Nie poznasz okolic zabytkowego dworca w Bielsku-Białej. Jest umowa na projekt nowoczesnego centrum przesiadkowego

2025-04-03 17:45

Zarząd Dróg Miejskich w Bielsku-Białej podpisał umowę z firmą TDM Projekt Sp. z o.o. z Krakowa na zaprojektowanie nowego węzła przesiadkowego w sąsiedztwie głównego dworca w Bielsku-Białej. W przyszłym roku ma być gotowa już pełna dokumentacja projektowa pozwalająca zrealizować centrum komunikacyjne z prawdziwego zdarzenia. Koncepcja jest zachwycająca.

Spis treści

  1. Dworce są blisko siebie, ale dla wielu zbyt daleko
  2. Nowe centrum przesiadkowe z zielonym światłem
  3. Jest umowa na projekt centrum przesiadkowego
  4. Jakie będzie centrum przesiadkowe w Bielsku-Białej?

Do tej pory rejon dworca Bielsko-Biała Główna położony w samym centrum nie był wizytówką miasta dla przyjeżdżających. Na tym tle wyróżniał się jedynie wspaniale odrestaurowany historyczny budynek stacji z czerwonej cegły. To perełka architektury kolejowej końca XIX w. Ma teraz szanse na towarzystwo dobrej współczesnej architektury i zaspokojenie komunikacyjnych potrzeb wszystkich podróżnych, którzy wygodnie i bezpiecznie będą mogli przemieszczać się z dworca kolejowego na dworzec autobusowy i przystanków komunikacji miejskiej. Bielsko-Biała doczeka się wreszcie centrum komunikacyjnego z prawdziwego zdarzenia. Plany są naprawdę imponujące. Wreszcie skończą się problemy wielu osób, w tym tych z niepełnosprawnościami.

MuratorPlus: Orle gniazdo w Beskidach otwarte. Hotel Mercure Szczyrk Resort

Dworce są blisko siebie, ale dla wielu zbyt daleko

Dworzec Bielsko-Biała Główna i dworzec autobusowy dotychczas dzieliła szeroka arteria ulicy Warszawskiej osi komunikacyjnej centrum Bielska-Białej. Pierwszy z nich zabytkowy otwarty został w 1890 r., drugi w latach 70. XX w. - oba w czasach swojego powstania były uznawane za nowoczesne. Budynek dworca kolejowego zabytek architektury przemysłowej został wyremontowany i zmodernizowany, dworzec autobusowy, kiedyś należący do PKS Bielsko-Biała, a obecnie pod zarządem Komunikacji Beskidzkiej unowocześniany był wielokrotnie, ale nie odpowiada już standardom i w zasadzie nadaje się do rozbiórki. Pomimo, że dworce leżą po sąsiedzku to łączy je jedynie kładka, która nie ma wind ani podjazdów dla wózków; po stronie dworca autobusowego wychodzi na poziom stanowisk dla autobusów, ale po stronie kolei są tylko schody w tym na perony. Na ruchliwej ul. Warszawskiej nie ma natomiast obok obu dworców żadnych przejść dla pieszych – ich montaż spowodowałby ogromne korki, bo tędy wlewa się i wylewa ogromny potok samochodów. W pewnym oddaleniu na ul. Matejki jest przejście podziemne, gdzie osoby na wózkach czy z trudnościami w chodzeniu, a także np. osoby z wózkami dziecięcymi mogą pokonać dwupasmową ulicę, ale to przynajmniej 500 m do pokonania, co dla osób niepełnosprawnych może być dużym wyzwaniem. Problemem jest też korzystanie z przystanków komunikacji miejskiej.

Obecne położenie utrudnia, a właściwie wyklucza integrację obu dworców w jeden wygodny i bezpieczny węzeł komunikacyjny. Miasto już od dłuższego czasu miało wytypowane miejsca, w których w sąsiedztwie nowego dworca kolejowego mógłby powstać nowy dworzec autobusowy. Jednym z nich był obszar w sąsiedztwie ul. Podwale po wschodniej stronie dworca.

