Autostrada Konin-Stryków otwarta

2007-05-22 18:40

26 lipca został oddany do użytku najdłuższy odcinek autostrady wybudowany na raz w Polsce. Mowa tu oczywiście o autostradzie A2 z Konina do Strykowa. Jest to największy zakończony projekt infrastrukturalny finansowany ze środków unijnych.

Odcinek autostrady A2 został oddany do użytku. Trasa wiedzie z Konina przez węzły: Żdżary, Koło, Dąbie, Wartkowice, Emilia i Piątek do Strykowa pod Łodzią. 26 lipca premier Jarosław Kaczyński otworzył odcinek autostrady, który państwo wybudowało w 23 miesiące. Oddany do użytku odcinek wraz z istniejącą już trasą z Nowego Tomyśla do Konina będą razem liczyć ponad 250 km. Autostrada dla kierowców została otwarta wieczorem. Na razie przejazd nią będzie bezpłatny. A to ze względu na to, że państwo budując tą drogę nie przystosowało jej do standardów płatnej autostrady.
Projekt obejmował m.in. budowę autostrady o przekroju dwujezdniowym, 98 mostów i wiaduktów, 7 przejazdów gospodarczych, kładkę dla pieszych, Miejsca Obsługi Podróżnych oraz budowę i przebudowę dróg lokalnych. Budowa A2 ma długą historię. Miała być gotowa już w listopadzie 2005 roku, ale niestety inwestycja się opóźniła. Okazało się, że trzeba wybudować kilka dodatkowych wiaduktów zapewniających komunikację w rejonie autostrady, trzeba było dodać dziesięć specjalnych ekranów ochrony na odcinku, przebiegającym przez tereny, na którym swoje ostoje ma chronione ptactwo oraz wykonać inne niezbędne prace.
Budowa A2 była podzielona na pięć etapów. Każdy z nich miał swojego generalnego wykonawcę. Kontrakt na budowę odcinka Konin-Koło podpisały firmy Strabag AG/Mota Engel i Engenharia e Construcao, S.A. Kolejną trasę, czyli Koło-Dąbie wykonały firmy Strabag AG/Hermann Kirchner GmbH&Co., KG Bauunternehmung/Mota Engil oraz Engenharia e Construcao. Budową odcinka Konin-Dąbie zajęło się przedsiębiorstwo Jacobs GIBB Polska. Budowa czwartego odcinka Wartkowice-Emilia i piątego Dąbie-Wartkowice została powierzona firmie Budimex Dromex S.A. oraz Ferrovial Agroman S.A. Odcinek Dąbie-Emilia wykonało przedsiębiorstwo Mott MacDonald Ltd.

Nowy trasa przez ponad 45 km biegnie przez Wielkopolskę. Na tym odcinku wybudowano łącznie 48 tzw. obiektów mostowych, w tym sześć mostów i trzy wiaduktu w ciągu autostrady. Budowa wielkopolskiego odcinka nowej autostrady kosztowała około 180 mln euro, zaś całej trasy do Strykowa pod Łodzią aż 432 mln euro. Inwestycja została sfinansowana w większości z środków zewnętrznych. Ponad 80 procent kwoty pokryła Unia Europejska w ramach Funduszu Spójności. Dodatkowymi źródłami finansowania była pożyczka Europejskiego Banku Inwestycyjnego, a także środki budżetu państwa.

W marcu 2007 roku GDDKiA zdecydowała, że wydłuży autostradę A2 o 4,7 km. Inwestycja ma być zrealizowana w ekspresowym tempie. Finansowana będzie z Krajowego Funduszu Drogowego. Przedsięwzięcie pochłonie prawie 112 mln zł. Przedstawiciele GDDKiA zapowiadają, że prace budowlane rozpoczną się w najbliższych miesiącach. Odcinek będzie gotowy najpóźniej na początku 2008 roku.

Dzięki wydłużeniu trasy samochody jadące w kierunku stolicy ominą Stryków. O to właśnie chodziło mieszkańcom tego miasta, którzy przedłużenia A2 chcieli od dawna.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej