Budowa 2. linii metra M2 na Bemowie – finisz w przyszłym roku. Tak powstają 3 nowe stacje
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator
Budowa stacji Chrzanów w grudniu 2024
Budowa 2. linii metra M2 w Warszawie idzie sprawnie. Na Bemowie powstają 3 nowe stacje: Lazurowa, Chrzanów i Karolin. W budowie jest także stacja techniczno-postojowa STP Karolin. Według zapowiedzi pasażerowie skorzystają z nowego odcinka już w przyszłym roku. Zobacz budowę metra warszawskiego z lotu ptaka.
Spis treści
- Budowa 2. linii metra M2. Kiedy stacje Lazurowa, Chrzanów i Karolin będą gotowe?
- 2. linia metra M2 na Bemowie – terminy. Kiedy koniec budowy?
- II linia metra Warszawa – aktualności z budowy
- Koszt budowy M2. Miasto musiało dopłacić wykonawcy
- Metro Lazurowa – lokalizacja i otoczenie stacji
- Metro Chrzanów – lokalizacja i otoczenie stacji
- Metro Karolin – lokalizacja i otoczenie stacji
- STP Karolin – lokalizacja i otoczenie stacji
- Nowe stacje metra M2 na Bemowie – wizualizacje
- Metro na Karolin – historia
Budowa 2. linii metra M2. Kiedy stacje Lazurowa, Chrzanów i Karolin będą gotowe?
Budowa 2. linii metra M2 w Warszawie trwa od 2010 r. Co kilka lat już działająca linia wydłuża się o kolejne stacje – ostatnio w 2022 r. Aktualnie trwa budowa ostatniego odcinka na dalekim Bemowie. Według zapowiedzi w 2026 r. pasażerowie skorzystają z 3 nowych stacji metra M2. Na warszawskim Bemowie powstają obecnie nowe stacje M2 o nazwach:
- metro Lazurowa,
- metro Chrzanów,
- metro Karolin.
Nazwy tych stacji, zaproponowane przez Zarząd Transportu Miejskiego, zostały oficjalnie zatwierdzone przez miejskich radnych w ostatnich dniach sierpnia 2024 r.
Dodatkowo w ramach inwestycji powstanie niedostępna dla pasażerów stacja techniczno-postojowa STP Karolin – „zajezdnia” metra, gdzie pociągi będą przechodzić mycie, przeglądy i naprawy. Będzie to druga taka stacja po STP Kabaty na 1. linii metra M1.
Prace budowlane nad 4-kilometrowym odcinkiem – po wielu biurokratycznych opóźnieniach – ruszyły w grudniu 2022 r. Inwestycję realizuje konsorcjum firm Gülermak i Astaldi. Zgodnie z analizami ekspertów firmy ILF Consulting Engineers (którzy na zlecenie miasta przeanalizowali docelowy wygląd sieci 5 linii metra w Warszawie), budowanym właśnie odcinkiem metra na Karolin będzie jeździć w godzinach szczytu do 3–4 tys. pasażerów na godzinę na kierunek. To mało, ale jak do tej pory rzeczywista liczba pasażerów w metrze na ogół przewyższała wcześniejsze prognozy. W pociągach metra musi też oczywiście zostać miejsce dla podróżnych, którzy wsiądą na dalszych odcinkach.
2. linia metra M2 na Bemowie – terminy. Kiedy koniec budowy?
Oficjalny termin zakończenia budowy to aktualnie 11 października 2025 r. Do tego trzeba doliczyć kilka miesięcy na obowiązkową procedurę odbiorów technicznych, co sugerowałoby, że odcinek zacznie obsługiwać pasażerów na początku 2026 r. Jak jednak przyznaje samo miasto, możliwe jest opóźnienie w związku m.in. z tym, że wykonawca przez kilka miesięcy nie miał dostępu do wszystkich niezbędnych gruntów (spór z właścicielem betoniarni na terenie przyszłej STP). Obecnie miasto deklaruje jedynie, że stacje zostaną otwarte w 2026 r.
Warto dodać, że z poślizgiem ruszyło m.in. wykonywanie tuneli między stacjami, które mogło się rozpocząć dopiero w momencie, gdy budowa korpusów stacji jest już bardzo zaawansowana. Drążenie tuneli metra M2 zaczęło się 14 sierpnia 2024 r.
II linia metra Warszawa – aktualności z budowy
Obecnie zgodnie z harmonogramem toczą się prace budowlane przy wszystkich planowanych stacjach metra M2. Prace przy korpusach stacji w większości przeniosły się już pod ziemię. Na stacji Chrzanów betonowane są ściany wyjść ze stacji i słupy na podziemnych poziomach. Można zobaczyć też konstrukcję schodów, które będą prowadzić z antresoli na zewnątrz stacji. Na przystanku Lazurowa zakończono budowę ścian szczelinowych i płyty dennej. Z kolei pod ziemią powstają słupy konstrukcyjne nowego przystanku. Wykonana jest już również w większości konstrukcja stacji Karolin. Trwają też prace przy jej części znajdującej pod pasem drogowym ulicy Połczyńskiej i w komorze rozjazdów. Jeśli chodzi o stację techniczno-postojową, to powstały już korpusy większości budynków oraz część infrastruktury technicznej.
