Awantura o CPK. Hub w Baranowie. Do końca maja poznamy przyszłość budowy CPK w Polsce, znamy datę otwarcia
Autor: Materiały prasowe PTWP
Mikołaj Wild. EKG 2024. Megalotnisko. Debata o CPK
"Dziś nie mówimy czy budować, tylko jak budować" - zapowiada nowy zarząd CPK. Do końca maja 2024 mamy poznać decyzję, dot. przyszłości CPK. Czy to inwestycja, którą trzeba robić tak histerycznie i niczym król Julian w myśl hasła: Szybko, zanim ktoś się zorientuje, że to nie ma sensu! Awantura o CPK trwa. Tak kłócił się na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach Mikołaj Wild vs Maciej Lasek i Dariusz Kuś. Za to jest nowa realna data otwarcia portu w Baranowie.
Spis treści
- Najpierw masa, potem rzeźba. Czyli - wzmacniamy LOT, potem budujemy hub
- Harmonogram. Realna szansa na otwarcie CPK: 2032-2033
- Modernizacja Chopina. Co, jeśli się nie zamortyzuje do czasu budowy CPK?
Najpierw masa, potem rzeźba. Czyli - wzmacniamy LOT, potem budujemy hub
To była bardzo gorąca dyskusja, a chętnych, by jej posłuchać, było tylu, że nie mieścili się w sali konferencyjnej Międzynarodowego Centrum Kongresowego w Katowicach. Choć w środku było duszno, a debatę zaplanowano późnym popołudniem pierwszego dnia, był tłum. Temperatura: wysoka niczym w silniku samolotu. I nic dziwnego. CPK rozgrzewa nas od miesięcy. Gigantyczny hub, oczko w głowie poprzedniej ekipy rządzącej, został najpierw storpedowany przez nową władzę, a obecnie jest rewidowany. Wiadomo, że CPK powstanie, ale nie w takim terminie, jak planował PiS. Wiadomo, że lotnisko Chopina będzie modernizowane, wbrew wcześniejszym założeniom. Wiadomo, że LOT już zamawia nowe samoloty (na razie trzy embraery, które już latem trafią do przewoźnika). Po to, aby nie stracić pasażerów, lecz by mieć ich więcej. Bo - jak na siłowni - najpierw masa, potem rzeźba - żartowali uczestnicy debaty. Najpierw trzeba mieć mocnego przewoźnika i pasażerów, a potem budować im hub.
Tymczasem poczytajcie, jak były prezes Mikołaj Wild kłócił się na EKG 2024 z Maciejem Laskiem, sekretarzem stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej i Dariuszem Kusiem z nowego zarządu CPK. Czytajcie, jakie zarzuty stawiają sobie nawzajem.
Harmonogram. Realna szansa na otwarcie CPK: 2032-2033
To lotnisko nie będzie budowane cztery lata, ale osiem lat, i to jest realny czas! - mówił Maciej Lasek. - Zapytaliśmy w spółce, jaki jest realny harmonogram powstania i lotniska, i linii kolejowych. W obu tych przypadkach słyszeliśmy: 2032. Firma doradcza, która pracowała dla PiS mówi - połowa 2033 roku. To jest realny harmonogram. Tymczasem w przyszłym roku skończy się przepustowość na lotnisku Chopina.
Lasek zarzucił Mikołajowi Wildowi, byłemu prezesowi CPK, że termin otwarcia hubu, rok 2028, był od początku nierealny. A to znaczy, że po wyczerpaniu przepustowości na lotnisku Chopina, nie tylko nasz narodowy przewoźnik, LOT, miałby wielki problem. Przypomniał mu, że w 2019 roku Wild zablokował rozbudowę Chopina (która teraz się zacznie).
- Liczył pan, że w 2027, 2028 powstanie nowe lotnisko w Baranowie - mówił. - To oznaczałoby, że LOT nie będzie miał się gdzie rozwijać, nie zbuduje nowej floty i siatki.
