Budimex i Strabag budują most na S5
Zakończyła się skomplikowana operacja nasuwania elementów ustrojów nośnych jednego z najdłuższych mostów w ciągu drogi S5 Korzeńsko-Wrocław. Przeprawa powstaje w Żmigrodzie nad rzeką Barycz. Most będzie miał 748 m długości.
Trwa budowa mostu pomiędzy Żmigrodem a Żmigródkiem. Konstrukcja budowli będzie miała kształt łagodnego łuku, którego promień wyniesie 2620 m. W ramach realizacji powstaną dwie równoległe estakady dla każdej jezdni drogi ekspresowej. Obie jezdnie będą miały po 3 pasy ruchu szer. 3,5 m oraz pas awaryjny.
Ustrój niosący mostu wykonywany jest metodą nasuwania podłużnego, dzieki czemu nie trzeba będzie wznosić potężnych rusztowań. Takie rozwiązanie zminimalizuje negatywny wpływ budowy na cenną ekologicznie dolinę Baryczy oraz czynną linię kolejową E59.
Każda estakada mostu składać się będzie z 29 żelbetowych segmentów wspartych na 13 przęsłach, o rozpiętości od 48 do 81,5 m. Wykonanie i nasunięcie jednego elementu trwa około tygodnia. Dotychczas zrealizowano fragment przeprawy składający się z 6 segmentów (po 3 na każdą jezdnię).
Budowa mostu zakończy się w 2017 roku. Wykonawcą robót jest konsorcjum firm Budimex S.A. oraz STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o.
W przyszłości trasa ekspresowa S5 połączy Wrocław z Poznaniem oraz autostrady A4 z A2. Koszt budowy dolnośląskiego odcinka to 1,9 mld zł. Projekt „Budowa drogi ekspresowej S5 odc. Korzeńsko – Wrocław (w. Widawa)” otrzymał dofinansowanie ze środków UE w wysokości ok. 911,1 mln złotych, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, osi priorytetowej III – Rozwój sieci drogowej TEN-T i transportu multimodalnego, działanie 3.1 Rozwój drogowej i lotniczej sieci TENT.