W połowie sierpnia ruszyło drążenie tuneli. Obecnie pracują obie maszyny TBM, o imionach Anna i Krystyna. Anna wykonała już połowę docelowej długości tunelu, a Krystyna jest nieco w tyle za nią. Postępy drążenia można śledzić na stronie Metra Warszawskiego.
– Na pierwszym odcinku obie, ogromne tarcze TBM, mają do ułożenia łącznie 1422 pierścieni obudowy tunelu. Po wydrążeniu pierwszych tuneli tarcze zostaną „przeciągnięte” przez korpus stacji. Następnie będą miały do wykonania dwa tunele o długości ponad 1200 metrów, które połączą stacje Chrzanów i Lazurowa. Ostatni odcinek, łączący budowę z działającą już linią będzie najkrótszy. Ma niecałe 600 m długości i kończy się na komorze torów odstawczych stacji Bemowo – wyjaśnia Metro Warszawskie.
Na szczęście nie ma już problemów własnościowych z budową STP Karolin. Prace na części działki pod przyszłą STP przez wiele miesięcy blokowała znajdująca się tam betoniarnia, której właściciel toczył spór z miastem o odszkodowanie za swoje grunty. Uniemożliwiało to m.in. przebudowę podziemnej linii wysokiego napięcia przeszkadzającej w drążeniu tuneli. Ostatecznie jednak, jak informuje portal Transport-Publiczny.pl, 26 września 2023 podano, iż właściciel betoniarni w końcu wydał miastu całą działkę (za odszkodowaniem). Wykonawca metra dysponuje już zatem wszystkimi potrzebnymi gruntami, choć co do pojedynczych działek trwają jeszcze procedury biurokratyczne. Pozostałości betoniarni wyburzano na początku listopada, stosując m.in. materiały wybuchowe.
Koszt budowy M2. Miasto musiało dopłacić wykonawcy
Pierwotna umowa z 2018 r. na budowę zachodniego odcinka M2 opiewała na kwotę 1,6 mld zł. Z powodu licznych problemów budowa ruszyła jednak dopiero pod sam koniec 2022 r. W międzyczasie, m.in. w związku z pandemią i wojną w Ukrainie, ceny materiałów budowlanych i energii drastycznie poszły w górę. W związku z tym wykonawca zaczął negocjować z miastem w sprawie zwiększenia wynagrodzenia, co trwało wiele miesięcy.
Ostatecznie 25 września 2023 Metro Warszawskie podpisało z wykonawcą aneks do umowy zwiększający wynagrodzenie budowniczych metra z 1,3 mld zł do 1,95 mld zł netto. Po uwzględnieniu VAT-u daje to kwotę ok. 2,4 mld zł brutto za ostatni, zachodni odcinek M2. Aneks przesuwa też termin zakończenia budowy z 29 kwietnia 2024 r. na 11 października 2025 r.
– Aneks wynika z zaistnienia nadzwyczajnych i niemożliwych do przewidzenia na etapie postępowania o udzielenie zamówienia okoliczności – przekazała PAP rzeczniczka prasowa Metra Warszawskiego Anna Bartoń.
- Sprawdź: Powstanie podziemny łącznik między metrem Centrum a PKP Warszawa Śródmieście. Kiedy budowa?
Metro Lazurowa – lokalizacja i otoczenie stacji
Stacja metra Lazurowa powstaje pod pętlą autobusową os. Górczewska, w pobliżu skrzyżowania ul. Górczewskiej i Lazurowej. Pierwotnie przystanek ten planowano w innym miejscu, pod ul. Górczewską, jednak został on przesunięty w celu ułatwienia przesiadek.
Metro Lazurowa będzie ważnym węzłem przesiadkowym dla pasażerów autobusów wjeżdżających do Warszawy z zachodu. Stacja umożliwi też przesiadki na tramwaje. W przyszłości nad stacją ma powstać parking P+R wraz z lokalami handlowo-usługowymi (na samej stacji nie zaplanowano żadnych takich lokali).
Wraz ze stacją metra powstanie nowe naziemne przejście dla pieszych przez ul. Lazurową, niedaleko jej skrzyżowania z ul. Doroszewskiego. Pierwotnie w tym miejscu planowano przejście podziemne, jednak zrezygnowano z niego jeszcze na etapie projektowym.
Metro Chrzanów – lokalizacja i otoczenie stacji
Stacja metra Chrzanów powstaje pod ul. Rayskiego, w pobliżu jej skrzyżowania z ul. Szeligowską.
Metro Chrzanów będzie stacją o znaczeniu lokalnym, obsługującą okoliczne osiedla (których powstaje tu coraz więcej). Wbrew pierwotnym planom nie będzie wejść do stacji po południowej stronie ul. Szeligowskiej – wszystkie wejścia oraz windy będą wzdłuż ul. Rayskiego. Na stacji nie będzie żadnych lokali handlowo-usługowych.
Metro Karolin – lokalizacja i otoczenie stacji
Stacja metra Karolin powstaje pod ul. Sochaczewską, obok jej skrzyżowania z ul. Połczyńską. Wyjścia ze stacji znajdą się na wszystkich narożnikach skrzyżowania oraz w głębi ul. Sochaczewskiej.
Metro Karolin będzie pełnić rolę ważnego węzła przesiadkowego dla pasażerów autobusów z gmin położonych na zachód od stolicy. Jako że nie przewidziano tu żadnej pętli autobusowej, pasażerowie będą wysiadać na zwykłych przystankach w zatoczkach. W przyszłości obok stacji ma powstać parking P+R z lokalami handowlo-usługowymi. Na samej stacji nie będzie żadnych lokali.
STP Karolin – lokalizacja i otoczenie stacji
Stacja techniczno-postojowa Karolin budowana jest na rozległym terenie ograniczonym ul. Gierdziejewskiego, al. 4 czerwca 1989 r. (ul. Nowolazurową), torami PKP oraz budynkiem Instytutu Energetyki.
STP Karolin będzie stacją niedostępną dla pasażerów, gdyż pełni funkcje techniczne – służy m.in. do nocnego postoju pociągów, mycia składów, przeglądów, napraw itp. Znajdą się tu także obiekty związane ze sterowaniem ruchu pociągów. Na terenie STP znajduje się zabytkowa aleja drzew, która zostanie zachowana.
Nowe stacje metra M2 na Bemowie – wizualizacje
Spółka Metro Warszawskie zaprezentowała wizualizacje nowych przystanków metra M2. Stacje Lazurowa, Chrzanów, Karolin i STP Karolin mają najpierw powstać w wersji podstawowej, bez parkingów P+R. W przyszłości nad stacjami Lazurowa i Karolin mają powstać pełnoprawne węzły przesiadkowe – powstaną zadaszone obiekty, w których znajdą się m.in. lokale handlowo-usługowe oraz parkingi dla przesiadkowiczów. Na wizualizacjach M2 zaprezentowano obie wersje – podstawową i pełną.
- Zobacz galerię: Wizualizacje stacji metra M2: Lazurowa, Chrzanów i Karolin. Tak będą wyglądać perony i wejścia
Autor: Metro Warszawskie
Wizualizacja stacji metra M2 Karolin (po lewej) i Chrzanów (po prawej)
Metro na Karolin – historia
2. linię metra M2 w Warszawie planowano już za PRL-u, jednak miała wtedy inny przebieg. Zakładano, że będzie biegła od Dąbrówki na Białołęce wzdłuż Wisły, następnie na wysokości centrum Pragi skręci na drugi brzeg Wisły, przetnie M1 na wysokości stacji Świętokrzyska, a następnie pobiegnie prosto pod ul. Połczyńską na Chrzanów. Plany te zrewidowano jednak po 1989 r. z uwagi na zmieniający się charakter różnych obszarów miasta (m.in. upadek licznych zakładów przemysłowych na Żeraniu, Woli i w Ursusie).
Obecna trasa 2. linii metra została ustalona w 2006 r., a w 2010 r. ruszyła budowa. Linia powstawała od centrum w kierunku obrzeży miasta, jednak plany co do kolejności budowy kolejnych odcinków stale się zmieniały. W 2016 r. zdecydowano, że fragment linii od Lazurowej do Karolina powstanie jednocześnie z wcześniejszym odcinkiem z Woli na Bemowo. Zakładano wówczas ukończenie odcinka na Bemowie do 2023 r. Później jednak plany znowu się zmieniły i odcinek na Karolin postanowiono budować oddzielnie.
28 października 2016 r. ogłoszono konkurs na koncepcję architektoniczną stacji od Lazurowej do STP Karolin. Wygrało go konsorcjum AMC i Metroprojekt, które zaprezentowało nawet wstępne wizualizacje, jednak konkurs musiał zostać unieważniony z uwagi na błędy formalne. Nowy przetarg na projekt i budowę rozpisano 23 listopada 2017 r., a w 2018 r. podpisano umowę ze zwycięzcą – konsorcjum Astaldi i Gülermak. Umowa przewidywała 36 miesięcy na realizację inwestycji.
Budowa metra na Karolin długo nie mogła się jednak rozpocząć. Na przeszkodzie stanęły liczne problemy, w tym m.in. protesty właścicieli działek położonych na trasie przyszłego metra (chodziło przede wszystkim o posesję w rejonie skrzyżowania ul. Połczyńskiej i Sochaczewskiej). Następnie bardzo dużo czasu zajął proces uzyskiwania pozwoleń na budowę. Choć wykonawca złożył komplet wniosków już pod koniec 2020 r., wojewoda mazowiecki wydał pierwsze pozwolenie dopiero w czerwcu 2022 r., a ostatnie w październiku 2022 r. W efekcie prace budowlane mogły ruszyć dopiero w grudniu 2022 r., a jako nową datę otwarcia odcinka wskazano 2026 r.