Będzie druga jezdnia na podkarpackiej drodze ekspresowej S19. Jest pozwolenie na budowę!
Wojewoda podkarpacki wydał pozwolenie na budowę dla drugiej jezdni na S19 pomiędzy węzłami Sokołów Małopolski Północ i Jasionka. To ważna droga prowadząca m.in. do lotniska w Jasionce. Druga jezdnia ma być gotowa do 2026 roku. Zbuduje ją Strabag.
Spis treści
- Jest ZRID dla budowy drugiej jezdni na S19
- Jednojezdniowa droga ekspresowa S19
- S19 Sokołów Małopolski Północ i Jasionka po rozbudowie z dwoma jezdniami
- Przebudowa S19 do Jasionki – zakres prac
- Kolejne przejścia dla zwierząt na S19
- Estakada koło kościoła w Nienadówce
- S19 to część trasy Via Carpatia
Jest ZRID dla budowy drugiej jezdni na S19
To odcinek podkarpackiej ekspresówki, realizowany w systemie „projektuj i buduj” w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Wykonawcą jest firma Strabag, która opracowała dokumentację techniczną, niezbędną do złożenia wniosku o ZRID. Pozytywna decyzja wojewody podkarpackiego umożliwia szybkie przystąpienie do prac w terenie. Wniosek dotyczy odcinka S19 o długości 13,8 km pomiędzy węzłami Sokołów Małopolski Północ i Jasionka. Wartość kontraktu to 272 830 814,75 zł. Wszystkie prace powinny zostać ukończone w IV kwartale 2026 r.
Plac budowy niezwłocznie przekażemy wykonawcy, który w pierwszej kolejności przeprowadzi niezbędną inwentaryzację geodezyjną, przyrodniczą a także inwentaryzację dróg publicznych i obiektów kubaturowych. Następnie przeprowadzone zostaną rozpoznania saperskie oraz środowiskowe, w tym ornitologiczne przed wykonaniem wycinki drzew i karczowaniem krzewów. Kolejnym etapem będą prace związane z wycinką drzew i karczowaniem krzewów oraz usuwaniem karpin – informuje Joanna Rarus, rzeczniczka GDDKiA w Rzeszowie.
Jednojezdniowa droga ekspresowa S19
Obecnie droga ekspresowa w tym miejscu – to jedna jezdnia o trzech pasach ruchu, czyli 2+1, +pobocza. Brakuje pasa rozdziału kierunków jazdy. Jak na dzisiejsze standardy dróg ekspresowych to niewystarczające.
Jak informuje GDDKiA, celem inwestycji jest zapewnienie na całej trasie Via Carpatia na terenie Polski przekroju o minimalnych parametrach 2x2 (dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu). Istotna jest także likwidacja tzw. wąskiego gardła, powodującego utrudnienia w ruchu tranzytowym oraz na dojeździe do Specjalnej Strefy Ekonomicznej i Portu Lotniczego w Jasionce. Dzięki dobudowie drugiej jezdni poprawi się komfort jazdy oraz zwiększy bezpieczeństwo ruchu co przełoży się na mniejszą liczbę wypadków
S19 Sokołów Małopolski Północ i Jasionka po rozbudowie z dwoma jezdniami
Po rozbudowie droga będzie posiadała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pas awaryjny o szerokości 2,5 m oraz pobocza. Docelowa nośność to 11,5 t/oś. Inwestycja będzie realizowana na terenie powiatu rzeszowskiego (gmina Sokołów Małopolski i gmina Trzebownisko) i łańcuckiego (gmina Czarna), w bezpośrednim sąsiedztwie już istniejącej, pierwszej jezdni drogi ekspresowej. Na
początkowym odcinku po zachodniej stronie, a od Stobiernej do Jasionki po wschodniej.
Przebudowa S19 do Jasionki – zakres prac
Zakres prac w ramach rozbudowy S19 obejmie także dostosowanie istniejących obiektów inżynierskich, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD) i ochrony środowiska. Przebudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, cieki wodne oraz infrastruktura techniczna. Węzły Sokołów Małopolski Północ, Sokołów Małopolski i Jasionka, które posiadają pełny, docelowy przekrój dwujezdniowy, nie będą wymagały rozbudowy. Łączna długość planowanych do rozbudowy odcinków drogi wynosi ok. 13,8 km.
W ramach inwestycji powstaną nowe obiekty inżynierskie, w tym estakada o długości 155,6 m w miejscowości Nienadówka, dwa wiadukty (w tym jeden z funkcją przejścia dla zwierząt średnich) oraz dwa przejazdy gospodarcze.
Dwukilometrowy tunel czeka, ale na S19 powstają estakady i wiadukty
Autor: GDDKiA
O ile prace przy budowie tunele na razie mocno zwolniły, to przyspieszają prace związane z budową pozostałej części S19. Trwają prace mostowe, w tym m.in. przy budowie estakad w Mogielnicy, Lutoryżu i Racławówce. W zakładzie prefabrykacji kontynuowana jest produkcja prefabrykowanych segmentów obudowy tunelu.
Kolejne przejścia dla zwierząt na S19
W zakresie ochrony środowiska zostaną wykonane cztery przejścia dla zwierząt średnich (jedno zespolone z wiaduktem), cztery przejścia dla zwierząt małych, osiem przejść dla płazów, ponad 2,7 km ekranów akustycznych oraz zbiorniki retencyjne (13 otwartych i 5 zamknięte). Posadzona zostanie zieleń dogęszczająca, izolacyjna, krajobrazowa i naprowadzająca. Powstaną też urządzenia oczyszczające ścieki opadowe z jezdni i osłony przeciwolśnieniowe.
Estakada koło kościoła w Nienadówce
W Nienadówce droga ekspresowa poprowadzona zostanie estakadą w odległości około 30 m od kościoła parafialnego p.w. św. Bartłomieja Apostoła, usytuowanego przy drodze wojewódzkiej nr 878. Ze względu na ochronę tego obiektu sakralnego, reprezentującego styl neogotycki, w decyzji środowiskowej określono warunki realizacji robót budowlanych w rejonie kościoła. Nie będą stosowane walce wibracyjne oraz wykonany zostanie również ekran przeźroczysty w celu ekspozycji walorów historycznych i zabytkowych.
Ponadto w ramach inwestycji istniejący MOP Stobierna (kierunek Lublin) zostanie rozbudowany, co oznacza, że w przyszłości będzie mogła powstać tu stacja paliw i obiekty gastronomiczno-handlowe. Natomiast istniejąca stacja benzynowa zlokalizowana przy dawnej DK19 w Stobiernej zostanie podłączona do drogi ekspresowej S19. Tym samym kierowcy jadący od Lublina w kierunku Rzeszowa będą mogli zatankować swoje pojazdy.
Czytaj też: Najwyższa estakada w Polsce powstaje na Podkarpaciu! Zmieści się pod nią 26-piętrowy wieżowiec
S19 to część trasy Via Carpatia
Via Carpatia to ważny korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa będzie miała około 700 km długości.
W skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 przebiegające przez teren pięciu województw - podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.
W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość około 169 km, a tak przedstawia się stan jej realizacji w tym województwie:
- 81,8 km – oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie – Rzeszów Południe),
- 72,9 km – w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe – Babica, Babica – Jawornik, Krosno – Miejsce Piastowe, Miejsce Piastowe – Dukla, dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. – Jasionka oraz na etapie uzyskiwania ZRID: Domaradz – Krosno, Dukla – Barwinek),
- 11,6 km – w przygotowaniu (na etapie przetargu: Jawornik – Lutcza, Lutcza – Domaradz).
Czytaj też:
- Prof. M. Cała z AGH: Dobrze że metan wykryto zanim zaczęto drążyć tunel na S19
- S3 na Dolnym Śląsku będzie gotowa w połowie 2024. To będzie jedna z piękniejszych "esek"
- Stacja Olsztyn przechodzi metamorfozę. Są nowe perony, przejścia. Będzie nowy dworzec