Autostrada A2 będzie miała po trzy, a miejscami nawet po cztery pasy ruchu

2024-10-31 6:57

Autostrada A2 między Łodzią i Warszawą będzie miała po trzy, a miejscami nawet po 4 pasy ruchu. Do wojewodów mazowieckiego i łódzkiego trafiły już wnioski o pozwolenie na budowę. Przetargi na rozbudowę trasy mają być ogłoszone w przyszłym roku. To świetne wieści dla kierowców, bo to bardzo zatłoczona droga, którą w przyszłości pojedziemy też do Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Spis treści

  1. A2 to jedna z najbardziej zatłoczonych dróg w Polsce
  2. Dobudowa trzeciego pasa na A2 miedzy Łodzią i Warszawą - postęp prac
  3. Poszerzenie autostrady A2 z Łodzi do Warszawy - utrudnienia
  4. To będzie droga z infrastrukturą zasilaną zieloną energią

A2 to jedna z najbardziej zatłoczonych dróg w Polsce

Autostrada A2 między Łodzią i Warszawą to bardzo obciążona ruchem droga. Według ostatniego Generalnego Pomiaru Ruchu z lat 2020/2021 średnio na dobę liczba pojazdów przemieszczających się trasa między Łodzią i Warszawą waha się od prawie 54 tysięcy do nawet 100 tysięcy. Nic więc dziwnego, że na liczącej obecnie po dwa past ruchu trasie jest już po prostu ciasno.

To będzie też bardzo ważny odcinek w kontekście przyszłego dojazdu do Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie.

Budowa S1 obejścia Węgierskiej Górki.

Dobudowa trzeciego pasa na A2 miedzy Łodzią i Warszawą - postęp prac

Obecnie trwa Opracowywanie dokumentacji projektowej dla tej inwestycji. A Jak zapowiada GDDKiA, ma to być jedna z najtrudniejszych logistycznie inwestycji w Polsce, bo prace będą się odbywały tu „pod ruchem”/ Dla wykonawców będzie to nie lada wyzwanie.

Docelowo A2 będzie miała od węzła Konotopa do węzła Pruszków dwie jezdnie po cztery pasy ruchu, natomiast dalszy odcinek do węzła Łódź Północ będzie miał już dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. W miejscu szerokiego pasa zieleni pomiędzy jezdniami, na długości około 89 km, zostaną dobudowane dodatkowe pasy ruchu.

Nasze bogate doświadczenia, jakie uzyskaliśmy przy rozbudowie drogi krajowej nr 8 do standardu drogi ekspresowej między Warszawą i Piotrkowem Trybunalskim, czy drogi krajowej nr 1 do standardu autostrady, posłużą projektantowi w wypracowaniu najbardziej optymalnych rozwiązań. W obu przypadkach prace prowadzone były przy odbywającym się ruchu samochodów  – podkreślają przedstawiciele GDDKiA.

Poszerzenie autostrady A2 z Łodzi do Warszawy - utrudnienia

Przez cały czas trwania budowy, dla każdego z kierunków (w stronę Warszawy, jak i Poznania) mają być dostępne po dwa pasy ruchu. To absolutnie konieczne, aby przejazd między stolicą a centrum kraju odbywał się bez poważniejszych zakłóceń. Obowiązek opracowania czasowej organizacji ruchu z uwzględnieniem zmian, zależnie od etapu prowadzonych prac budowlanych, spoczywa na projektancie.

Projektant będzie musiał wziąć również pod uwagę prace prowadzone na innych odcinkach dróg, które mają wpływ na ruch odbywający się po autostradzie A2 między Warszawą i Łodzią. Chodzi przede wszystkim o budowę odcinka drogi ekspresowej S7 Płońsk - Czosnów. Kierowcy przemierzający trasę między stolicą i Trójmiastem wybierają między przejazdem autostradami A1 i A2 a właśnie drogą ekspresową S7. 

Czytaj też:  Autostrada A2 już otwarta! GDDKiA zapowiada też otwarcie kolejnego odcinka

W ramach robót związanych z poszerzeniem obu jezdni, dodatkowe prace zostaną także przeprowadzone na wysokości węzła Łódź Północ (A1/A2). W tym miejscu trasa nie wymaga rozbudowy (są tu trzy pasy ruchu na każdej z jezdni). Będzie tam jednak wykonana wymiana nawierzchni oraz oświetlenia drogi na energooszczędne. 

To będzie droga z infrastrukturą zasilaną zieloną energią

Zadaniem wykonawcy będzie nie tylko opracowanie projektu dobudowy dodatkowych pasów ruchu, ale również instalacji OZE do zasilania infrastruktury drogowej i instalacji oświetleniowej. Wszystkie instalacje związane z drogą (oświetlenie, stacje meteo itd.) mają być zasilane z odnawialnych źródeł energii. Wykonawca dokumentacji ma przeprowadzić szczegółową analizę ekonomiczną uwzględniającą koszty budowy, eksploatację oraz utrzymanie, w tym także magazynów energii. W projekcie muszą zostać wskazane najbardziej optymalne miejsca posadowienia instalacji oraz dokładne określenie ich układu.

- Rozwiązania zastosowane na tym odcinku autostrady mają stanowić wzór, który będziemy mogli zastosować przy budowie lub rozbudowie innych odcinków zarządzanych przez nas – podkreśla GDDKiA.

Ogrzewanie - Piec czy kominek? MUROWANE STARCIE
Piotr Laskowski oraz Radosław Murat zapraszają na "Murowane Starcie". W tym odcinku, prowadzący zetrą się o wybór ogrzewania domu. Co i w jakich sytuacjach wybrać, piec czy kominek? Zapraszamy do odsłuchu
Murowane starcie

Tak wygląda nowy odcinek A2 na wschód od Warszawy - zdjęcia

Czytaj też:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej