją jak autostradę. Ostatecznie potem fragment ten w latach 80. przebudowano do parametrów autostrady.

Pierwszy odcinek autostrady A1 oddano do ruchu w 1989 r., a 30 lat później ruszyła jego przebudowa. Chodzi o trasę z Tuszyna pod Łodzią do Piotrkowa Trybunalskiego. Północna część A1, ponad 150 km od Rusocina pod Gdańskiem do Torunia, została wybudowana przez koncesjonariusza w latach 2005 – 2011. Pięć lat później autostradą można było dojechać ponad 180 km dalej, do Tuszyna. W latach 2007 – 2014 zrealizowano nieco ponad 90 km A1 umożliwiając przejazd od Pyrzowic do granicy z Czechami w Gorzyczkach. W latach 2015 – 2019 oddano blisko 60 km autostrady po nowym przebiegu, omijającej Częstochowę i łączącej się z A1 w Pyrzowicach. 

Tak budowano ostatni fragment autostrady A1

W 2018 r. GDDKiA podpisała umowy na przebudowę starej A1 od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego oraz trzech odcinków DK1 od Kamieńska do początku obwodnicy Częstochowy. W kwietniu 2019 r, zawarto umowę na przebudowę ostatniego fragmentu trasy, od Piotrkowa Trybunalskiego do Kamieńska. To łącznie nieco ponad 80 km trasy. 

Teraz kierowcy mają do dyspozycji całą autostradę A1, ponad 560 km od Rusocina do Gorzyczek. Trasę z centrum Gdańska do granicy z Czechami można przejechać pojazdem osobowym, nie przekraczając dopuszczalnej prędkości, w czasie około 5 godzin z przerwą na odpoczynek. 

Autostrada A1 to część międzynarodowego szlaku transportowego łączącego Morze Bałtyckie i Adriatyk. Ważnego nie tylko dla rozwoju gospodarczego Polski. To także drogowy kręgosłup łączący się z biegnącymi ze wschodu na zachód autostradami A2 i A4, a także drogami ekspresowymi S1, S5, S7 i S8.   

Zakończenie budowy tak ważnej dla Polski trasy uznaliśmy za jedną z najciekawszych inwestycji 2023 roku.

Najciekawsze inwestycje 2023 roku – RANKING MURATORA

Jak powstanie Ranking Muratora TOP 7 najciekawszych inwestycji 2023?

Jak będzie wyglądał nasz przegląd inwestycji i ich późniejszy wybór? Przez kolejne tygodnie na stronach muratorplus.pl i murator.pl i architektura.murator.pl będziemy publikować opisy poszczególnych inwestycji, które bierzemy pod uwagę w naszym rankingu. Przedstawimy Państwu po 10 propozycji w każdej z kategorii.

W marcu zbierze się nasze jury, w którym znajdą się redaktorzy, którzy opisują na co dzień różne inwestycje i mają na ich temat własne opinie: Maciej Gładysiewicz, manager online, Piotr Laskowski, redaktor naczelny Murator.pl, Artur Celiński, redaktor naczelny architektura.muratorplus.pl, Anna Dziedzic, wydawca i Przemysław Zańko-Gulczyński, wydawca. Po dyskusji i głosowaniu wybierzemy po siedem najciekawszych inwestycji minionego roku. Tak powstanie TOP 7 najciekawszych inwestycji 2023 roku Muratora.

Nie będziemy organizować plebiscytu z głosowaniem, ale jesteśmy otwarci na Państwa propozycje do naszego rankingu. Możecie je przysyłać do 22 marca na skrzynki pocztowe [email protected] (inwestycje drogowe i kolejowe) oraz [email protected] (inwestycje samorządowe i rewitalizacje zabytków). Prosimy też o kilka zdań uzasadnienia. Obiecujemy, że przyjrzymy się każdej propozycji.

Propozycje inwestycji do rankingu znajdziecie tutaj.

Oto nasze propozycje do rankingu

Inwestycje drogowe:

Inwestycje kolejowe:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej