Będzie kolejny tunel w Małopolsce, pociągi pomkną też nad autostradą A4. Jest przetarg na linię Podłęże - Gdów
Autor: PKP PLK
Budowa linii Podłęże - Gdów. Do 2029 roku powstaną nowe tory, mosty, wiadukty i przeszło 900-metrowy tunel.
PKP PLK ogłosiła przetarg na budowę kolejnej części linii kolejowej na trasie Podłęże - Piekiełko. Tym razem mowa o linii łączącej Kraków z Gdowem. Nowa linia będzie biegła prawie kilometrowym tunelem i wiaduktem nad autostradą. To inwestycja szacowana na ponad 2,3 mld zł i część największej inwestycji kolejowej na południu Polski.
Spis treści
- Z Krakowa do Gdowa w niecałe 30 minut
- Linia kolejowa pobiegnie nad autostradą A4
- Linia kolejowa Podłęże – Gdów – kiedy będzie gotowa?
- Nowa linia to część największego projektu kolejowego na południu Polski
Z Krakowa do Gdowa w niecałe 30 minut
To będzie bardzo bezpieczne i szybkie połączenie kolejowe łączące Kraków Podłęże z Gdowem. Trasę będzie można pokonać w 30 minut.
Niebagatelną rolę odrywają tu elementy bezpieczeństwa. Linia kolejowa została zaprojektowana tak, by wszystkie skrzyżowania z drogami były dwupoziomowe. Nowy odcinek będzie włączał się w istniejącą magistralę kolejową E30 (Kraków – Rzeszów) pomiędzy przystankiem Węgrzce Wielkie i stacją Podłęże.
Linia kolejowa pobiegnie nad autostradą A4
Linia krzyżuje się z przebiegiem autostrady A4, jednak tory zostaną poprowadzone wiaduktem nad autostradą, by poprzez system mostów i wiaduktów łączyć się zarówno z linią kolejową w kierunku Krakowa Głównego, jak i Nowej Huty. W kierunku Gdowa tory będą poprowadzone z wykorzystaniem licznych obiektów inżynieryjnych.
W ramach inwestycji powstanie również dwunawowy tunel kolejowy. Będzie miał około 900 metrów długości.
Stacja kolejowa w Gdowie została zaplanowana w sąsiedztwie Marszowic. Perony znajdą się pod istniejącą drogą, która na potrzeby projektu zostanie podniesiona i skomunikowana ze stacją. Oprócz stacji w Gdowie przyszły wykonawca wybuduje także nową stację Podłęże Bałachówka i przystanki w Zagórzu koło Niepołomic i Wiatowicach.
Perony będą w pełni dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
To co będzie się działo w tym obszarze Małopolski, ale także w innych regionach kraju, to całkowicie nowa infrastruktura kolejowa, której nigdy nie było. Tak jak drogowcy dziś mają już ponad 5 tys. kilometrów ekspresówek i autostrad, tak w obszarze kolejowym chcemy podążać tą samą drogą. Chcemy wybudować całkowicie nowe linie kolejowe wysokiej przepustowości, o najlepszych parametrach, aby wozić miliony pasażerów – mówi Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Linia kolejowa Podłęże – Gdów – kiedy będzie gotowa?
Firma, która wygra przetarg, będzie miała czas na wykonanie inwestycji do połowy 2029 roku. Po zakończeniu prac powstanie dwutorowa, zelektryfikowana linia kolejowa, po której pociągi pasażerskie będą mogły się poruszać z prędkością 160 km/h, a towarowe o 40 km/h mniej.
Na odcinku Podłęże – Gdów zaprojektowano:
- 34 mosty i wiadukty kolejowe,
- powstaną 33 bezkolizyjne skrzyżowania,
- dwunawowy tunel,
- dwie nowe stacje,
- dwa przystanki.
Nowa linia to część największego projektu kolejowego na południu Polski
Inwestycja, czyli budowa linii kolejowych Podłęże – Podłęże Balachówka i Podłęże – Gdów to część projektu „Podłęże-Piekiełko”, największej inwestycji PLK SA na południu kraju. Obecnie prace budowlane toczą się na czterech fragmentach tej inwestycji (stacja Limanowa, Limanowa – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Nowy Sącz, Chabówka – Rabka Zaryte).
W małopolskich miejscowościach wykonawcy budują nowe mosty, wiadukty, stacje i przystanki. Obok Limanowej trwają przygotowania do drążenia najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce, który skróci podróże pociągiem do Nowego Sącza. W toku są postępowania przetargowe na dwa inne odcinki tej linii: Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale i Szczyrzyc – Tymbark.
Inwestycja składa się na modernizację i elektryfikację 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz i budowę 58 km nowej linii, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu powstanie nowe połączenie, które ułatwi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Fragmenty tej inwestycji finansowane są w ramach Krajowego Planu Odbudowy.
Czytaj też: Wykonawca już montuje maszynę TBM, która wydrąży tunel niedaleko Limanowej
Autor: PKP PLK
Mniejsza maszyna TBM już dotarła na plac budowy w Małopolsce. Jest już montowana
Czytaj też:
- Najdłuższy tunel w Polsce wydrążą pod Warszawą. Zacznie się w Warszawie Zachodniej
- Tylu inwestycji jednocześnie na Katowice Airport nie było nigdy. Trwa ogromny program inwestycyjny
- Terminal Instalacyjny w Świnoujściu wkrótce osiągnie gotowość operacyjną