I dodał: 2028 rok to nie był realny termin. Nie tylko jeśli chodzi o budowę lotniska, ale i kolei dużych prędkości, która ma do niego prowadzić. Nie tylko dlatego, że odcinek Łódź - Warszawa jest najtrudniejszy do zbudowania, ale też dlatego, że na tej trasie firmy będą po raz pierwszy certyfikować tę inwestycję, a to potrwa. Musimy budować dobrze, aby wydanie każdej złotówki miało swoje uzasadnienie.
Czytaj też: Wszystko o CPK
Zobacz na wizualizacjach, jak ma wyglądać CPK i czytaj dalej
Autor: materiały prasowe CPK
Wizualizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie
Mikołaj Wild nie pozostał dłużny. - Kto tu przepala publiczne pieniądze? - zrewanżował się.
I przytoczył takie dane: W roku 2018 remont Chopina był szacowany na 1,6 miliarda złotych. Teraz to pewnie 2 miliardy, a że to szacunki ludzi, którzy niedoszacowali budowy Radomia o połowę, możliwe, że będzie kosztować nawet 3, albo i 4 miliardy złotych.
Modernizacja Chopina. szczegółowy plan
Modernizacja Chopina. Co, jeśli się nie zamortyzuje do czasu budowy CPK?
Czy po zainwestowaniu tak wielkich pieniędzy ktoś zgodzi się na wygaszenie lotniska z niezamortyzowanym remontem? - mówi Mikołaj Wild o modernizacji Chopina. - Co gorsza, lotnisko Chopina z punktu widzenia LOT-u to przede wszystkim strefa non Schengen. Nie potrzeba tu nowego terminala czy systemu bagażowego. Te pieniądze nie mają prawa się zwrócić. A jak się nie zwrócą, o ile znam świat polityczny i oportunizm tego świata, zamknięcie Chopina będzie tak długo prolongowane, że może dojść do plajty nowego lotniska. Ten projekt powinien jeden do jednego bazować na pasażerach z Chopina. A jeśli ten sam pasażer jest uwzględniany w statystykach dla Chopina i CPK, to znaczy, że któryś biznesplan nie ma sensu.
Andrzej Ilków, prezez PPL: Trudno mi słuchać demagogii Mikołaja Wilda. Jeśli utracimy te 10 milionów pasażerów, to w 2032 nie będziemy ich mieli nigdzie! - powiedział. I zapowiedział: Do października 2024 będzie znany bardzo dokładny plan inwestycji. Dzisiejsze wskazania ekspertów są takie, że w 2034 roku będzie pełna amortyzacja. Bierzemy za to pełną odpowiedzialność. Nie będziemy w stanie zagospodarować rosnącego ruchu bez inwestycji w lotniska Chopina, Modlin, Radom.
Zdaniem Wilda, efektem tych inwestycji będzie zażarta walka cenowa np. LOT-u i linii Wizz Air. - Modernizacja tego lotniska oznacza, że do roku 2034 CPK nie zostanie otwarte - przewiduje. I dodaje: Życie polityczne nie jest w Polsce zapewnić stałości wobec tego projektu.
Dariusz Kuś z zarządu CPK: Bazowaliśmy na ekspertyzach. To racjonalne spojrzenie na harmonogramy i powiązanie projektu lotniskowego z kolejowym. Rozbudowa lotniska Chopina też będzie fazowana i będzie elastyczna, korygowana. Histeria wokół CPK nie pomaga temu projektowi. Naszym zadaniem jest umożliwić Mazowszu podróżowanie dziś z istniejących lotnisk, a w przyszłości z CPK i zapewnić LOT-owi hub - dziś tymczasowo na Chopinie, a potem w CPK.
Lotnisko Chopina. Zobacz na zdjęciach, jak zmieniało się przez lata
Autor: Polskie Porty Lotnicze/NAC