Nowe centrum przesiadkowe z zielonym światłem

Na początku lutego 2025 r. podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Piotr Malepszak podpisał przekazanie przez PKP władzom miasta gruntów po wschodniej stronie dworca głównego. PKP przekazało tereny kolejowe przy ul. Podwale nieodpłatnie, co ułatwi Miejskiemu Zarządowi Dróg wdrożyć przygotowaną już koncepcję nowoczesnego centrum komunikacyjnego. Rok temu unieważniony został pierwszy przetarg na opracowanie dokumentacji projektu technicznego przedsięwzięcia. Do nowego przetargu ogłoszonego w kwietniu 2024 r. zgłosiło się osiem różnych firm. Teraz po pozyskaniu terenu przekazanego przez PKP nie będzie już przeszkód formalnych w realizacji przedsięwzięcia na objętym planami koncepcyjnymi obszarze. Ogłoszono już także przetarg na przebudowę kolidujących z przyszłą inwestycją elementów układu torowego węzła kolejowego.

Dokumentacja projektowa dla budowy zintegrowanego węzła przesiadkowego w Bielsku-Białej (wraz zestrefą obsługi pasażerskiej) ma zostać przygotowana w oparciu o posiadaną przez MZD w Bielsku-Białej koncepcją projektowo-kosztorysową przystosowania terenów pod budowę zintegrowanego węzła przesiadkowego opracowaną przez firmę TOROVIA i koncepcję programowo-przestrzenną budowy zintegrowanego węzła przesiadkowego firmy MH PROJEKT.

Jest umowa na projekt centrum przesiadkowego

Miasto podpisało umowę na zaprojektowanie węzła przesiadkowego pod koniec marca 2025 r. Swoje podpisy pod dokumentem złożyli dyrektor MZD Patryk Owcarz i prezes zarządu spółki TDM Projekt Michał Stochniał. Wykonawcą projektu zostało konsorcjum firm w składzie: Pracownia Projektowa Czora i Czora Sp. z o.o. z Katowic oraz TDM Projekt Sp. z o.o. z Krakowa.

Na projekt przewidziane jest 330 dni od momentu podpisania umowy. Potem prawdopodobnie trzeba jeszcze dołożyć 2 – 3 lata na kolejne etapy przedsięwzięcia w tym budowę, która zmieni ten fragment miasta całkowicie. Prawdopodobnie ta niezwykle potrzebna w Bielsku-Białej inwestycja ma szansę być zrealizowana do 2030 r.

Jakie będzie centrum przesiadkowe w Bielsku-Białej?

Koncepcja zakłada budowę nowoczesnego dworca, który zapewni obsługę pasażerów, a także pełnić będzie rolę centrum zarządzania węzłem przesiadkowym i sterowaniem ruchu. Lokalizację budynku i peronów autobusowych zaplanowano od strony ulicy Podwale. Ważnym elementem jest planowane połączenie drogowe z północną śródmiejską obwodnicą miasta, tzw. ul. Nowopiekarską. Nad peronami autobusowymi przewidziano wielopoziomowy parking dla samochodów osobowych.

Koncepcja zakłada też przebudowę otoczenia, w tym przedpola kolejowego dworca głównego PKP i połączenia go z siecią drogową miasta. Zapewnią to dwa ronda turbinowe w ciągu ul. Warszawskiej wraz z zatokami autobusowymi, umożliwiającymi płynny ruch komunikacji publicznej. Nowa zadaszona kładka, wyposażona w windy i ruchome schody, będzie łączyć przedpole z nowym budynkiem dworcowym.

Cała koncepcja inwestycji ma zintegrować wszystkie rodzaje transportu publicznego w jednym miejscu i umożliwić płynne i bezpieczne przesiadki dla pasażerów. Ważnym elementem jest dostępność dla osób ze szczególnymi potrzebami poprzez instalację wind i innych ułatwień. Dodatkowo, inwestycja uwzględnia też potrzeby rowerzystów przecinanie się dwóch głównych tras rowerowych w tym miejscu.

Murowane starcie
Technologia budowy - beton komórkowy czy ceramika. MUROWANE STARCIE

Zobacz także: Tak ma wyglądać nowy dworzec w Częstochowie - wizualizacje

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej