Biskupia Górka. Druga nitka Wiaduktu Biskupia Górka otwarta!
Biskupia Górka to jedna z najważniejszych inwestycji w Gdańsku. 29 stycznia 2021 udostępniona została dla ruchu druga nitka Wiaduktu Biskupia Górka w kierunku Pruszcza Gdańskiego. Dzięki temu kierowcy korzystają już z dwóch, dwupasmowych jezdni. Dowiedz się co słychać na placu budowy.
Spis treści
- O inwestycji Biskupia Górka
- Aktualności z budowy Wiaduktu Biskupia Górka (marzec 2021)
- Biskupia Górka to duże wyzwanie dla wykonawców
- Historia budowy Wiaduktu Biskupia Górka
- Kiedy koniec budowy wiaduktu Biskupia Górka?
O inwestycji Biskupia Górka
Wiadukt Biskupia Górka to kluczowa inwestycja w obsłudze komunikacyjnej Gdańska, ale także dla osób dojeżdżających do tej części miasta od strony Pruszcza Gdańskiego. Co ważne, to element inwestycji unijnej. Koszt tej inwestycji to ponad 160 mln zł, z czego dofinansowanie wynosi prawie 117 mln zł.
Inwestycja jest ważnym etapem przebudowy Traktu św. Wojciecha, elementem docelowego układu drogowego w ciągu DK91 dochodzącej do portu morskiego (Nowego Portu) i łączącej Pomorze z południem kraju. Głównym wykonawcą robót jest firma Budimex, z którą podpisano umowę w marcu 2018. Inwestorem jest Urząd Miasta Gdańsk.
Aktualności z budowy Wiaduktu Biskupia Górka (marzec 2021)
Aktualnie na każdej z jezdni wiaduktu otwarte zostały dwa z trzech pasów. Pasy przeznaczone na buspas będą jeszcze wyłączone z ruchu. Podyktowane jest to koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa zarówno pracownikom budowy jak i przejeżdżającym przez wiadukt kierowcom. Z tego również powodu nowa nitka wiaduktu w kierunku Pruszcza Gdańskiego, nie będzie jeszcze dostępna dla rowerzystów.
Udostępniony zostanie także przejazd przez mostek nad kanałem Raduni w ul. Zaroślak znajdujący się na wysokości stacji paliw (w pobliżu ul. Stoczniowców). Zmieni się lokalizacja przystanku autobusowego w pobliżu skrzyżowania z ul. Toruńską, który zostanie przesunięty o ok. 50 m w kierunku Pruszcza Gdańskiego.
Biskupia Górka to duże wyzwanie dla wykonawców
Największym wyzwaniem przy realizacji inwestycji jest jej lokalizacja. Nowy układ drogowy powstaje na 800 metrach drogi krajowej nr 91 na wysokości Biskupiej Górki, przystanku SKM Śródmieście i Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego. Jest to szczególnie newralgiczne miejsce, gdzie ruch z Pruszcza Gdańskiego wpada do śródmieścia Gdańska i łączy się z drogą krajową nr 7 w kierunku Warszawy. Budowa została zaplanowana tak, aby nie zamykać odcinka drogi. Od początku ruch drogowy odbywa się normalnie po istniejącym 50-letnim wiadukcie. Kiedy nowa estakada będzie gotowa, ruch zostanie na nią przeniesiony, a na miejscu starego wiaduktu powstanie nowy. Trzeba dodać, że wszystkie prace mostowe wykonywane są nad ruchem kolejowym, bez wstrzymywania pociągów.
Historia budowy Wiaduktu Biskupia Górka
Inwestycja przebiegała w kilku etapach. W pierwszej kolejności wykonano dwa dźwigary od strony wschodniej i konstrukcję pomostu pomiędzy nimi. W tym czasie ruch odbywał się po istniejącym obiekcie. Następnie został przeniesiony na nową część. W sierpniu 2019 została otwarta pierwsza nitka. Budowę drugiej nitki poprzedzono rozbiórką starego wiaduktu. Operacja była skomplikowana i czasochłonna, bowiem rozbiórkę prowadzono nad czynną linią kolejową i w bliskim sąsiedztwie drogi krajowej. Aby móc w takich warunkach bezpiecznie dokonać rozbiórki tak dużego obiektu, konieczne było przygotowanie specjalnego projektu. Płyta starego wiaduktu ważyła około 3650 ton. W początkowej fazie prace prowadzone były nocą, gdyż zsuwanie płyt odbywało się bezpośrednio nad torami kolejowymi i wymagało czasowego wyłączenia trakcji. Po zsunięciu płyt przystąpiono do usuwania podpór oraz części słupów starego wiaduktu.
Kiedy koniec budowy wiaduktu Biskupia Górka?
Jeśli tempo prac zostanie utrzymane, w pełnym zakresie wiadukt Biskupia Górka udostępniony będzie w II kwartale 2021 roku. Planowane jest również oddanie przejazdu przez most nad Kanałem Raduni w kierunku ul. Zaroślak (zlokalizowanego bezpośrednio za wiaduktem). Wiosną sukcesywnie przekazywane będą również pozostałe odcinki drogowe, przebudowywane w ramach inwestycji. Ostateczne zakończenie realizacji całego układu drogowego wraz z parkingiem nastąpi w połowie roku.
Przypomnijmy, że umowa o dofinansowaniu projektu „Wiadukt Biskupia Górka w Gdańsku” została podpisana 5 kwietnia 2017. Roboty budowlane ruszyły w czerwcu 2018.